Cinatit Startet 20.August.2023 Link til dette innlegget Startet 20.August.2023 Har et Volvo Penta DPS drev. Skulle tilte drevet litt opp og da sto det "litt" på skeiva og da så jeg det begynte å legge seg olje på overflaten. Først et større flak og så ble det mindre. Tiltet drevet ned igjen og nå ser jeg ikke noe olje på vannet bak lenger. Er dette eksosbelg, knutebelg eller trimsyl evt som har gått lekk? Hva skal jeg foreta meg evt for å minimere evt skader? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Det er jo enten girolje eller tiltolje. Kan kanskje komme fra eksos også, men jeg kan ikke nok om dette til å synse rundt hvor det i så fall kommer fra. Om det er tiltolje kan du se nivået synke i reservoaret og/eller flak på vannet når du trimmer opp og ned. Siden dette kom da du tiltet drevet opp, kan det jo hende det kommer girolje fra peilehullet på toppen av drevet? Dette står tørt på noen båter når drevet er nedsenket, men når du tilter opp vil det kunne renne olje opp til peilehullet. Andre steder det kan lekke fra er pakning(er) rundt propellaksling, tappehull, fyllehull og pakning rundt drivknute. Da skal du ha lekkasje i drivknutebelgen i tillegg for å få flak på vannet, så det er kanskje minst sannsynlig (men ikke umulig). Det tryggeste er å få båten på land og kanskje trykkteste drevet samt se på alle slanger og koblinger til trim/tilt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Clint72 Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Jeg har det samme på min. Jeg hadde båten opp for et par uker siden og en av styresylindrene mine lekker. Jeg får skiftet denne uken og håper det løser problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.