På bøjan blå Startet 21.August.2023 Link til dette innlegget Startet 21.August.2023 Kan man kople to generatorer (dymano) til en Quick ladeseparator? I min Bavaria 32 Sport prøver jeg nå å få kontroll over kabelspagettien i motorrommet. I den forbindelse kjøpte jeg en Quick ladeseparator for å få litt bedre kontroll på ladingen under kjøring. MEN, i min båt er det 2x VP Kad32. Kan jeg kople begge dynamoene på «IN» separatoren, eller det noe jeg ikke må finne på? Altså, kan separatoren kun være koplet til den ene maskinen? I så fall, hva kan jeg da bruke strømmen fra den andre dynamoen til? Jeg vil jo ikke gå utenom ladeseparatoren og kople dynamoen rett på f.eks. startbatteriet. Da forsvinner jo noe av poenget med ladeseparatoren, slik jeg ser det. Link to post
Fantino Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Du kan kople begge dynamoer sammen på inngang Quick. Har gjort dette i kameratbåt og fønker helt ypperlig. Forutsetter at vi snakker om en 160A Quick og 2 stk originale VP/Valeo dynamoer på 60/70A hver. Senseledninger kan koples sammen og føres til forbrukspakke. Dette er et minefelt her inne og alle har sin egen preferanse. Jeg garanterer nesten at jeg vil få motbør på dette, teorier om at dynamoer jobber mot hverandre osv. Men i praksis så fønker det helt fint. Dersom ladeseparator erstatter skillediode så skal det være ‘drop in’. Men dersom gammelt opplegg består kun av brytere er det ikke usannsynlig at det går en kabel under motorer fra B+ på dynamo til startmotor-innslag, på samme bolt som du finner kabel fra startbatteri. Denne kabelen må i så fall fjernes, ellers vil strømmen ‘ta snarveien’ til startbatteriet utenom ladeskille. Link to post
På bøjan blå Svart 21.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Takk for informativt svar, @Fantino. Det er en Quick 160A ja, og dynamoene er originale etter hva jeg vet. Den ene er byttet for noen år siden. Ladeseparatoren skal erstatte en diode ja, så da forstår jeg deg dithen at det er plug and play Link to post
Sequoia Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Enig med Fantino. Dette går helt fint, og du får også utnyttet ladekapasiteten bedre. 100% Plug'n'Play. Link to post
På bøjan blå Svart 21.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Link to post
mateco Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Fantino skrev for 14 timer siden: Du kan kople begge dynamoer sammen på inngang Quick. Har gjort dette i kameratbåt og fønker helt ypperlig. Forutsetter at vi snakker om en 160A Quick og 2 stk originale VP/Valeo dynamoer på 60/70A hver. Senseledninger kan koples sammen og føres til forbrukspakke. Dette er et minefelt her inne og alle har sin egen preferanse. Jeg garanterer nesten at jeg vil få motbør på dette, teorier om at dynamoer jobber mot hverandre osv. Men i praksis så fønker det helt fint. ...... Hvis turteller henter signal fra W på alternatoren så ikke bli overasket om den ene begynner å fuske, eller opphører å fungere ! Som jeg tidligere har nevnt i flere innlegg: Regulatorene har en ørliten forskjell på spennings-settpunkt. Når batteriene er "fulle" så vil den ene alternatoren bli inaktiv, noe som medfører at signal til turteller blir ustabil ! Gi oss tilbakemelding på hvordan dette fungerer! Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bellil Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Har maken båt med lik motorisering Vintig å sjekke om den direkten mellom generator og starter som @Fantinonevner er der Den var det på mine og generatorlading var i praksis ikke-eksisterende og hadde vært det siden ny A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 @Fantino forventer litt motbør, så for ikke å skuffe ham: Den løsningen med Quick ladeseparator vil sikkert fungere, men er ikke spesielt robust. Den beste løsningen synes jeg er ett startbatteri for hver motor, og to stykk "smarte" DC-DC ladere , en fra hvert startbatteri til en felles forbruksbatteribank. Link to post
På bøjan blå Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Hvorfor mener du løsningen med ladeseparator ikke er spesielt robust, @J-Å? Link to post
