Jump to content

Er det forbode å ankra i Brekkestø "hamn", og kor går eventuelt forbodet?

Ask

Recommended Posts

Hulda skrev for 17 timer siden:

Nå er vel området rundt Brekkestø en av de plassene i landet der kapitalen breier seg mest.

Ja, og mange frykter tydeligvis folk i båt. Helt siden vikingtiden.

Dette gresset ser ikke ut til å være nytt, og synes å ha ligget her siden tidlig jernalder.

(Beklager... dette ble OT).

image.png.372ecf68ab4e44d33cb2ff46ec4fb0f5.png

Ttopp skrev 33 minutter siden:

Hvordan kan man vite slikt har helt oppdatert kart.  Hadde  kasta ankeret der uten å nøle. Er ingen ledninger eller noe lagt inn i kartet

Det er fordi  kommunen ikke  har meldt inn til  kartverket, og da er er det bare å ankre, det kan være at rørene er spylt ned så en kan  ankre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

hanto1 skrev 18 minutter siden:

Seilere og syklere har jo en buffet tilnærming til regler. Dem bruker kun dem som passer dem best. Plukk og velg. Siden det ikke står ankring forbudt i papirkartet fra 1975 , men et nytt skilt på kaia- Så er det papirkartet som gjelder !

Gått på et skjær i dag, hanto1 ?

Som jeg skriver over var kartbildet jeg la ut i går oppdatert pr. 23.08.2023. Og jeg har det samme kartgrunnlaget (som på telefonen) på to plottere i båten. Altså er det den informasjonen jeg har.

Det er det dypeste området midt i bukta som er merket som ankringsplass/ frihavn. Det stemmer sikkert at det 4-5 år gamle kartet om bord også har et anker på samme plass. På de kommunale kartene går det fram at det ikke er infrastruktur på bunnen midt i bukta hvor det er merket som ankringsplass..

Det er Kystverkets skilt som er den offisielle merkingen langs kysten. Nettopp for å rydde bort "privat informasjon" som kan ha andre hensikter enn Kystverket.

TideRace skrev 9 minutter siden:

Gått på et skjær i dag, hanto1 ?

Som jeg skriver over var kartbildet jeg la ut i går oppdatert pr. 23.08.2023. Og jeg har det samme kartgrunnlaget (som på telefonen) på to plottere i båten. Altså er det den informasjonen jeg har.

Det er det dypeste området midt i bukta som er merket som ankringsplass/ frihavn.

Du er helt klart i god tro om du ankrer der om du kun ser på kartet ditt, men siden ankersymbolet ikke er tilstede på andre kart (på min C-Map plotter og På Sjøen APP) , så kan det jo også være slik at det er din kartleverandør som ikke har gjort en skikkelig jobb i å oppdatere endringer? Og om det også er skiltet på land, så har du kanskje ikke en så god sak lenger om du hekter i en av kablene?

Ser en på kartet som ligger ute på Kartverket sine sider, så er noen av kablene merket her, og det er ikke noe ankringssymbol. 

image.png.b4638872b10fc69f7889fd4f9aecee27.png 

Jeg har ikke for vane å sjekke ut alle andre kartleverandører enn de jeg selv har før jeg slenger ut et anker. Til nå har jeg valgt å stole på de oppdaterte kartene som allerede er ombord. Så da setter jeg dette på kontoen  "i god tro" og unngår Brekkestø framover.

Ut fra historikk, bosetting og bebyggelse på Brekkestø har kablene sannsynligvis ligget på samme sted i årtier, side om side med kartmerkingen om at dette har vært en "lovlig" ankringsplass/frihavn.

Som Ask skrev tidligere er det et fint sted å ligge. 

Det vil jo si at så lenge det er privatpersoner som har laga forbudskilt eller skilt komunen har satt opp uten å melde fra til sjøfartsdirektoratet så er jo det som står i sjøkartet som bestemmer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 time siden:

Det vil jo si at så lenge det er privatpersoner som har laga forbudskilt eller skilt komunen har satt opp uten å melde fra til sjøfartsdirektoratet så er jo det som står i sjøkartet som bestemmer

Selv om de forskjellige kartleverandørene oppgir forskjellige ting? Her sier jo de oppdaterte kartene klart fra at det kryr av ledninger av ymse slag der. Skal man likevel stole på sine gamle kart som man ikke aner riktigheten av, og overse de kommunale skiltene?

