Jump to content

Lage VHF antenne for å teste sender

Lazyjack

Recommended Posts

Denne (nød)antennen laget av en bit RG 58 coax kabel har jeg testet og den fungerer helt utmerket på min egen Sailor RT2048 fra 1988 som ikke overgåes av nye fancy VHF'er.

image.gif.76b52a5ea63738fd1e590387f9d3a0e7.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lengden på kabelen er uinteressant bortsett fra tap. Med feks 3m blir det neglisjerbart tap. Med 20m blir det ganske så mye med RG58 kabel. Men OK, om den er kuttet i 1/4, halve eller hele bølgelengder kan det ha en ørliten forskjell i ytelsen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den antennen jeg viste ovenfor laget jeg som nødantenne for VHF. Jeg testet den da jeg lå ved Kommersøy utenfor Holmestrand i Sandebukten og testet mot Tjøme Radio (nå Kystradio Sør) Først slengte jeg bare antennen litt løselig opp over "styrehuset" i min Saga27. Mottak fra Tjøme var da like bra som med piskantennen på toppen av "masten" i Saga'n, men Tjøme hørte meg noe dårligere enn med piskantennen (og piskantennen min er god).

Tapet så antennen fast til en fiskestang og holdt den opp i samme høyde som piskantennen. Da var rapporten fra Tjøme Radio at signalet kun var ubetydelig svakere enn med piskantennen.

Min konklusjon ble da at dette var en absolutt brukbar nødantenne. Og så er den nesten gratis, kun noen få meter RG58 kabel pluss en plugg som passer på VHF'en.

Murphy's law skrev for 9 timer siden:

2x ca 51cm strømledning, en del coax (50 ohm) og en plugg..... 

Ca 10 minuter og du har en dipol antenne for 156.800 Mhz (maritim frekvens kan 16) Tester helst på kan 15 ellers 17.....

Henger dipol helst vertikal, men uansett fritt av metaldeler....dipol156_800.jpg.5d9b6a36c93759810a8736c77e99a54e.jpg

Nej, den antennen kommer inte fungera bra på marin-VHF (c:a 160MHz). 51cm är för långt och ger resonans för lågt i frekvens (c:a 144MHz, 2m VHF amatörradioband ?). Titta istället på  @Lars H.:s "nödantenn" - den har riktiga mått.

TideRace skrev for 12 timer siden:

Kabelen må være en dobbeltskjermet kabel med 50 ohm impedanse. Så vidt jeg vet er det kun RG58 og den tykkere RG8-kabelen du bør bruke

Nej, den behöver inte vara dubbelskärmad, och RG58 är det inte heller. Den har enkelskärm (den dubbelskärmade heter RG223 och är mycket ovanlig och dyr). Sedan är en mycket vanligare beteckning numera på gamla "RG8" istället RG213. Utöver dessa finns flera ytterligare varianter som också kan fungera bra, men dessa är de vanligaste.

Konklusion: Använd RG58, men om längden blir över 5m och det får plats - använd den tjockare RG213 som har lägre förluster.

Använd rätt kabel så den har rätt impedans, 50 Ohm. I kommunikation används nästan alltid 50 Ohm, men i video/media/TV är 75 Ohm standard. Därför är det viktigt att kabeln är av rätt typ och att beteckningen står på kabeln så den inte bara heter "low loss" eller liknande. RG59 ser f eks nästan likadan ut som RG58 men är 75 Ohm och inte alls lämplig som antennkabel till marin-VHF. Men används ofta för TV-antenn.

Ingemar E.

NB Forum

Ingper skrev 1 time siden:

Nej, den behöver inte vara dubbelskärmad, och RG58 är det inte heller. Den har enkelskärm (den dubbelskärmade heter RG223 och är mycket ovanlig och dyr). 

Pussig .... i stort sett alle sammenhenger er RG58/ RG8/ RG223 betegnet som dobbeltskjermet, både med alu-skjerming og "strømpe". 

Ut fra dialekten din legger jeg til et eksempel på beskrivelse fra en svensk leverandør. Men nå er jeg kun en nysgjerrig (nyfiken) amatør på dette, så oppklar gjerne videre hvis du fremdeles mener at RG58 ikke er dobbeltskjermet, jeg lærer hver dag.