J-Å Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 På bøjan blå skrev for 3 timer siden: Hvorfor mener du løsningen med ladeseparator ikke er spesielt robust, @J-Å? Vel, nå er min filosofi "To av alt, og tre av det som er kritisk". Behovet for det avhenger jo mye av bruken av båten selvsagt. Men altså, slik du har tenkt det vil en enkelt feil kunne gjøre at du mister all lading. Det er ikke helt uvanlig at disse ladeseparatorene ryker. Når de selges til nesten halv pris blir jeg enda mer skeptisk. Med litium forbruksbatteri kan BMS kutte når de er fulladet, Hvis da utgangen tll startbatteriet er røket, så kan begge dynamoene bli gående ubelastet. Med felles startbatteri kan en også få et kraftig spenningsdropp på kontrollsystemet til den motoren som allerede går, når den andre startes. Det kan i noen tilfelle gi alarmer og shutdown. Med to startbatterier og separate DC-DC ladere, vil hver motor bli et uavhengig system. Eventuelt kan en også ha en mulighet for nødstart med "motsatt" startbatteri. Hvis en båt stort sett legges på landstrøm om natten, kan det gå mange dager før man oppdager at forbruksbatteriene ikke lades fra motor. Hvis man da har litumbatterier, så kan det komme temmelig brått på når de er tomme. Link to post
Bellil Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Finner på Seatronic at Victron sin DC/DC er på 30 A. Er ikke det litt lite hvis forbruk er tomme og 70 A lader? PS! @På bøjan blå Jeg fikk tips om at de to røde inn på orginal generator skulle kobles fra og så kobles sammen. Sånn gjør jeg det i hvert fall Og kikk gjerne på denne tråden A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Bellil skrev 42 minutter siden: Finner på Seatronic at Victron sin DC/DC er på 30 A. Er ikke det litt lite hvis forbruk er tomme og 70 A lader? Sterling har større, eller flere kan parallellkobles. Men med 30A fra hver motor blir det vel ganske bra. Det er en ganske passelig belastning for dynamoene også tror jeg. Link to post
Bellil Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Vet at de kan kobles i parallell @J-Å, men da begynner det å bli en dyr løsning A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Fantino Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 J-Å skrev On 22.8.2023 at 21.40: @Fantino forventer litt motbør, så for ikke å skuffe ham: Den løsningen med Quick ladeseparator vil sikkert fungere, men er ikke spesielt robust. Den beste løsningen synes jeg er ett startbatteri for hver motor, og to stykk "smarte" DC-DC ladere , en fra hvert startbatteri til en felles forbruksbatteribank. Ja jeg regnet med motbør ? Nå har jo trådstarter allerede handlet Quick. Jeg har opplevd ett Quick FET basert ladeskille som sviktet, men ikke ArgoFET. Det interessante er at dynamoen _ikke_ tok noen skade av dette. Dette skyldes antakelig at FET-transistorer som feiler stort sett alltid gjør det ved å lede strøm permanent, og da faller det sagnomsuste problemet med dynamoen bort. Så ja, jeg mener helt klart at det er en enkelt og robust løsning som ikke introduserer mer risiko enn den jevne båteier har på sitt el-anlegg med løse kabler, koplinger etc. DC-DC ladere har andre ulemper og fordeler men det har vi vel debattert nok i andre tråder ? Men det er nok veldig sannsynlig at en DC-DC lader vil feile før et FET-basert ladeskille ut fra virkemåte og komponenter ‘ombord’. Link to post
Lars H. Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Som elektronikkingeniør vet jeg at all elektronikk med halvlederkomponenter kan feile, og sjansen er større dess mer som finnes inne i boksen. Nå har ikke jeg to motorer, men mitt ladeskille består av 2 "gammeldagse" dioder og god kjøleribbe, ratet for 120A. Det meste jeg får ut fra dynamoen (som har senseledning til forbrksbanken) er 75A. Her er det ikke mye som kan svikte, og bank i bordet, dette har fungert i over 30 år nå. