Jump to content

Pusse opp glassfiber båten

anderst84

Recommended Posts

Hei, Jeg har startet ett tulleprosjekt sannsynligvis. Med det mener jeg det sikkert hadde vært regningssvarende å kjøpe en annen brukt 14ft glassfiber båt eller beholdt den som den er.  Uansett, lager denne tråden som en prosjekt tråd. Oppdaterer med bilder senere idag og videre i forløpet frem til den er ferdig.

Båten er vår båt nr.2 som jeg hovedsakelig bruker til fisking og lar ungene kjøre. Det er en Silver Viking 14ft fra 1986 med Yamaha f9,9 (20HK).

Fikk kjøpt båten grise-billig sammen med motor og henger så sånn sett er alt godt, men båten var malt med en eller annen maling når vi overtok den. Forrige eier vet ikke om det er en eller to komponent maling som er brukt. Men det er masse sig i malingen og det kjenner jeg irriterer så nå er den grundig vasket og ribbet for alt av motor, styring, kryssholt, luker, håndtak osv.

Selv om det er utallige tråder her inne om temaet så sliter jeg litt med å få oversikten over spørsmålene mine.

Tenker at når tråden avsluttes lager jeg en oppsamling av tips og triks slik at andre kan dra nytte av dette til sine prosjekter.

Planen nå er følgende å da trenger jeg litt hjelp:

0.Vaske båten grundig.

1. Slipe ned alt av sig og ujevnheter i malingen.

2.Sparkle riper og småsår.

3.Grunne?

4.Male/rulle

5.Polere/vokse

6.Remontere alt som er demontert.

Så til de viktigste spørsmålet pr.dd:
-Båten er malt med enten 1 eller 2 komponent, hvordan sjekker jeg det? og er det slik at man kan bruke 1k på tidligere 2k maling eller er det omvendt?

-Grunne eller bare pusse ned med eksenter sliper?  ( avslutter pussingen med 150-180 papir)

bt.jpg.e061b18c11ab9d604b9b1b43fde5b491.jpg

2K over 1K går skjelden bra. Motsatt er helt OK.

Prøv å gni på lakken med en fille dyppet i tynner. 1K vil da smitte av på filla, mens 2K tåler det. 

Om det er behov for mye sparkling kan det være lurt å grunne. Siden sparkelen er litt porøs kan du ellers få matte flekker. Men om det kun er for å fjerne renninger kan du slipe ned og male over. Eksentersliper er helt OK til dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Prøv å gni på lakken med en fille dyppet i tynner. 1K vil da smitte av på filla, mens 2K tåler det. 

I tillegg til dette tipset kan du prøve med malingsfjerner. Den tar visstnok enkomponent, men ikke tokomponent. 

Hvis det er enkomponent og du får fjernet malingen kommer du inn på gelcoaten. Da har du tre alternativer.

Det ene er å slipe opp alle sår i gelcoaten og sperkle, og til slutt vannslipe og polere hele skroget. Det er ikke spesielt stor jobb på en 14 foter. Kan være lurt å snu den opp ned og få den opp i arbeidshøyde. 

Det andre alternativet er å sparkle opp og reparere alle skader og riper, mattslipe hele skroget, og sprøyte ny gelcoat. Dette er det mest omfattende alternativet, for det blir en stor jobb å slipe ned og polere opp gelcoaten til slutt. 

Det tredje alternativet er som nummer to, men istedenfor å sprøyte gelcoat legger du på tokomponent lakk.

Det siste alternativet er nok det som er lettest å få pent, men dersom det er overkommelig hadde jeg satset på alternativ nr 1.

Dersom det er brukt tokomponent lakk nå og du må slipe den av, tviler jeg på at du klarer å redde gelcoaten. Da hadde jeg gått for ny lakk. 

Komodo skrev 56 minutter siden:

I tillegg til dette tipset kan du prøve med malingsfjerner. Den tar visstnok enkomponent, men ikke tokomponent. 

Malingsfjerner tar også tokomponent, bare ikke like fort. Og i enkelte tilfeller skader den også gelcoaten. Så jeg ville ha vært forsiktig med kjemi på dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev for 7 timer siden:

Hvis det er enkomponent og du får fjernet malingen kommer du inn på gelcoaten. Da har du tre alternativer.

Da har jeg testet to områder den ene med aceton og ett annet med jotun thinner No. 7.

Ingen av disse løsnet opp noe så da konkluderer jeg med at det er brukt 2k maling og jeg står sånn sett fritt til å velge 2k eller 1k.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...