Beskrivelsen under er hentet fra nettsiden til den svenske leverandøren electrokit.com .

image.png.5ebe814a5c0c0486422ea9494c20289a.png

Det finnes vel egentlig ikke dobbeltskjermet coax. Hvis det er to skjermer som er isolert fra hverandre, så heter det triax. En kabel med en skjerm bygget opp av to lag er egentlig ikke elektrisk sett dobbetskjermet hvis det er elektrisk kontakt mellom disse lagene. 

Når det gjelder impedans, så er det litt problematisk, for en dipol gir egentlig en impedans på 73 ohm. Det blir derfor litt refleksjoner i en slik hjemmelaget antenne, men ikke verre enn at det går bra.  Profesjonelle antenner for 50 ohm kabler har gjerne komponenter som tilpasser dette, og som også hindrer oppbygging av statisk elektrisitet. Der for vil en ofte måle en lavohmig verdi DC- messig på en antenne. 

@TideRace, du har helt rätt i att det finns dubbelskärmade kablar (fläta + folie) som är varianter av de vanliga enkelskärmade kablarna, som ibland då kallas för samma namn. Men den "vanliga" kabeln "RG58" och om man ser till specifikationen för det som (rent historiskt) har kallats "RG58" så är det en enkel koaxialkabel med en flätad skärm (och ingen folie som extra skärm).

Det kanske beror på i vilka sammanhang man använder RG58, men jag håller inte med om att det som kallas "RG58" nästan alltid är en dubbelskärmad kabel. Men som jag skrev - det finns många olika varianter och framförallt "varunamn" - numera.

En bra sammanställning över olika koaxialkablar är t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable

@J-Å: Jodå, det finns och är vanligt. Men skärmarna är oftast inte isolerade utan ligger direkt på varandra (fläta+fläta eller fläta+folie).

För en flätad, enkel skärm är bra men inte perfekt. Den har ju små "hål" och öppningar och dämpar kanske 50-70dB. Genom att lägga två flätor ovanpå varandra ökar dock skärmningsdämpningen till ofta över 100dB.

Det är alltså skärmens täthet som förbättras och det man vill göra, genom att lägga dubbla flätade lager direkt på varandra som är elektriskt förbundna.

Men detta har ingen betydelse alls för våra installationer i båt (marin-VHF) - där duger en enkelskärmad koaxkabel alldeles utmärkt.

Men t ex i repeaterstationer eller mobilbasstationer ,där man ofta har mottagare nära sändare, krävs skärmade kablar som är mycket bättre på att skärma än de vanliga enkelskärmade. Där behövs varianter som RG223 (RG58 med dubbla flätade skärmar, Au), RG214 (RG213 med dubbla skärmar, Au) o.s.v.

Ber om ursäkt för denna lite OT-utläggning.... och på svenska :wink:

Ingemar E.

NB Forum

Ingper skrev 13 minutter siden:

@J-Å: Jodå, det finns och är vanligt. Men skärmarna är oftast inte isolerade utan ligger direkt på varandra (fläta+fläta eller fläta+folie).

Ja, jeg vet jo at det finnes skjermer med både to og tre lag, men jeg mener det er feil å kalle det for dobbeltskjermet hvis de ikke er isolert fra hverandre. Både signalmessig og for berøringsfare vil de da opptre som én elektrisk leder (selv om de signalmessige "lekkasjene" og andre tap kan variere).  

J-Å skrev 4 minutter siden:

Ja, jeg vet jo at det finnes skjermer med både to og tre lag, men jeg mener det er feil å kalle det for dobbeltskjermet hvis de ikke er isolert fra hverandre. Både signalmessig og for berøringsfare vil de da opptre som én elektrisk leder (selv om de signalmessige "lekkasjene" og andre tap kan variere).  

Men det är så branschen valt att kalla dem, sedan många, många år.

Om det sedan är rätt eller fel kan man säkert ha åsikter om....

Ingemar E.

NB Forum

Lars H. skrev 1 time siden:

Hvordan går det med deg trådstarter, har du kommet igang med å teste din fantastiske Sailor VHF, med en eller annen antenne?

Nei, kabelkveilen jeg har liggende var uegnet så jeg må nok ut og handle. 

Har jo fått et par tips her så det skal la seg gjøre men det er så mye annet som skjer så det tar litt tid. 

Lover å komme tilbake når testing er utført :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...