Jump to content

Betydelig svakhet på Ibiza 811T

Duffen IV

Recommended Posts

Styreleder i Ibiza Boats AS er informert på e-post om at innlegget legges ut.

Rundt de bakre festene på begge pupitbøylene på dekket har gelcoaten fått store sprekker. Bøylene i de bakre festene er kun festet med to 3,2 mm skruer i dekket. Det er for svak avstivning i dekket og punktbelastningen blir for stor og det oppstår sprekker. Underlig konstruksjon for en båt som er laget for på og avstigning over dekket. Ibiza Boats AS reklamere jo med Norsk kvalitet. (hva nå enn det måtte bety)

Bakre feste pullpit styrbord.jpg

Bakre feste pullpit babord.jpg

Big Horn skrev 31 minutter siden:

Og hva er hensikten med innlegget? Du skriver ingenting om modell eller årsmodell, så det ser unektelig ut som hensikten er å få utløp for egen frustrasjon eller en slags hevn?

Jeg skjønner godt at trådstarter er frustrert når produktet han har kjøpt ikke tilfredsstiller forventningene, gitt av markedsføring og pris.

Når en ser på den enkle konstruksjonen til pulpitt på 811, noe som fører til store sideveis belastninger, så er det lett å skjønne at disse gjennomgående skruene ikke holder. Dette er jo absolutt billigste løsning. Med det resultat at det blir skade på ellers flott båt. Vil tro lekasje er det neste. 

Kanskje "Norsk kvalitet" ikke er det det en gang var? 

Det er alltid litt underlig når et nytt medlems første og eneste innlegg på forumet inneholder uthenging av et bestemt firma. Da er det greit å tenke litt for seg selv om hva trådstarter egentlig prøver å oppnå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Finnes vel knapt en båt over 5 år uten krakeleringer i gelcoaten en eller annen plass!  Er den splitter ny skjønner jeg frustrasjonen.  Innfestningen så ikke helt bra ut! burde kosta på litt større klemplate og minimum 3 skruer gjerne litt kraftigere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

56 minutes ago, Sørlandet2 said:

Jeg skjønner godt at trådstarter er frustrert når produktet han har kjøpt ikke tilfredsstiller forventningene, gitt av markedsføring og pris.

Når en ser på den enkle konstruksjonen til pulpitt på 811, noe som fører til store sideveis belastninger, så er det lett å skjønne at disse gjennomgående skruene ikke holder. Dette er jo absolutt billigste løsning. Med det resultat at det blir skade på ellers flott båt. Vil tro lekasje er det neste. 

Kanskje "Norsk kvalitet" ikke er det det en gang var? 

Enig, men hensikten med innlegget er fortsatt veldig uklar tatt i betraktning den særdeles begrensede informasjonen som deles. Som Index også skriver lukter det litt plastpest når et slikt innlegg er TS sitt første, og hittil eneste inlegg......

Velkommen på forumet.

I mitt hode er ikke dette så vanskelig:

-Er båten under 5 år, og kjøpt ny i Norge kan man ha en reklamasjon sak til forhandler/produsent/selger.

-Er båten eldre enn 5 år, må man selv vurdere om man skal koste på seg en forbedring/utbedring.

Fremkommer det skade av 'plutselig ytre hendelse' og har kaskoforsikring, kan det være en forsikringssak. Krakelering i gelcoat er denne sammenheng først og fremst et kosmetisk problem, og ikke en skade i seg selv.

Når du avklarer båtens alder og hva du vil gjøre, besitter Båtplassen mengder av utbedring/forbedrings tips og fremgangsmåter.

Utløp for frustrasjon eller ønske om medlidenhet reparerer derimot ingen skade.

Hei Alle sammen,

Innlegger er i utgangspunktet ment som et varsel til eiere av Ibiza 811T for alle årsmodeller til og med 2022 modeller om at dette er noe de bør sjekke og følge opp Min båt er en 2019 modell og dette er reklamert på og etter tre reparasjonsforsøk ble gelcoaten grei. På de to første forsøkene ble det store bobler i gelcoaten, virket som den slapp fra glassfiberen, men på det tredje forsøket ser det ut til å ha gått bra. Det ble også boret hull gjennom, dekket og gjennom innerlineren, satt inn gjennomgående bolter med muttere i taket kabinen. Ble aldri forespurt om den løsningen og er ikke spesielt fornøyd med den. I følge Ibiza er det slik alle nye båter skal produseres, så det er den eneste løsningen fra deres side. Det var noen som nevnte billig her, men billigere enn dette går det ikke an å gjøre det.

