Jump to content

Finnes det noen som kan feilsøke Simrad 4G radar?

Lucky Strike

Recommended Posts

Simrad 4G radar sluttet å virke. Har vel gått igjennom det som man selv kan gjøre (tror jeg). Er det noen som vet av noen som kan feilsøke? Simrad og distributør Navico produkter i Norge ser ut til å være dårlig deal nå for tiden. Jeg fikk beskjed av Simrad support om å kontakte en leverandør. Leverandøren kunne fortelle at Navico etter pandemien har lagt ned det meste av sitt supportsystem i Norge. Det gjenstår visstnok en mann i Arendal. Og det kan i følge leverandøren ta månedsvis bare å få et svar.
Så bruk og kast er vel det som gjelder for Navico. Jeg synes reparasjonsforsøk er et bra prinsipp.

For ordens skyld, jeg har selv gjort dette: Prøvd ny kabel mellom radarboksen RI10 og radar. Ingen forskjell. (4G radar går gjennom RI10 for å komme frem til plotteren, en HGS 8). Radarboksen RI10 vises i utstyrslisten på plotteren, og indikerer status OK. Ethernet-ledningen mellom RI10 og plotter er sjekket kontinuitet OK alle 5 poler/ledninger . RI10 har OK spenning. RI10 blinker grønt på Ethernet.
Radaren går ikke rundt når strøm settes på.
Hulda skrev for 11 timer siden:

Det virker som at alt ovver fem år er vanskelig.

Fem år for en radar er jo egentlig ingen ting. De fleste bruker vel radaren relativt sjelden, det gjør jeg også. Det betyr at den har gått ganske få timer på 10 år. Ser ut som ny innvendig. Så veldig synd om slikt ikke kan repareres, særlig i våre dager hvor man ikke bør produsere overflødige varer.

Har du prøvd en annen Ethernet port på HDS?

Reterminere RJ45 på radar kabelen kan være vært å prove. Siden den er utenfor garanti kan du deretter ta av lokket av radar dome. Kjenner til 3 problem, kondensvann i dome, ødelagt belte og dårlig kontakt på kontakter. Hvis det er vann er den ødelagt, ødelagt belte kan fikses med deler tilgjengelig fra andre plasser enn Navico. Når det gjelder dårlig kontakt så løs alle kontaktene du ser, spray med WD40, ta dem ut og inn 2-3 ganger. 

Har hørt at Navico i Sverige supporter Norge nå, så det bør være mulig å få kontakt. 

abbor skrev 1 time siden:

Har du prøvd en annen Ethernet port på HDS?

Det er bare en Ethernet port på min HDS 8.

HDS8.JPG.f78d286a4ccecd1aba2f7867e3ffc0d2.JPG

Har ellers kjøpt en ny radarkabel, den har ny RJ45. Har åpnet domen, ser ut som ny inni, belte OK. Men den går ikke rundt når radar strøm slås på. Ikke kondens. Kontaktmottaket ser OK ut. HDS 8 registrerer ikke noe radar i det hele tatt, så regner nå med at radarenheten har en feil.

Hulda skrev for 7 timer siden:

Det var Serco som hevdet de kunne fikse autopiloten min. Det kunne de ikke, men tok 2000 for jobben. Så en smule forsiktighet anbefales.

Det har vel blitt vanlig å sette en pris bare for å åpne et repobjekt og deretter komme med en pris på reparasjon, evt. bare konstatere at produktet ikke lønner seg å reparere. Ikke gunstig for oss forbrukere men sikkert praktisk for verkstedene 😫

abbor skrev 51 minutter siden:

En jeg kjenner fikset en 4G med å gå over alle tilgjengelige interne kontakter i radar dome, den var også helt død. Jeg har aldri åpnet en 3G eller 4G så jeg vet ikke hvor mange kontakter og hvor de er plassert 

De er temmelig kompakte. Dette er ikke min, men de ser slik ut:

s-l1600.jpg.688b6621d830523753ee24c555687445.jpg

Jeg må jo uansett ta den ned, regner med at eventuelle tilgjengelige kontaktpunkter sitter under antennesokkelen. Men kanskje er det hele kompakt innebygd.