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Lars H. skrev 3 minutter siden: Som elektronikkingeniør vet jeg at all elektronikk med halvlederkomponenter kan feile, og sjansen er større dess mer som finnes inne i boksen. Nå har ikke jeg to motorer, men mitt ladeskille består av 2 "gammeldagse" dioder og god kjøleribbe, ratet for 120A. Det meste jeg får ut fra dynamoen (som har senseledning til forbrksbanken) er 75A. Her er det ikke mye som kan svikte, og bank i bordet, dette har fungert i over 30 år nå. Enig med dette med ‘mer inni boksen’! Men det er ikke så mye inni et FET-ladeskille, og det har den store fordelen at det utvikler veldig lite varme i forhold til dioder da. Både skilledioder og FET-ladeskiller er vel i den temmelig pålitelige enden av skalaen. Mange stoler jo på vanlige hovedbrytere, men de har jeg nå skiftet ganske mange av. Om lading går via startinnslag og videre til startbatteri må jo nødvendigvis hovedbryter plasseres i mellom. Med ladeskille trenger en ikke ha brytere mellom dynamo og batterier. @mateco Husker en sak om dette med lading og turteller for noen år siden, men finner den ikke igjen her inne? På båten jeg koplet som omtalt tidligere i tråden så monterte jeg bla individuell overvåking av ladestrøm for hver dynamo, og de følger hverandre bortimot perfekt og går aldri helt til null så problemet kan umulig være universelt. Senseledninger til disse dynamoene er koplet sammen og ført til B+ (for å senke ladespenning pga lading av Lithiumpakke). Link to post
Lars H. Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Men det er mye inne i DC-DC laderne . Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Vel, motbør og motbør, Det var nå mest for å presentere et alternativ. Jeg er jo klar over at det er en dyr løsning. Men det endel fordeler, blant annet er ganske greit å kunne overvåke og styre ladingen fra en app.. Tangamperemetere er greit for noen av oss, men ikke for alle. Ja, det er mye inni en DC-DC lader, men fordelen er at den har kontroll på hvor mye strøm den slipper gjennom seg selv og hvor varm den er. Det har ikke disse ladeskillerene. Jeg fant nylig feil på en Mastervolt 1603 IG, der var det brudd og ingen lading. Og så foreslo jeg altså to DC-DC ladere. Men det er jo andre måter å oppnå redundans på. En kan for eksempel ha to Quick ECS163, en for hver dynamo. Link to post
Fantino Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Lars H. skrev for 1 time siden: Men det er mye inne i DC-DC laderne . Ja. Kondensatorer som tørker ut bla. Er derfor jeg forventer at de feiler lenge før et FET-ladeskille, dog ikke nødvendigvis i båteiers levetid ? Link to post
Havlengt Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Les og forstå svaret til Mateco, han påpeikar ei vesentleg problemstilling med denne løysinga. Lademessig vil det fungera slik du skisserer, men du vil mest sannsynleg erfara at du mistar eit av turtellarsignala når begge dynamoane leverer mot fullada batteribank. Dette kan imidlertid løysast relativt enkelt. Link to post
J-Å Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Fantino skrev for 8 timer siden: Ja. Kondensatorer som tørker ut bla. Er derfor jeg forventer at de feiler lenge før et FET-ladeskille, dog ikke nødvendigvis i båteiers levetid ? Vel DC-DC ladere har ganske lik oppbygning som AC-DC switch mode ladere og strømforsyninger. Så det er relativt kjent og pålitelig teknologi, som finnes i de fleste båter med landstrøm. Og i alle hjem. Link to post
Fantino Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Vel DC-DC ladere har ganske lik oppbygning som AC-DC switch mode ladere og strømforsyninger. Så det er relativt kjent og pålitelig teknologi, som finnes i de fleste båter med landstrøm. Og i alle hjem. Absolutt! Var derfor jeg skrev det med båteiers levetid ? Det ser dog ut som om de som leverer mye effekt lever kortere enn små mobilladere osv. Poenget mitt var å balansere risken for svikt i FET-ladeskille som jeg anser for ganske liten. Mange produsenter leverer jo dette som standardløsning. Link to post
Bellil Svart 20.April.2024 Link til dette innlegget Svart 20.April.2024 Hvilken løsning endte du på @På bøjan blå? Jeg har samme båt og har vel hatt problemer med ladingen siden jeg kjøpte. Noe er utbedret, men nå feiler min Pro Split R for andre gang så jeg vurderer sterkt en annen løsning. Har byttet til to 100 A generatorer fra Fredrikstad vikleverksted. Separat batteri til hver motor og en forbruksbank A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn