Jump to content

Spm ang vinterkonservering av Mercruiser (CMD) 2,8 ES, diesel.


A.B.1

Recommended Posts

Hei

Har en Skibsplast 690 med Cummins Mercruiser (Cmd) 2,8L ES diesel, 200 hk, 2006 modell (svart motor). Vanninntak til sjøvann er via drev.

Kan jeg fylle en 20 L kanne med frostvæske (med riktig blanding med vann) og sette den på badeplattform med en slange til spylemuffe/klokker som jeg setter på drevet? Vil motoren få nok vann med denne metoden. Jeg har akkurat spylt gjennom med ferskvann med de samme klokkene, men da er jo vannet koblet til en vannkran med trykk.

Jeg har ikke noe erfaring med vinterkonservering og lurer på om dette er en fornuftig måte å gjøre det på?

Link to post

Jeg bruker en trakt med påsatt slange, og lar frostveske renne ned i klokkene på drevet. Da får du litt trykk. Er alltid to stykker når vi gjør dette. En heller på frostveske i trakten, den andre starter motor mens han kontrollerer at impeller funker ok og suger skikkelig. Dette kan sees under glasslokket i grovfilteret til sjøvannet. Når All frostveske er tømt på, stopper vi motor straks. Har gjort dette i 10 år nå. Funker for meg. 

Link to post

Formoder at du gjør dette med båten på land? :saint:

Annen mulighet er jo å koble fra slangen til sjøvannsfilteret og la motoren suge direkte fra bøtte/kanne i motorrommet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg bruker følgende oppsett: Spyleklokker på drevet med slange til y-ledd med kuleventil på to av stussene. Slangen til drevet går på stussen uten kuleventil. Andre stussen (med kuleventil) går til krana. Siste stussen (også med kuleventil) går til en 25 liter dunk med frostvæske (og lufting i topp, dette er viktig). Lukker ventilen til dunken, åpner den til krana. Setter på vannet, venter litt og starter motor. Så åpner jeg ventilen til dunken og stenger ventilen til krana. Impelleren er nå primet og suger frostvæske fra dunken. Ventilen på dunken må være åpen for å ikke suge vakuum i dunken. Videoen under viser prinsippet. Stopper motor før dunken er tom, går med 15-20 liter med frostvæske.

Om du vil/orker, kan du samle opp frostvæska i et kar under drevet og sikkert gjenbruke den. Jeg bruker en biologisk nedbrytbar frostvæske og lar den gå rett i bakken

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Muligens et dumt spørsmål, men hva eksakt er hensikten med å kjøre frostvæske annet enn å hindre sprengning i kulda? Er da (skal da være?) et tappepunkt på laveste sted i systemet, er ikke det tilstrekkelig? Evt hjulpet med trykkluft?

 

Det er første gang jeg har båt med drev, med påhengs har jeg aldri gjort noe annet enn å la tømme seg for vann etter ferskvannsspyling.  

Link to post

Det et som du sier for å unngå frostspreng, men også for å forebygge korrosjon i manifolder/risere som gjerne er av støpejern. Eldre innenbords bensinmotorer har også motorblokk i støpejern og om de i tillegg er sjøvannskjølt er det god nok grunn for meg hvertfall til å spyle gjennom med frostvæske. Det er heller ikke alltid slik at det kun er ett tappepunkt å drenere fra.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...