Beachbuggy Startet 20.August.2023 Del på Facebook Startet 20.August.2023 Jeg fantaserer om å hente en 26fot seilbåt fra midtSverige til midtNorge; Albin Express. Båt er ca 1800kg. Så forventer at det må til en bil som kan trekke 2,5-3tonn, slike er det flere av, men henger?.... har gjort et antall søk på nett, men finner ikke noen/noe. Tips? En annen mulighet er "vanlig" henger, type ekstra stor. Sette båt og krybbe på å surre så det holder og vel så det Har noen gjort et tilsvarende stunt? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Husk på at det er noen regler for bredde, tror det er 255 cm som er maks etter personbil eller varebil, men dette bør sjekkes, og det kan ta tid (har selv sendt mail til vegvesenet og spurt om tilsvarende, og etter ca 10 dager kom det et svar, hvor de lurte på hvor i landet jeg bodde så de kunne sende spørsmålet til rett sted. Også jeg som trodde reglene var like i hele Norge. Så bør du også huske på å sjekke svenske regler siden du skal kjøre der også. Husk også på at trafikksikkerhet handler ikke bare om å feste båten godt til tilhengeren, men også at hengeren holder seg på hjula. Skal du ta båt og krybbe på henger er nok bilfrakthenger det beste da de ofte har et litt lavere gulv og er bredere, to ting som bidrar til økt stabilitet. Et minus med bilfrakthengee er at de ofte er litt korte så det blir kort drag og det bidrar til dårligere stabilitet i fart. Så kan det jo også være lurt å ta det litt rolig (som forøvrig betyr morsom på svensk) med en slik last. Finnes vel også noen seilbåthengere med ekstra lang akselavstand slik at kjølen går nedi mellom akslene og seilbåten på den måten kommer lavere, men husker ikke merke og modell. Men du kan jo google seilbåthenger eller lignende og se om du finner noe. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 1 hour ago, Beachbuggy said: Har noen gjort et tilsvarende stunt? Jeg hentet en Soling fra stavanger til Oslo på henger en gang. Problemfritt grunnet at det ble brukt en henger laget for seilbåter. Hadde ikke vurdert å frakte en slik båt på vanlig båt eller bilhenger med mindre båten var uten kjøl. En seilbåt står høyt på hengeren, så viktig at hengeren er beregnet for slik type båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
J-Å Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Beachbuggy skrev for 1 time siden: Jeg fantaserer om å hente en 26fot seilbåt fra midtSverige til midtNorge; Albin Express. Båt er ca 1800kg. Så forventer at det må til en bil som kan trekke 2,5-3tonn, slike er det flere av, men henger?.... har gjort et antall søk på nett, men finner ikke noen/noe. Tips? Det finnes tilhengere spesielt tilpasset Albin Express. Du kan prøve seilmakeren.no eller expressklubben.com Sitér dette innlegget Link to post
jappen Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Sjekk expressklubben på Facebook. Det er muligens noen der, som kan leie deg en henger som er tilpasset Expressen. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Dette går fint på en biltransporthenger. Sikkert lettere å få tak i i "midt Norge" enn en express spesial henger som vil være det ultimate, men som da må leveres dit man låner den etterpå igjen også.. Jeg har selv en tysse 6323 https://tysse.no/tilhengere/biltilhenger/biltilhenger-6323-2600kg-b-200cm har også en 6320, den er lik, bare 20 cm smalere. det funker også siden last kan stikke 15 cm utenfor sidene på hengeren opp til 2,55, men blir litt mer vaglete. Disse har jeg frakta mye slikt på. Disse har lavt tyngdepunkt, og er det bredeste man får kjørt med lovlig . fåes også en litt tyngre utgave (3500kg) Må passe på at der blir god vekt på kula, så har ved noen tilfeller måtte hatt ekstra ballast på draget for å unngå at hengeren blir baktung. det er livsfarlig og må ikke forekomme! Det er også snakk om litt overheng, så dette må merkes godt. Bredden må være innenfor 2.55 ifølge regelverket. Skal man søke disp på personbil/varebil, må bredden på bilen som trekker være over 2,35. Det er plass til lita krybbe oppi hengeren, men man har ikke så mye å gå på mtp lastekapasitet, så avstivere i tre kombinert med stropper funker også. Uansett, viktigste er å kjøre forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Ekspress har spesialbygde tilhengere. Helt kurant å bruke en av disse, utfordringen er å få leid en. Den støtter båten på en veldig god måte. Skal du lage en like god krybbe til en biltilhenger bruker du mer tid på det enn å kjøre innom Oslo eller leie i Sverige. Har sikkert 30 000 km med tilsvarende båter bak bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Jeg har leid henger til 26 fots seilbåt for mange år siden. Nesbru Tilhenger Service hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 22.