Selvfølgelig litt forbannet på hele greia. Har holdt på med denne reklamasjonen fra 04.09.2022 til og med 11.07.2023.

Bolter 1.jpg

Bolter 3.jpg

Vel, har de i tillegg fått med distansehylser med godt anlegg mot ytterliner er nok dette den beste måten å feste pushpitten på. Dumt du ikke fikk med all den informasjonen i første innlegg, så resten av oss hadde riktig bilde av problemstillingen.......

Jeg synes du overdriver voldsomt her. Når man leser oversikten, vil man tro at det er en alvorlig konstruksjonsfeil som gjør båten farlig på en eller annen måte. Så viser det seg at det er krakkelering i gelcoat som leverandøren dessuten har utbedret. Ro deg ned.

Snakk om å lage storm i et vannglass! Velkommen til båtlivet (antar at det er første gang du har båt). Flere og langt mer omfattende saker kommer.... om dette er det eneste du har å sette fingeren på ved denne båten så har du vært utrolig heldig. Så langt... Utbedringen ser forøvrig ut til å være bra utført. Jeg har vanskelig for å forstå hva båtbygger kunne gjort annereldes her.... Sprekken er forøvrig helt vanlig og skyldes ofte for tjukk gelcoat. Vi hadde mange slike tilfeller på nye båter vi arbeidet på før finanskrisen i 2008. 

Elendig løsning i utgangspunktet og elendig håndtering av Ibiza når saken reklameres på. En i nabohavna her har også hatt samme utbedring. Der klarte de det ikke på tre forsøk, men måtte ha fire. Der dro saken ut over 1.5 år og den endelige løsningen ble enda dårligere utført enn din der ut til å ha blitt.  Ser noen kaller dette storm i et vannglass. De om det! Takk for at du informerer. 

"Betydelig svakhet" er kanskje å ta i, men en ræva løsning er det i alle fall. Hadde også blitt forbanna hvis jeg måtte drevet å reklamert om og om igjen for at de skulle utbedret feilen. 

Vet ikke hva som er verst; ræva konstruksjon, eller ræva kundeservice. Konstruksjon kan man til en viss grad sjekke før man kjøper båten, grad av service finner man ikke ut før etterpå. 

Veldig kjipt at de ikke har hatt en sikkelig løsning på dette! Ibiza ellers er jo kjent for greie båter sånn sett! I den prisklassen forventer man kansje ikke å ha muttre i kabintaket! På en annen side så synes jeg de har gjort en god jobb totalt!  Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke klaga, men forstår frustrasjonen!

Jeg har hatt flere Askeladden båter og må si der er rekker og pulpitter veldig solid dimensjonerte, og alt virker veldig solid utført. Ser noen modeller har ekstra støttestag på pulpit også som avlaster påkjenninegene, samtidig er de festet i rekken slik at man får sidevegs støtte og støtte i hele konstruksjonen. Ibiza har valgt en enkle løsning med bare pullpit og ikke rekker på fordekk. Da blir det veldig sidevegs påkjenning på innfestningene med bare to skruer og såppas liten klemplate

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ikke helt uventet veldig delte meninger her. Siden jeg er Duffen IV så er det nok ikke min første båt:smiley:

I kabiner uten full ståhøyde bruker man gjerne å sette hodet i taket for å støtte seg og da er det greit at det ikke er muttere som stikker 1,5 cm ned fra taket, spesielt ikke rett over hodedelen av køya.

Men det er også et sikkehetsmoment her.

Dette skriver styreleder hos forhandleren i e-post til meg etter at jeg klaget på løsningen med muttere i taket.

Bare en ting jeg syntes du bør vurdere.

Sikkerhet

Gamle metoden er 2 stk 3.2mm skruer... nå er rekke til å støtte seg på, ikke henge på, men må man i en kritisk situasjon ta seg for i topp av rekka blir det et veldig moment, da hadde det vært godt at det var gjennomgående bolter.

