bjoris Startet 27.August.2023 Del på Facebook Startet 27.August.2023 Da har vi igjen 3 båter i "rederiet", det må vel være 3 båter for at det skal kunne kalles rederi?:) Vel, poden hadde en trebåt med hus som fiskebåt (primært kreps), men vi solgte den og tenkte vi skulle bruke NB 870en til dette, men jeg fikk kaldeføtter. Jeg syns den er for fin til slikt bruk så nå har vi kjøpte en kjekk åpen snekke til formålet. Det er en Innvær 23 med 10 hk Sabb. Båten har gått i utleie for tyskere på fisketur og er derfor gjort en del kjekke ting med. Det er elektrisk ikobling av gir, dermed slipper enn å stå bak motoren og båten kan brukes som en "vanlig båt" med gir og gass, samtidig som du har vripropell på hendelen. Båten er jo veldig vedlikeholdsfrie også med aluminum motorkasse/styrekonsoll og dører. Vi henter båten vest på Bømlo i morgen ettermiddag og har da 4 timer hjem. Første vi skal gjøre er å montere teinehaleren. vi må se litt om det må stag ned i dørken (bunnstokker) eller om det er sterkt nok å montere den på rekka, det er avstivere til rekka så kanskje det er solid nok. Tror også vi må få på lanterner og så må båten på land for stoffing og skifte av sink.... I vinter ser jeg for meg at vi skal lag en liten skjerm på styrekonsollen slik at du har ett tørt sted til mobiler etc... Vel, alltid kjekt med ett nytt prosjekt. Virker som en veldig solid og ikke minst trygg båt dette med høye rekker (fordelen med at den ikke er selvlensende er at du får høye rekker). Automatisk lensepumpe og jevnlig tilsyn så er ikke så viktig for oss med selvlensing. Det er jo mulig å bygge ny dørk om en vil. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 28.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2023 Litt kjedelig tråd kanskje, men nå er iallefall båten kommet i ny hjemmehavn, 21 nmil med 10 hk Sabb krever litt tolmodigste. Men det ble en flott tur vest av Bømlo innimellom holmer og skjær. Veldig artig navigasjon her! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Kjekk båt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 29.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2023 Veldig kjekk båt ja og turen hjemmover var jo magisk, det er en flott indre led helt til Brandasund her. Men det er smalt og en må følge godt med i kartet for det er langt fra alt som er merket:) Jeg har gått den med NB870en også, det går stort sett helt fint, men jeg kommer ikke til å gå innenfor Brømsundholmen med den engang til. Med snekka er det jo greit, men her er det veldig smalt og litt sving så lett å sette hekken ned på/bort i. Vi gikk der i mye vind og strøm så det var uforsvarlig syns jeg, men de lokal sier selvsagt at du kan gå der hehe, sånn er det jo alltid Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Du har funnet en lei lenger inne enn jeg gikk dengang jeg gikk rundt Bømlo ja. Greit å vite til en annen gang. Det er grei dybde innenfor Brømsundholmen, men smalt er det ja. Det pastås at selv større skøyter pleide å gå der. Jeg synes det er et flott sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
torbi Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Flott sjekta, skulle hatt en slik hvis eg hadde plass en til. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.