Jump to content

Hvorfor lekker det olje fra VP DPS drev?

Cinatit

Recommended Posts

Har et Volvo Penta DPS drev. Skulle tilte drevet litt opp og da sto det "litt" på skeiva og da så jeg det begynte å legge seg olje på overflaten. Først et større flak og så ble det mindre. Tiltet drevet ned igjen og nå ser jeg ikke noe olje på vannet bak lenger.  Er dette eksosbelg, knutebelg eller trimsyl evt som har gått lekk? Hva skal jeg foreta meg evt for å minimere evt skader?

PXL_20230820_1144150152.jpg.f0bd77d1db355aac5c4ff385e67dc7d5.jpg

PXL_20230820_114810984.jpg.7cc1c52270b3c90c7a215093808bbe95.jpg

Det er jo enten girolje eller tiltolje. Kan kanskje komme fra eksos også, men jeg kan ikke nok om dette til å synse rundt hvor det i så fall kommer fra. Om det er tiltolje kan du se nivået synke i reservoaret og/eller flak på vannet når du trimmer opp og ned.

Siden dette kom da du tiltet drevet opp, kan det jo hende det kommer girolje fra peilehullet på toppen av drevet? Dette står tørt på noen båter når drevet er nedsenket, men når du tilter opp vil det kunne renne olje opp til peilehullet.

Andre steder det kan lekke fra er pakning(er) rundt propellaksling, tappehull, fyllehull og pakning rundt drivknute. Da skal du ha lekkasje i drivknutebelgen i tillegg for å få flak på vannet, så det er kanskje minst sannsynlig (men ikke umulig).

Det tryggeste er å få båten på land og kanskje trykkteste drevet samt se på alle slanger og koblinger til trim/tilt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...