De to 3,2 mm skruene han referer til er plateskruer som kun er skrudd i dekket. Jeg oppfatter dette slik at han mener at gamle metoden kan være en sikkerhetsrisiko. Det er nok også årsaken til at Ibiza Boats endrer til gjennomgående bolter på alle modeller produsert i 2023 og fremover.

Så alle Ibiza eiere, vær klar over at i en kritisk situasjon der et voksent menneske må ta seg skikkelig for, kan bøylene løsne dersom dere har løsningen med plateskruer som kun er skrudd i dekket.

Så til de som mener at krakelering og sprekker i gelcoat på nyere båter er noe man nesten må forvente spør jeg:

Hadde dere akseptert det på lakken på den nye bilen deres?

8 minutes ago, Duffen IV said:

Så til de som mener at krakelering og sprekker i gelcoat på nyere båter er noe man nesten må forvente spør jeg:

Hadde dere akseptert det på lakken på den nye bilen deres?

Lakk på bil og gelcoat går ikke an å samenlikne!  Jeg forstår frustrasjonen på en ny båt! men de fleste som eier båter som er mer enn 5-6 år finner krakeleringer en eller annen plass på sine båter..  Hvis du hadde gått på panseret på bilen din så tror jeg det muligens hadde blitt noen riper! :tongue:  På en Askeladden 16 jeg hadde for en del år tilbake var det luke i front og en enkelt pulpit. stødig og solid, til og med robust nok for gamlemor å støtte seg på!  Skal man lage kvalitetsbåter er det egentlig barnelærdom med gjennomgående bolter og doblingsplate på dekksutstyr! svak engineering for et ellers solid båtfirma! På båt generelt er det summen av de små detaljene som teller!

8 minutes ago, Duffen IV said:

Den overskriften om betydelig svakhet sammen med båtmodell synes jeg blir en ekstrem overdrivelse som kan være skadelig for båtmerkets renomme uten at det er fortjent. Husk at mange googler bten de har tenkt å kjøpe og da kommer det opp mange teff uten at man leser alle detaljer i hver av de 2000 treffene man får opp, noen leser man bare overskriften og danner seg et inntrykk av båten ut ifra dette. Er dette noe du spekulerer i for å presse forhandler eller båtprodusent til  få viljen din?

Med betydelig svakhet i en båt så ser jeg for meg feilkonstruksjon som gjør at den lett kan synke eller ta fyr eller på andre måter være farlig eller gjøre betydelig økonomisk skade (feks om vann dreneres rett inn i elanlegg).

Det  du har her er jo egentlig en liten kosmetisk skade i form av krakellering i gelcoat, som man jo ofte får etterhvert (og hvor gammel båten er må man jo lese mange innlegg før man omsider finner ut av).

Det virker også som om du er misfornøyd med at de ikke har gjennomgående bolter, men når du får det så er du misfornøyd med det også, for de skal helst ikke være gjennomgående likevel.

Du skriver at båten har fått skader, men ikke noe om hva den er blitt utsatt for av belastninger fra deg eler andre som er i eller ved båten din. Mange fester feks fendere på litt tvilsomme steder. Tinng tåler gjerne vekta av fenderen med god margin, men de glemmer at en fender kan skvises ganske kraftig når båten i bølger klemmes inn mot brygga og løftes så fendertauet strammes og drar veldig hardt i det man har knyttet det fast i, som kanskje er rekka eller pullpit.

Det burde også vært bilder som viiser helheten av hvordan dette opplegget er, ikke bare et lite detaljbilde som viser områådet med sprekkene. Da blir det lettere for alle oss som ikke kjenner denne båten i detalj å se om det er fornuftig satt opp.

Jeg har selv båt som er levert med rekke foran. Litt småsprekker i gelcoat er det på båten som er over 40 år, men ikke noe jeg har planer om å reklamere på (sånt må man regne med kommer). rekka var knekt på ene siden så jeg tenkte å sveise den, men fant ut at rekka er eentlig mer i veien enn til nytte da den egentlig fungerer mest som en farlig snublefelle når man skal i land. Og avstanden mellom dem i front er så liten at jeg ikke kan sitte på dekk med beina ned for å komme meg ned på lavt svaberg. Sp jeg skrudde av alt sammen og hang det opp i garasjen. Det  var gjennomgående bolter festet til rekka. Så da kjøpte jeg nye bolter og sauset bolthodet inn med tetningsmasse og skrudde de fast. Boltenes funksjon er å tette hunnene og det har de klart. De ble litt lenger enn nødvendig (vanskelig  vite hvor lange bolter jeg trenger før jeg har demontert rekka, og bedre med for lange bolter enn for korte), så de stikker langt inn, men det har ikke vært noe problem da dette er helt ute langs kanten der man ikke har hodet eller annet.

