Jump to content

Yamaha 30HK totakter - kommer ikke opp i turtall i gir, våt plugg, bra kompressjon


tomcat

Recommended Posts

Hjelper sønnen med å få en eldre klassisk Yamaha 30hk totakter til å yte bedre/som normalt. Den har tidligere fungert bra, men så begynte det å komme vann i undervannshuset/giret med tilhørende "milkshake" i olja med tilhørende tung operasjon inn og ut av gir samt sluring. Undervannshuset er byttet til et annet han fikk tak i og giring er så nesten som en ny motor.

 

men, motoren yter ikke som før, det virker som den ikke kommer opp i maks turtall når man kjører i gir, både på sjøtest eller bare i båsen godt bundet fast. I fri så virker det som den går høyere i turtall - men dette er kun basert på subjektiv gjetting på hørsel/lyd.

 

Etter å ha kjørt motoren så er øverste tennplugg tydelig våt, mens nederste er helt tørr. Bilder under viser pluggen rett etter den er tatt ut, og så når jeg har tatt fingen på den våte biten:

image.jpeg.6dc012bad5ea9ec78f42d99cb383e69d.jpeg

image.jpeg.ee8c44bed71a471403a17bc969b208eb.jpeg

 

Video med lyd der vi gir full gass: 

 

Det som er gjort:

 

- ny bensin, ca 1,5% blanding

- sjekket kompressjon på begge sylindre, begge er på 9 bar, den øverste kanskje ørlite lavere, måleren på PSI viser 140 på nederste sylinder, 137 på øverste

- byttet plugger

- satt på tennplugg-tester mellom kabel og plugger, begge plugger viser samme lyssignal/styrke, på tomgang og under øking av turtall - så vi antar at tennpluggen får riktig med spenning

- åpnet og "renset" forgasser, alt virket helt rent, ingen synlige partikler, ikke vann - ingen merkbar effektendring, kanskje noe mer rolig gange på tomgang

- byttet bensinpumpe fra en 20HK donor-motor uten merkbar endring

 

Noen som har forslag til hvor vi bør forsøke videre for å eliminere komponenter som fungerer/finne ut årsak?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det virker som olje eller bensin på pluggen er det ting som tyder på at den sylinderen får veldig mye. Er det enkel eller dobbel forgasser på den? Er den dobbel kan det hende du har en flottør som synker, da drukner den ganske greit. 

 

Få tak i en tenningslampe (f.eks. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145) - lån av en venn og så når den tenner. Blinker den ikke på den øverste sylinderen har du ikke gnist.

Link to post
Share on other sites

Det er enkel forgasser

 

Vi har en en slik: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037 som viser helt likt resultat på begge pluggene når motoren sviver. 
 

Så vidt jeg forstår så vil en tenningslampe kreve at man finner top-dead-center for begge sylindre, og markerer dette på svinghjulet (eller dekslet over) og så "strober" den for å se om det tenner på rett tidspunkt?

 

Men, siden den sviver bra på tomgang og turtall opp til et visst nivå, er det da egentlig timing-issues?

Link to post
Share on other sites

Kan være en lurvete coil. Prøvd å bytte dem om? TDC for den ene sylinderen er bare på motsatt side av svinghjulet ift den andre. Neglelakk er fint å merke med, lett å finne igjen i strobelyset. Jeg bruker helst knallgul eller lyseblå, kjøpt på H&M.

 

Eksakt timing er ikke poenget her, men heller å sjekke at du har gnist også på turtall.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende problemer med lekkasje i bensinpumpa. Drivstoff ble trukket inn i veivhuset. Ekstremt lettstartet, men ville ikke gå på høyere turtall. Men om du har skiftet bensinpumpe så skal det vel mye til for at begge skal ha samme feil?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tomcat skrev for 14 timer siden:

Ingen som har noen erfaringer eller innspill? Vi er litt stuck nå på hvor vi skal sjekke videre.

Etter hva jeg hører tenner den kun på én sylinder.

Om det er øverste som er våt ville jeg anta at det kun er nederste sylinder som tenner.

