Antidiesel Startet 27.August.2023 Link til dette innlegget Startet 27.August.2023 Noen som vet hvordan man får opp kjølekanal på Mercury / Tohatsu 30hk 2014. Tett en plass imellom impeller og termostat Motoren er samme som 25 - 30hk Tohatsu til d.d , Mercury 25-30 frem til 2022. Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 27.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 Ser forøvrig en lik motor på finn med samme problem, med anbefaling om å åpne /skru fra hverandre motoren. Så mulig ikke helt ukjent problem på disse. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 Ser ut som det er en svakhet med pakning som sveller mellom blokka og adapterplate. Skal til og demontere snart. Har to slike motorer med samme symptom Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 27.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 ballistic skrev 10 minutter siden: Ser ut som det er en svakhet med pakning som sveller mellom blokka og adapterplate. Skal til og demontere snart. Har to slike motorer med samme symptom Takk for informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Antidiesel Svart 30.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2023 ballistic skrev On 27.8.2023 at 22.13: Ser ut som det er en svakhet med pakning som sveller mellom blokka og adapterplate. Skal til og demontere snart. Har to slike motorer med samme symptom Mellom stamme og adapterplaten Gjorde først et forsøk med ren systemrens inn indikatorslangen som går inn i bunn av powerhead til fuel kjøler , liten trakt. Fyller til det kommer systemrens ut termostathull. Etter noen timer drypper det ut pick up røret nedi stammen. Litt trykkluft og systemrens hit og dit og systemet er åpent. Motoren kjøler nå, men ikke tilstrekkelig. Veldig rask og enkel jobb å splitte powerhead/ adapterplaten/ stammen. Raskere enn å jobbe med systemrens. Motoren ser som ny innvendig som utvendig, men her har det bygd seg opp enormt mye saltkrystaller i sporet/rundt gummiforingen til kjølerør i stammen, gummiforingen ser deformert ut og sikkert trykket opp mange mm av saltkrystaller . Så er nok her det blir tett/nesten tett. Pakninger til powerhead+ stamme+ rør + gummiforingen koster sitt . Men kjøling må man jo ha. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Systemrens på aluminiumsdeler er nok ikke optimalt. Så det ville jeg prøvd å unngå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Antidiesel Svart 31.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 index skrev 6 minutter siden: Systemrens på aluminiumsdeler er nok ikke optimalt. Så det ville jeg prøvd å unngå. "Systemrens angriper ikke pakningerdeler eller metaller". " "sinkanoder må fjernes" Alt ser forøvrig fint ut innvendig etter behandling Dog var det gummiforingen til kjølerør i stammen som var deformert av saltopphoping som systemrens ikke ville kunne gjøre noe med Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Benetau skrev 10 minutter siden: "Systemrens angriper ikke pakningerdeler eller metaller". " "sinkanoder må fjernes" Systemrens er syre, og syre går dårlig sammen med aluminium. Angriper den sink så vil jeg tro den også angriper aluminium. Som sagt, jeg ville ha unngått det. Så får andre gjøre som de føler er best. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.