Om du er redd for å slå hodet i boltene dine kan du jo polstre dem på et passsende vis. Og synes du det tar for mye plass så kan du jo tenke over at det ille tatt like mye plass å lage til et veldig tykt dekk for å ha digre bolter som skrus fast eller som inneholder lavere flate så ikke muttere skal stikke ned. Det ville også gitt mye ekstra vekt og dyrere produksjon.

Skruedimensjonen du kritiserer er tydeligvis solid nok til at den holder fint  da det er andre deler som gir etter først. Og vel så viktig som dimensjon på skruer er kvaliteten på dem. Har selv skrudd inn tykkere rustfrie/syrefaste skruer (litt over 5mm i diameter) fra Biltema med stjernetrekker og knekt av skruehodet når jeg skrur inn skrua i treverk med en vanlig skrutrekker.

2 hours ago, 19 fot said:

båten som er over 40 år (...) ikke noe jeg har planer om å reklamere på

Det er vel en viss forskjell på en båt som er over 40 år gammel og en som er under fem år gammel - særlig når det kommer til muligheter til å reise en reklamasjonssak :-)

Helt off-topic, men dette er Ibiza:

IMG_20230816_130320.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er tydelig delte meninger her om dette. 

Det er vel ingen tvil at ei kort rekke, som dette, som er festa med to  karosseri-skruer, som ikke tåler å bli brukt slik en pullpitt har til hensikt å bli brukt må betraktes som en svakhet. For hensikten med pullpitt må da være en solid rekke som liten og stor kan ta et gott tak i, så en kan komme trygt ombord i båten. Sannheten er vel at denne pullpiten er en litt dårlig, lite gjennomtenkt konstruksjon. Mitt inntrykk er vel at konstruktøren, Helge Duus, liker et rent fordekk. Så mye mulig denne rekke ikke fikk så høy prioritet under konstruksjonen, og ble litt ettermontert…

Når gelcoat begynner å sprekke så skyldes det vel to ting, som tidligere nevnt her. Enten spenninger i gelcoat som ligger for tykt, eller at det er for mye bevegelse i dette området. Mye tyder på at det er siste alternativ her. Det er ikke lagt i nok forsterkning i området hvor bakre feste er, i kombinasjon med liten fot på pullpit og liten dimensjon på skruer, noe som fører til bevegelse, og sprekker. Vet ikke om skruene også begynte å løsne å? Noe som også bekrefter svakhet i konstruksjonen. 

Når produsenten gjør en reparasjon, så er det vel et par ting en ønsker å oppnå for å betrakte det som en grei reperasjon. 

Det ene er å fikse de synlige krakeleringene. Det er den lette delen av reparasjonen. 
Så må det forsterkes for at det ikke skal skje igjen. Det er mer komplisert. Ideelt så burde område under feste forsterkes. Noe som er vanskelig. Det fordi innerlineren dekker området hvor festet er. Så da må forhandler finne en enklere løsning. Å sette gjennomgående bolter kan nok fungere. Samtidig har de nok ikke forsterket området hvor feste er, og glasfiberen har vert svekket. Om dette er en varig reparasjonen, som tåler den belastningen som er forventet, det vil fremtiden vise. 

Nok en gang delte meninger her om detter er greit? Om dette er slik vi må forvente når en kjøper ny båt? Om dette er å betrakte som en betydelig svakhet? Om denne reparasjonen er akseptabel? Jeg vil nok være enig med trådstarter på en del av punktene, men er nok mange her som er uenig i det. 

subwoofer skrev 21 minutter siden:

Er det noe i veien for å snu boltene? Kulemutteren behøver jo ikke være under dekk.

Det er en av mange mulige løsninger, men da må det nok gjøres noe med dekksfeste på bøylen også. Her er det billigste løsning som gjelder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...