På bøjan blå Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Nå har jeg kjøpt nye batterier, i alle fall. Det ble 3x 100 Ah Litium. Lei av å ikke ha strøm. Kjøpte også en ny lader. Så nå er det bare å sette opp Quick'n, så tenker jeg dette skal bli bra! Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Tirsdag 15:14 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:14 Nå er ProSplit montert og jeg har sett 110 A til forbruk når de var noe tappet ned. Tomgang på to motorer og 20 % nedtappet forbruksvann gir 40+ A Nå er jeg fornøyd Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Svart Tirsdag 16:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:41 Bellil skrev 1 time siden: Nå er ProSplit montert og jeg har sett 110 A til forbruk når de var noe tappet ned. Tomgang på to motorer og 20 % nedtappet forbruksvann gir 40+ A Nå er jeg fornøyd Men du har tidligere skrevet at Pro Split R har feilet for andre gang. Så hvorfor tror du nå du har en god løsning? Bellil skrev On 20.4.2024 at 9.20: ...men nå feiler min Pro Split R for andre gang så jeg vurderer sterkt en annen løsning. Bellil skrev On 4.5.2025 at 7.33: Kjøpte en brukt Sterling ProSplit R fra Becker i vinter, men har ikke fått montert den enda Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Tirsdag 16:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:59 J-Å skrev 10 minutter siden: Men du har tidligere skrevet at Pro Split R har feilet for andre gang. Så hvorfor tror du nå du har en god løsning? Fordi jeg nå har fikset feilen med dårlig kontakt på minussiden fra ene generatoren. De ladeverdiene jeg nå får har jeg aldri sett før Sjekk denne tråden. Trådstarter @Windy37GM er svært aktiv her inne Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart Tirsdag 17:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:09 Jeg har ikke noen spesielle laderegulatorer. Kjøpte to 100 A generatorer fra Fredrikstad vikleverksted (som jeg tror har lagt ned nå dessverre). Har som nevnt sett 113 A på Victron battteriovervåkningen på ca 1400 rpm Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Svart Tirsdag 17:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:20 Bellil skrev 28 minutter siden: Fordi jeg nå har fikset feilen med dårlig kontakt på minussiden fra ene generatoren. De ladeverdiene jeg nå får har jeg aldri sett før Sjekk denne tråden. Trådstarter @Windy37GM er svært aktiv her inne Joda, dette var nok gode løsninger for 10 år siden. Og PDAR er fortsatt en god løsning, hvis startbatteri og forbruksbatteri er av samme type. Men de fleste som vil ha korrekt flertrinnslading av forbruksbanken (som gjerne er Lithium) velger vel nå DC-DC. PDAR i kombinasjon med DC-DC vil jo likevel kunne gi en finere lading av startbatteriet. Victron begynner nå å få skikk på 50A DC-DC laderene sine, så det kan vel være et alternativ igjen, selv om jeg er blitt skeptisk til dem etter alt tullet med støy på VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Tirsdag 19:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:54 Joda jeg ser den hvis man har Lithium, men de DC-DC laderne ser ut til å koste skjorta selv for lav ladeeffekt. Har man ligget et par netter et sted så må man jo kjøre i fire/fem timer for å få ladet de opp igjen med 30 A. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.