Jump to content

Båtruller/hjul til feste på bjelke til slipp/båtopptrekk

Andy2

Recommended Posts

Hei.

Skal ha mindre båt inn i naust som er ca 2 m over vannflata. Tenkte å lage en slipp ved å feste 2 stk 2"x6" bjelker med litt avstand og med båtruller eller hjul festet på bjelkene, slik at kjølen kommer midt i mellom. Se bilder for eksempel.

Men jeg trenger tips til:

• Båtruller som kan festes til bjelkene. Gjerne med bjelkefeste slik som på bildene, men må kunne skrues fast til bjelkene. Enkle eller doble ruller.
  • Alt . hjul til å festes på innsiden av bjelkene som støtter opp båten i stedet.
  • Stag/Beslag til å feste bjelkene til tverrbjelkene.
  • Innfesting i naustet slik at slippen kan beveges opp og ned (vurderer å feste en plasttønne nederst slik at slippen kan flyte opp og få mindre bratt vinkel.

Boat roller with 2 inch brackets.jpg

Boat roller.jpg

Takk for tips.

Ja, jeg vet av de på Biltema, men hadde sortert de bort i min "patent", fordi jeg sikkert trenger 4 stk, og det blir tungt tenkte jeg. Jeg skal montere/demontere for hver gang båten skal ut/inn, så for å kunne bruke bolt/skive/mutter å feste de med, så må jeg feste en metallbrakett/vinkeljern på bjelkene som disse båtstøttene festes på. Eller at jeg bruker alurør/alu firkanrør som jeg bolter støttene fast til.

Da blir det en enklere konstruksjon også kanskje.... Bra tips.

Takk for tips til beslag. Kan hende jeg trenger noe spesielt her. Det er ikke permanent, skal kun monteres/demonteres for å sette ut båt på våren og ta inn på høsten.

Andy2 skrev 1 time siden:

Takk for tips til beslag. Kan hende jeg trenger noe spesielt her. Det er ikke permanent, skal kun monteres/demonteres for å sette ut båt på våren og ta inn på høsten.

Da holder det vel å drille et par hull, og surre den fast med tau, Lager du det litt smart kan du bruke de samme tauene til å trekke slippen opp i posisjon.

Ja, tenkte det. Ha en vinsj innerst i naustet, og ei kjølrulle skrudd fast i gulvet i portåpningen, og ei vogn med hjul og to Biltema Båtstøtter på, så kan jeg flytte båten inne i naustet (er betonggulv).

Skal sjekke pris på aluprofiler, sku fast f.eks 4 båtstøtter, hengslet feste til naustet og feste 1-2 plasttønner i vannet. Skal forsøke å lage en skisse.

Noen som kan si noe om hvor stor dimensjon jeg må ha på en slik aluprofil som utgjør slippen. Må det være rør eller firkant. Kan det være u-profil også? Da kan jeg senere snu den og bruke som skinnegang hvis jeg lager en vogn på hjul som båten ligger i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...