A.B.1 Startet 25.August.2023 Del på Facebook Startet 25.August.2023 Hei Har en Skibsplast 690 med Cummins Mercruiser (Cmd) 2,8L ES diesel, 200 hk, 2006 modell (svart motor). Vanninntak til sjøvann er via drev. Kan jeg fylle en 20 L kanne med frostvæske (med riktig blanding med vann) og sette den på badeplattform med en slange til spylemuffe/klokker som jeg setter på drevet? Vil motoren få nok vann med denne metoden. Jeg har akkurat spylt gjennom med ferskvann med de samme klokkene, men da er jo vannet koblet til en vannkran med trykk. Jeg har ikke noe erfaring med vinterkonservering og lurer på om dette er en fornuftig måte å gjøre det på? Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 25.August.2023 Del på Facebook Svart 25.August.2023 Jeg bruker en trakt med påsatt slange, og lar frostveske renne ned i klokkene på drevet. Da får du litt trykk. Er alltid to stykker når vi gjør dette. En heller på frostveske i trakten, den andre starter motor mens han kontrollerer at impeller funker ok og suger skikkelig. Dette kan sees under glasslokket i grovfilteret til sjøvannet. Når All frostveske er tømt på, stopper vi motor straks. Har gjort dette i 10 år nå. Funker for meg. Sitér dette innlegget Link to post
A.B.1 Svart 26.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2023 Supert, takk for svar. Bare så jeg forstår deg riktig: Jeg hadde tenkt å koble vannslangen fra klokkene til en kran på vanntanken ( 20L som inneholder frostvæske), så dette blir vel i praksis helt som du gjør det da, bare at du har en trakt i stedet for en kanne? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.August.2023 Del på Facebook Svart 26.August.2023 Formoder at du gjør dette med båten på land? Annen mulighet er jo å koble fra slangen til sjøvannsfilteret og la motoren suge direkte fra bøtte/kanne i motorrommet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Foe Svart 26.August.2023 Del på Facebook Svart 26.August.2023 Stemmer det😊 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.August.2023 Del på Facebook Svart 26.August.2023 Jeg bruker følgende oppsett: Spyleklokker på drevet med slange til y-ledd med kuleventil på to av stussene. Slangen til drevet går på stussen uten kuleventil. Andre stussen (med kuleventil) går til krana. Siste stussen (også med kuleventil) går til en 25 liter dunk med frostvæske (og lufting i topp, dette er viktig). Lukker ventilen til dunken, åpner den til krana. Setter på vannet, venter litt og starter motor. Så åpner jeg ventilen til dunken og stenger ventilen til krana. Impelleren er nå primet og suger frostvæske fra dunken. Ventilen på dunken må være åpen for å ikke suge vakuum i dunken. Videoen under viser prinsippet. Stopper motor før dunken er tom, går med 15-20 liter med frostvæske. Om du vil/orker, kan du samle opp frostvæska i et kar under drevet og sikkert gjenbruke den. Jeg bruker en biologisk nedbrytbar frostvæske og lar den gå rett i bakken Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
A.B.1 Svart 27.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2023 Takk for svar👍😊 Da får jeg vurdere litt hvilken løsning jeg går for. Ja, gjør dette på land. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 27.August.2023 Del på Facebook Svart 27.August.2023 Muligens et dumt spørsmål, men hva eksakt er hensikten med å kjøre frostvæske annet enn å hindre sprengning i kulda? Er da (skal da være?) et tappepunkt på laveste sted i systemet, er ikke det tilstrekkelig? Evt hjulpet med trykkluft? Det er første gang jeg har båt med drev, med påhengs har jeg aldri gjort noe annet enn å la tømme seg for vann etter ferskvannsspyling. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.August.2023 Del på Facebook Svart 27.August.2023 Det et som du sier for å unngå frostspreng, men også for å forebygge korrosjon i manifolder/risere som gjerne er av støpejern. Eldre innenbords bensinmotorer har også motorblokk i støpejern og om de i tillegg er sjøvannskjølt er det god nok grunn for meg hvertfall til å spyle gjennom med frostvæske. Det er heller ikke alltid slik at det kun er ett tappepunkt å drenere fra. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.