Jump to content

Tett kjølekanal Mercury F30 / Tohatsu 2014

Antidiesel

Recommended Posts

ballistic skrev On 27.8.2023 at 22.13:

Ser ut som det er en svakhet med pakning som sveller mellom blokka og adapterplate. Skal til og demontere snart. Har to slike motorer med samme symptom

Mellom stamme og adapterplaten

Gjorde først et forsøk med ren systemrens inn indikatorslangen som går inn i bunn av powerhead til fuel kjøler , liten trakt. Fyller til det kommer systemrens ut termostathull. 

Etter noen timer drypper det ut pick up røret nedi stammen. Litt trykkluft og systemrens hit og dit og systemet er åpent. 

Motoren kjøler nå, men ikke tilstrekkelig. 

Veldig rask og enkel jobb å splitte powerhead/ adapterplaten/ stammen. Raskere enn å jobbe med systemrens. 

Motoren ser som ny innvendig som utvendig, men her har det bygd seg opp enormt mye saltkrystaller i sporet/rundt gummiforingen til kjølerør i stammen, gummiforingen ser deformert ut og sikkert trykket opp mange mm av saltkrystaller . Så er nok her det blir tett/nesten tett. 

Pakninger til powerhead+ stamme+ rør + gummiforingen koster sitt . Men kjøling må man jo ha. 

index skrev 6 minutter siden:

Systemrens på aluminiumsdeler er nok ikke optimalt. Så det ville jeg prøvd å unngå. 

"Systemrens angriper ikke pakningerdeler eller metaller". " "sinkanoder må fjernes" 

Alt ser forøvrig fint ut innvendig etter behandling

Dog var det gummiforingen til kjølerør i stammen som var deformert av saltopphoping som systemrens ikke ville kunne gjøre noe med 

Benetau skrev 10 minutter siden:

"Systemrens angriper ikke pakningerdeler eller metaller". " "sinkanoder må fjernes" 

Systemrens er syre, og syre går dårlig sammen med aluminium. Angriper den sink så vil jeg tro den også angriper aluminium. Som sagt, jeg ville ha unngått det. Så får andre gjøre som de føler er best. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...