 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 35 minutter siden:

Da hadde jeg vel kanskje forventa at nederste plugg var den som var våt? 

 

Hvorfor det? Hos meg ser det ut til at bensinpumpa er koplet til øverste veivhus. Og da er det også øverste som får overskuddsbensinen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 12 minutter siden:

Ah. Den versjonen tenkte jeg ikke på. Jeg tenkte bare at væske samler seg i bånn... 

 

En totakter har jo separat veivhus til hver sylinder. Det må den ha for å kunne suge inn luft/bensin blandingen.  Så da er det ingen forbindelse mellom dem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Står i en tidligere post at han har prøvd en sånn, og det ser ut til å virke fint. Kan det være så enkelt som ei dårlig plugghette eller en dårlig pluggledning? Testeren har et mye større kontaktstykke enn en plugg og vil også dra pluggledningen ut i en annen vinkel.

 

Det kreves mer spenning for å lage gnist ved pådrag, så det kan fortsatt være en slapp coil.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 4 timer siden:

Står i en tidligere post at han har prøvd en sånn, og det ser ut til å virke fint. Kan det være så enkelt som ei dårlig plugghette eller en dårlig pluggledning? Testeren har et mye større kontaktstykke enn en plugg og vil også dra pluggledningen ut i en annen vinkel.

 

Det kreves mer spenning for å lage gnist ved pådrag, så det kan fortsatt være en slapp coil.

skal se på om jeg kan bytte coil og ledninger fra delemltor

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei og takk for sist, nå har jeg kikket litt på motoren igjen, jeg har byttet coil og tennpluggs ledninger til en litt mindre coil fra 20hk delemotor, motoren går mye bedre nå og den øvre tennplugg en er ikke lenger like våt, men jeg klarer fortsatt ikke få full effekt selv om det har blitt bedre, ny OEM coil koster ca. 2000 kr, spørsmålet mitt er om det er verdt det med helt ny coil eller om det skal være tilstrekkelig med den litt mindre jeg tok fra 20hk motoren

 

viedoer av motoren: 

 

 

 

 

 

IMG_0764.jpeg.b78d65f14c3f5148eb73089c64ee49e4.jpeg

Link to post
Share on other sites

tomcat skrev On 28.8.2023 at 22.16:

Men, siden den sviver bra på tomgang og turtall opp til et visst nivå, er det da egentlig timing-issues?

Dette er et problem jeg vil påstå er uvanlig på dagens motorer men var vanlig når både jeg og din motor var unge....

Sjekk klaring mellom svinghjul og spolene, den avstanden MÅ være riktig. På den generasjonen finner jeg ofte rustdotter og disse gjør trolig at du kan få problemer på høyere turtall.

 

Du har allerede blitt utfordret på å sjekke utveksling girhuset. Gjør det.

 

Ellers vil jeg rose de som trekker fram den vidunderlige "tenningslampa". Mitt inntrykk er at den er nesten utdødd og at dagens ungdom famler i blinde heller enn å bruke den supre oppfinnelsen.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd litt diverse ting, jeg har sjekket gir utveksling på det nye undervanns huset og det er likt som det gamle.

 

Jeg har forsøkt å ta av svinghjul for å komme til kopper viklingene, da fikk jeg av mutteren på toppen, men det er vanskelig å få fjernet selve sving hjulet, er det noen goe metoder dere vet om for å gjøre dette?

 

etter det har jeg sjekket Reed ventilene, de ser etter min uerfarne mening greie ut pakningen runde dekselet og blokken var kanskje litt slitt men ingen veldig stor slitasje jeg legger ved bilder.

 

takk på forhånd👍IMG_0819.jpeg.d5bc61c3e1e775319aa65dd3af354b4e.jpegIMG_0817.jpeg.93204d6ba6a35588d2ae43ecb0d378ae.jpegIMG_0816.jpeg.427b2162cecaa786451c99f0f27e3fcc.jpegIMG_0818.jpeg.cdadf2af3b7de405efa812de3a947387.jpegIMG_0821.jpeg.987211a7e36cc04655178d479cf2bad0.jpeg

IMG_0820.jpeg

IMG_0819.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...