Jump to content

Kartplotter/ekkolodd, hvilke bør jeg velge?


Rg.bert

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Jeg har handlet meg en Selby 27 og ser behovet for en kartplotter/ekkolodd, jeg har i dag en meget simpel humminbird som skal byttes ut.

 

Jeg ønsker helst ha en innvendig svinger som limes i skutebunnen, hva er ulempen/fordeler med dette?

 

Vil helst ha 9" med muligheten for å se fisk, selv om jeg fisker meget lite, samt autoroute. Ferdes stort sett på Vestlandet.

 

Har sett litt på denne:

https://www.westsystem.no/produkt/cruise-serie-simrad-m-svinger/
 

Kombinert med denne:

https://www.westsystem.no/produkt/xsonic-airmar-p79/
 

Er det en god kombinasjon?

Er det helt krise med innvendig limt sensor så må jeg bite i det sure eple å montere hekk montert svinger🤷🏼‍♂️

 

Budsjett 5-10K.

 

Kan noen fortelle meg hvilke type sensor som står i båten i dag? Er den gjennomgående eller limt på innsiden av skroget? (Se bilde)


 

Takker for svar😊

D6B9CAA9-C46C-43B7-BAA3-2512C1658E71.jpeg

Link to post
Share on other sites

Rg.bert skrev for 1 time siden:

Er den gjennomgående eller limt på innsiden av skroget? (Se bilde)

 

Velkommen til  Baatplassen  og 11års jubileum før første innlegg.

 

 For meg ser det ut som det er gjenger og gjennomføringer er skrudd fast og at en kan ta inn Svingeren men da må en ha en

dummy plug  å sette inn  ellers kommer hele havet inn i båten.

Det er bare og kontakte Humminbird hvis det et merke du har i dag og hørt om de har Svinger som passer og ny skjerm.

Let opp manualen på nett.

 

lapptop 17"  og OpenCpn  gratis kartprogram billige kart

Eller en PC og 17 " skjerm.

Glem autoroute har inntrykk av den ruten går over stokk og stein.

mye mer morro og stikke ut ruta selv og bli kjent i kartet.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hehe takker! Tok sin tid før første innlegg😅

 

Tror den gamle svingeren får stå. Tryggest slik, vil ikke ha havet inn i båten🤷🏼‍♂️

 

Nå tok jeg til skade å handlet meg en slik:

https://www.marineshop.no/garmin/136089/garmin-echomap-uhd-72cv-kartplotter-7-clearvü-inkl-gt24uhd-tm-svinger?gclid=CjwKCAjwoqGnBhAcEiwAwK-OkbBzBWBf5R0Wd2aXpcQ-XFEl6vTHv4W8cqI4cmYrnGrBGuJqaxDGnhoCo2EQAvD_BwE
 

Den dukket opp på Finn til under halve prisen og knappe året gammel, med innvendig svinger som limes i skroget. 
Så det kan bli spennendes å prøve😊

Link to post
Share on other sites

Generelt: Om man velger Simrad, Furuno, Garmin eller Raymarine, er litt smak og behag. Alle er gode, men brukergrensesnittet varierer litt fra merke til merke. Selv bruker jeg Garmin.

 

Siden du allerede har kjøpt Garmin kartplotter, er det greit å bruke Garmin svinger også.

Jeg har brukt både innvendig svinger og gjennomgående i mine båter. Du mister litt signalstyrke ved bruk av innvendig, i forhold til en utvendig montert svinger, men jeg kunne se både fisk og havbunn med begge varianter.

PS, Garmin kundeservice er veldig god, i hvertfall marineavdelingen, om du får noe feil eller har spørsmål.

 

Husk at dersom det kommer luft mellom skrog og sjø, mister ekkoloddet (midlertidig) signal, så ikke monter svingeren for langt fremme i skroget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...