On 8/26/2023 at 9:53 AM, Hulda said:

Det var Serco som hevdet de kunne fikse autopiloten min. Det kunne de ikke, men tok 2000 for jobben. Så en smule forsiktighet anbefales.

Serco skriver vel timer med det samme man går inn døren. Hadde heller ikke blitt overrasket om det koster penger å ringe til de (815 56 920). 

5nacks skrev 1 minutt siden:

Serco skriver vel timer med det samme man går inn døren. Hadde heller ikke blitt overrasket om det koster penger å ringe til de (815 56 920). 

Så sant, så sant. Historien er at jeg ringte dit. Dette skulle de fikse for en tusing eller to, ikke noe problem. De fikk oppgitt type, nr. og årsmodell. Så jeg sendte den over. Purret, purret. Til slutt reiste jeg innom. Da lurte en ansatt på hvorfor jeg hadde sendt den inn, og hvem som hadde anbefalt det. Alle visste jo at det ville være et vanvittig puslespill å finne feilen. Alle visste at det ikke lenger eksisterte tegninger på hovedbordet. Reparasjon ville fort koste mer enn en ny autopilot. Så de åpnet den og så om noe var opplagt brent, klappet den sammen igjen. Noen få minutter, i hht vedkommende som gjorde jobben. Slik er det når du 'kommer bak disken' og snakker med de som gjør jobben. En sjef og to ansatte, tror jeg det var. Dette var år før corona. OK?

14 minutes ago, Hulda said:

Så sant, så sant. Historien er at jeg ringte dit. Dette skulle de fikse for en tusing eller to, ikke noe problem. 

Jeg skulle ha noen overganger fra simnet til micro-c. Det var heller ikke noe problem, det hadde de masse av liggende, var bare å komme innom. Viste seg at de ikke hadde noen overganger. Spurte så om de hadde noen alternative løsninger, men da ble jeg bedt om å betale for å leie inn sjefen sjøl, han var ikke noe interessert å svare gratis på spørsmål. Dro til Seatronic og fikk alle deler jeg trengte, kundeservicen fikk jeg på kjøpet. 

Siden Serco er tema her, så kan jeg melde at de svarer at det er lite de kan gjøre siden radaren er utgått og det ikke leveres reservedeler. Greit nok svar, det er vel slik det er. Så får man heller gremmes over dagens båtutstyrsprodusenter som har "bruk og kast" som foretrukket og påtvunget modus hos kundene.

@Lucky Strike, man må ta inn over seg at fem år gammel elektronikk er T-Ford. OK, man kan fremdeles få deler til T-Ford :-) Det er pyton. Men når noen veldig få deler verdensmarkedet, så blir det slik. 

For meg som ferdes på sjøen når de fleste har krabbet under vinterdyna, er radar meget høyt verdsatt. 

Utenfor tråden: Jeg var å kjøpte noen meter tauverk i dag. På veggen i taubutikken hang 2023 båtsportkart. De som følger med 'Byggingen av Hulda' har lest at vi holdt på å gå på et sjømerke ved Donsö. Dette båtsportkartet mangler de samme fem sjømerkene ved Donsö som kartet fra Garmin mangler. Hadde jeg brukt radaren den gangen, ville jeg sett sjømerkene.

Hulda skrev for 2 timer siden:

man må ta inn over seg at fem år gammel elektronikk er T-Ford.

Vet ikke om du seriøst mener dette, tror vel kanskje at det er et litt oppgitt sukk. Jeg har greid meg meget godt med min 4G radar, den er god nok for meg og mitt bruk. Også i mange år fremover. Nyere produkter er sikkert hakket bedre (men går like fort i stykker), men slik vil det alltid være. Det er i alle fall ikke realistisk for meg å ha toppen av alt utstyr til enhver tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...