Jump to content

Hvor finner jeg bomfeste til tremast? (eller kan jeg lage selv?)

Duppe

Recommended Posts

Det er til en liten jolle med trebom. Helst rimelig løsning.

En som på dette bildet ville vært fint. (har samme type flat bom, bare litt mindre):

TOtsiMq.jpg

Hvis ikke, er det helt utenkelig å lage noe med stabelhengsler, eller må bommen også kunne bevege seg litt opp og ned?

QSM2tVu.jpg

48 minutes ago, Hakkannen said:

Enten kjøpe bomfeste som passer til din rigg (fås i flere størrelser og utførelser, få det laget til hos en smed, lage selv eller kontakte en seilklubb som driver med båter med trerigg, f.eks. BB11-klubben. Å bruke en stabelhengsel ville jeg ikke gjort, bommen trenger å også kunne løftes når den går ut på sidene.

Ja har sett på det bomfestet, men da må man ha et beslag med bolt som passer til, og litt usikker på hva det skal være..

BB11-klubben er en god idé, skal spørre der.

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor løftes bommen når den går ut på siden? Husk dette er det simpleste oppsettet tenkelig (10-fots G-jolle, 5 meters tynn (bøyelig) tremast.

Duppe skrev for 1 time siden:

Men må bommen kunne bevege seg opp og ned? Seilet er festet i et spor inne i både mast og bom hvis det har noe å si.

Ja, det må kunne bevege seg litt. Ihverfall bør bommen kunne legges helt ned, uten at det blir moment på festet. Det er jo gjerne en såkalt "kick" som holder bommen fra å gå opp når skjøtet slakkes ut, men i mye vind ønsker man gjerne å slippe opp litt på den. 

Det vanlige er at det er en horisontal og en vertikal bolt.

Er det et hull i enden av bommen din? I så fall kan kanskje det festet som @Hakkannen foreslår passe. Eventuelt feste det med en slangeklemme rundt masten. Det er litt vanskelig å se fra bildene hvor store dimensjoner det er snakk om. Du må få med en sånn pen dame på alle bildene :smiley:

Takk, det gir idéer. Da dette bare er en liten jolle uten særlig krefter og det ikke må være presisjon, tygger jeg på om det går med en hjemmesnekra sak med en vanlig stabelhengsle på en eller annen måte.

Masta er flat akkurat der hvor det hele skal festes, så hvis en skrur fast delen til høye på bildet under, og så sager over det lange beslaget til venstre i bilde (ganger 2) innerst, og lager en hengsle for opp-ned bevegelsen på en eller annen måte der?

QSM2tVu.jpg

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...