Jump to content

Finnes det noen som kan feilsøke Simrad 4G radar?

Lucky Strike

Recommended Posts

Andra fabrikat och nyare modeller är tyvärr inte bättre. Tvärtom.

Hade en Simrad/Lowrance 3G på förra båten i nästan 10 år. Och den fungerar fortfarande för nya ägaren.

Off topic:

Till den nya (2021) köpte jag en Raymarine Quantum Q24 med WiFi till displayen/skärmen. Det första exemplaret fick jag utbytt på garantin förra sommaren efter bara 20h drift, eftersom WiFi då hade slutat fungera. Men det tog en hel månad, så jag var utan radar halva sommaren.

Detta exemplar fungerade utmärkt.....i 15h, tills nu i somras. Sedan började bilden "hacka". Mätte WiFi-signalstyrkan (via app i telefonen) och då hade även denna radardome sjunkit i signalstyrka med c:a 30dB.

Efter en del diskussion fick jag ännu en ny igen på garantin så jag är nu inne på nr 3 på mindre än 40h användning. Den nya var dock dålig på WiFi redan från början (25dB svagare än "normalt") och fungerar knappt de 4m den skall räcka fram till instrumentet.

Raymarine hävdar att de inte garanterar räckvidden på WiFi från radarn så det är inget "fel" i juridisk mening om den är väldigt kort. Därför kommer de inte godkänna några fler reklamationer från mig. De skriver också t.o.m. på sitt eget forum att det kan vara problem med så korta avstånd som 3m vid "felaktig montering". Hur skulle man kunna montera radarn "fel" så WiFi inte fungerar några meter ner genom ett glas/plasttak....?

Under semestern såg jag många båtar med denna radar. Jag frågade om jag fick komma ombord och mäta WiFi-signalstyrkan, men inte en enda använde WiFi-möjligheten utan körde trådat Ethernet upp till radardomen. Antingen hade de upptäckt hur dåligt det fungerade redan vid installationen eller blivit avrådda av Raymarines installatör att använda WiFi. Jag kommer nu själv i vinter att försöka dra upp en ethernetkabel till taket på min båt.

Men man kan ju fråga sig hur svårt det är att bygga/designa en fungerande WiFi ?  Det finns ju i nästan varenda billig elektronikpryl, men är tydligen lika svårt som raketforskning för Raymarine.

Drittprodukt....:headbang:

Ingemar E.

NB Forum

4G ble erstattet fordi den var for dyr å produsere. Den var basert på FMCW teknologi, og ikke pulskompresjon som andre halvlederradarer. FMCW radarer krever seperate antenner for sending og mottak med skjerming imellom, denne kan ses på bildet tidligere i tråden. 4G er fortsatt en meget god radar. Kompleksiteten bidrar nok sannsynligvis også til at den har en forholdsvis høy feilrate. 

• 1 år senere...

Jeg hadde samme feil  som Lucky strike her tidigere……

det ligger en trouble shooting guide her

https://www.bandg.com/help--support/?contentTitle=Troubleshooting-3G-and-4G-Radar-Systems&contentId=023_007-820

det man også kan gjøre for å frisk-forklare radar-domen er att plugge den direkte inn i en PC med OpenCPN og med

Navico-plugin-modulen.

kablar rødt og gult til + og svart til - 12V

ethernetkontakten direkt inn i PCn

funker radomen der, så er det inget feil på den

og RI10 modulen, den får man beskjed på MFDn om den er OK

sen gjenstår egentligen bare kabler og kontakter……WD40 ……ev skifte kabler tils man får igang systemet

hadde også litt mail-korrespondanse med Abbor, som er veldi kunnig

S/Y Gunga Din

Jeg fikk ikke noe respons fra oppsett med Open CPN heller. Radaren gikk ikke rundt. Alt i den trouble-shooting guiden ble gjort. Byttet også kabelen uten at det hjalp. Skrudde til slutt i filler hele greia, ørtenogfjarti små skruer, for å se om jeg kunne finne noen fuktskader eller ledningsbrudd. Radaren var som ny inni. Det lyste svakt i noen blå dioder. 

Jeg leste et sted at "No Radar" på display i en sånn setting er et dårlig tegn. "Radar overlegg ugyldig" kan være lettere å fikse. 

Det hjelper ikke å ringe Pro Nav. Det er ingen i deres system som reparerer. Jeg fikk kontaktinfo til noen i Nord-Norge som hadde klart å bytte noen deler for en kamerat, men de hadde ikke deler lenger.

Når all garantitid er ute, er det lite å få gjort.  Det sure er jo at de nye Halo-radarene ikke passer til min Lowrance plotter. Fullt systembytte ville koste veldig mange båtlapper. Men jeg hadde flaks, det dukket opp ikke mindre enn 2 radarer på Finn. Da jeg koblet til den jeg kjøpte, funket det med en gang. Konklusjon blir jo da at den gamle radaren var kass.

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Jeg fikk ikke noe respons fra oppsett med Open CPN heller. Radaren gikk ikke rundt. Alt i den trouble-shooting guiden ble gjort. Byttet også kabelen uten at det hjalp. Skrudde til slutt i filler hele greia, ørtenogfjarti små skruer, for å se om jeg kunne finne noen fuktskader eller ledningsbrudd. Radaren var som ny inni. Det lyste svakt i noen blå dioder. 

jeg skrudde også især radomen……..men der var knustørt…ikke fukt

og i mitt fall så har radarn funket helt super i 10 år…….

jeg fann feilet i en av mine hjemmesnekkrede skjøter……..jeg må klippe kabler å skjøte på nytt for selve installasjonen,

når jeg gjorte om en av disse DIY-skjøter så funket alt igjen.

jeg tykker att man kunde bygge ut denne trouble-shooting-guiden…..med fler feil-kilder

man vill helt sikkert ikke vise OpenCPN-testet……..ettersom det viser att du kan få en komplett radar-løsning uten deres MDFer/Plottrer

det ligger på Youtube….ett par som skifter driv remmen og hvor man kan kjøpe disse !

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...