Hvor du får det fra at private har laget forbudsskilt vet jeg ikke, jeg har ikke lest om annet enn de Lillesand Kommune satte opp i 2015/16. Lovligheten av disse må du nesten spørre dem om. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
12 minutes ago, index said:

Selv om de forskjellige kartleverandørene oppgir forskjellige ting? Her sier jo de oppdaterte kartene klart fra at det kryr av ledninger av ymse slag der. Skal man likevel stole på sine gamle kart som man ikke aner riktigheten av, og overse de kommunale skiltene?

Hvor du får det fra at private har laget forbudsskilt vet jeg ikke, jeg har ikke lest om annet enn de Lillesand Kommune satte opp i 2015/16. Lovligheten av disse må du nesten spørre dem om. 

Jeg mener på generell basis! ikke bare i Lillesand!  Jeg sa ingen ting om at man skulle stole på gamle kart!  Jeg har oppdaterte kart og følger med på EFS der jeg ferdes! og jeg sier ikke at det er lurt å ankre over ledninger og rør!  op denne spesifikke plassen er det ankringsplass i sjøkartet, så da vil jeg tro det er greit å ankre akkurat der! ikke utenfor det området

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 3 minutter siden:

op denne spesifikke plassen er det ankringsplass i sjøkartet, så da vil jeg tro det er greit å ankre akkurat der! ikke utenfor det området

Det ser ut som om de fleste kart i denne tråden ikke har ankringsplass markert i dette området. Men at noen henger igjen med gammel informasjon. Jeg vil uansett tro at man har en dårlig sak om man velger å trosse skilting på stedet og ødelgger en sjøkabel. Da koster det penger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror vi trygt kan konkludere med at dette nylige forbudet mot ankring i Brekkestø i så fall ikke har noe som helst med rør og kabler å gjøre.

Det har bodd folk på Brekkestø/ Justøya mange hundre år, og bukta har vært handelssted for sjøfart de siste 3-400 år. For de som husker den gamle landhandelen på Brekkestø, så betjente den båter og fastboende på øyene fra Lillesand til Gamle Hellesund, og det lå kabler og rør i bukta allerede på den tid. 

Som noen tidligere har vært innom så tyder det meste på at det er Brekkestø Vel (i dag er det stort sett hytter i området) som i samarbeid med Lillesand Kommune har sett seg lei på at båtfolket "tar seg til rette" i bukta. Og at kanskje båttrafikken og båtstørrelsen har økt betydelig de siste 10-15 årene.

Jeg kan ikke huske å ha sett et eneste skilt, verken kommunalt eller fra Kystverket, som viser at det er ankring forbudt grunnet kabler eller rør. Skiltene har en utforming og tekst som er slik @Ask skriver i innlegg nr 1:  "Ankring forbudt"  og  "Gjelder hele havna".  

Dette var litt forvirrende. Oppdaterte Navionics nå, og finner et anker symbol. På Skippo på nett via PC og Chrome nettleser er det intet anker. Hva plotterne mine i båten vet jeg ikke siden jeg ikke er der, men skal sjekke.

En digresjon som kanskje passer inn til noen øvrige kommentarer over handler om offroad sykling som jeg holder på med for både trening og underholdning. Stadig vekk oppe i skauen finner vi et tre som ligger over en velbrukt og bred sti (traktorvei) i nærheten av en bondegård. Bonden har ved anledning skjelt ut en stakkar på sykkel der. Pga noen vanskelige vintre for trær, så har de fleste av oss med stikksager for å fikse stiene underveis, så bonden får liksom ikke til en permanent løsning. Men plagsom - det er han. 

IMG_0397.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

trixie2 skrev for 2 timer siden:

Det er nok symbolet «anker» som misbrukes av Navionics.

Det står xxx Naturhavn, ikke «Anchorage Area» som det står andre steder.

Navionics bør nok se seg selv i kortene på symbolbruken sin.

Som du ser av min skjermdump fra mobilversjonen av Navionics sin Boating-app så står det "Anchorage area" i beskrivelsen til symbolet på kartet når man trykker på det:
image.png.24c49e53dac5ae09cbc6c13d9aaa26ad.png

Forøvrig så kan man hos Vel i Havn velge å få se uthavner, og da dukker det opp et ankersymbol ved Brekkestø Naturhavn. Da kan man også lese den samme teksten som Navionics viser, så den kommer fra ett eller annet sentralt sted - det er ikke noe Navionics har funnet på:

image.png.fff6619423af60b1fbecb9a88da4bbbb.png

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...