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2023 Albin Express er 2,49cm bred, så slik sett skal det være innafor regelverket for frakt etter veg. Gjør som det sies her, ser/søker etter en større spesialhenger for seilbåt. Så får plan B være å finne en diger henger hvor en båt kan settes i eget opplagsstativ på hengeren. Prosjektet må ikke gjennomføres i høst, kan godt vente til vår/sommer ´24. Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 22.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2023 De på Nesbru har ikke lenger henger for stor seiler. Jeg har ingen planer å gi opp prosjektet… Håper å høre fra dere smartinger hvis dere sporer en mulig løsning. Blir det ingen annen løsning, får jeg heller seile halve landet rundt 🫣 Foreløpig er ikke returlast på lastebil løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 14.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2023 Liten suksess med leting etter egnet båthenger for frakt av halvstor seiler etter privatbil..... Kan det være tenkbart å leie en henger for bilfrakt, for så å montere båten på den (i krybba)?? aktuell båt er 249cm bred, 770cm lang, båt veier i underkant av 2000kg Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 26 fot er vel ikke det jeg vil kalle "stor" men ok: Det finnes dedikerte seilbåthengere som tar denne størrelsen, men du vil nok slite med å finne noen som kan/vil leie deg en slik. Jeg er en del potensielle problemer med å bruke vare- eller bilhenger. For det første må båten hvile på kjølen. Du vil ikke ha mye vekt på sidestøttene, det er bare for å støtte opp. Hvordan skal du rigge dette på en bilhenger? Videre må du ha en lang nok henger, min var 9,5 m. lang. og var egentlig hakket for kort. Jeg forstår heller ikke helt hvorfor? Albin express finnes det da flere av i Norge også? Hvorfor dra til Sverige og betale dyre svenske kroner og moms til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Beachbuggy skrev for 22 timer siden: Liten suksess med leting etter egnet båthenger for frakt av halvstor seiler etter privatbil... Har du fulgt opp tipsene du har fått? Hvis du skal seile express aktivt så meld deg inn i klubben, og i din lokale seilforening. Hvis du kjøper i Sverige så kan kanskje selger hjelpe med å leie svensk tilhenger. Da hadde jeg sjekket reglene med svenskregistrert henger bak norsk bil i Norge. Evt pris på båten levert i din hjemmehavn. Det finnes tilhengere, men lettere om du er i miljøet vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 15.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2023 Er medlem i seilforening, har kontaktet expressklubber.... finnes knapt express i midtnorge.... har sjekket med utleiere jeg ble tipset om, negativt! Forbereder meg derfor på å hente en et (godt) stykke hjemmefra, så er det kortere til den svenske østkysten enn herfra til fx Oslo. Mange flere båter å finne i Sverige enn her, derfor den tanken. Vet godt at det tilkommer moms. Grunnen for at jeg vurderer henger er at det faktisk koster 25-30` (minst) å få fraktet med bil. Ang bilfrakter (tilhenger) med påmontert båt/krybbe så KAN det kanskje være gjennomført. Er klar over at seilbåt står på kjøl, kun støttet av sidestøttene. Tenkte kanskje at det kan være en mulig løsning. Vil kreve en tilstrekkelig stiv/stødig henger med tillatt nyttelast på minimum 2T. Skal bruke vinteren til å spekulere. Har en bra seilbåt, ingen krise om jeg "må" bruke den også neste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 18.November.2023 Del på Facebook Svart 18.November.2023 Vurdert å kjøpe en henger i Sverige og føre inn i Norge? Da har du også opplag på hjul. Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 20.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2023 Vurderer alle løsninger, også Sveariket ja. Så følger med både på finn og blocket. Det er jo en del kortere over til østersjøen enn til østlandet. Skal nok finne en løsning for å ha en Albin Express ved byggeplassen min i løpet av neste sommer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Pedersen Svart 20.November.2023 Del på Facebook Svart 20.November.2023 Spør Martin på Grimsøy marine service/Sarpsborg seilforening. Han hentet seilbåter inn- og utenlandsk med henger etter pickup. Sitér dette innlegget Link to post
Beachbuggy Svart 21.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2023 Det er en bedre lokasjon for leie/lån enn Bergen! Skal sjekke, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.