Jump to content

Tips om greit "pusseverktøy" - FEIN-kopi.

Haber

Recommended Posts

Jeg er midt opp i opp-pussingen av mahognyen på min Vindø 22. Har skrapet vekk all lakk og pusset ned treverket i og rundt cockpiten, - og overbygget utvendig. Verktøyet jeg har brukt er varmepistol, lakkskrape, eksentersliper. I tillegg har jeg hatt vanvittig bra nytte av et verktøy som er en kopi av FEIN - kniven/ - saga. "Best-Tools" heter merket, og prisen er ca. kr. 250,-. Jeg vet at FEIN er et produkt av ypperste kvalitet til ca 10 ggr prisen. Men verktøyet jag har brukt har virkelig forkortet arbeidstiden med pussing av hjørner, kriker og kroker, - og funker så langt.

FEIN har forresten en natekniv som kan brukes til fjerning av natemasse, - og arbeidet går som en lek. Jeg holder på med å sjekke om dette verktøyet også passer til "Best -Tools"

Takk for tipset "Wicma". Skylder deg vel en :drink: eller to.

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Takk for kjapp respons (som vanlig på forumet).

Og så pass har jeg fått med meg i løpet av min fartstid som dekksgutt på Båtplassen, - at når du sier noe så er det "heilt perle". Dette var gode nyheter!!

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Hvis du søker på nettet etter "multimaster", tror jeg den vil dukke opp.

Det er nærmest en delta-sliper med mulighet for å bytte ut slipesålen med et sagblad.

Sagbladet viberer og egner seg goddt for kutting av listverk o.a.

Gir fine kutt!

Fein er vel bare et tilsvarende navn som eks.v Bosch,Makita osv.

http://www.jamestowndistributors.com/find;...E;eclDrill;1452

Redigert av rogeri (see edit history)

Selv om ikke Dremel er det samme, har jeg fått SVÆRT mye glede av Dremelen min i oppussingsarbeidet. Tenkte jeg bare skulle nevne det for Gamla. Vet ikke om du driver med oppussingsarbeid eller liknende? Er jo ikke vits i å kjøpe noe man ikke trenger (så sant man ikke lider av litt verktøysmani...tror ikke jeg er den eneste...), men Dremelen har jeg stadig vært glad for at jeg har. Bare en liten apropos :wink:

Selv om ikke Dremel er det samme, har jeg fått SVÆRT mye glede av Dremelen min i oppussingsarbeidet. Tenkte jeg bare skulle nevne det for Gamla. Vet ikke om du driver med oppussingsarbeid eller liknende? Er jo ikke vits i å kjøpe noe man ikke trenger (så sant man ikke lider av litt verktøysmani...tror ikke jeg er den eneste...), men Dremelen har jeg stadig vært glad for at jeg har. Bare en liten apropos :wink:

Holder på med oppusingsarbeid på en 28 fots trebåt, så vi vil nok ha bruk for den. Regner med at jeg kjøper den, så får jeg testen den. Kopien kostet ikke mer en 200 kroner, så det er ikke et alt for stort tap uansett...

M/B Gamla

Jeg har kjøpt meg en koffert med Fein Multimaster, og må si meg meeeget fornøyd. En "sag" som kan sage rett frem har vært en mangelvare blant alle mulige elektromaskiner. Ellers oversvømmes markedet av mye dårlig elektroverktøy for tiden. Jeg må innrømme at jeg er litt verktøyfriik, og har skaffet meg det meste, også Dremmel og Bosh IXO. IXO'n er etter min mening totalt ubrukelig, mens Dremmelen kan brukes til veldig enkle arbeider. Høyt turtall, men null kraft på Dremmelen, 3-4 treskruer i f.eks 5.0 X 60, og IXO'n begynner å miste kreftene. Dette er gaver som barna har mer glede av enn oss "tøffe båtkarer" :cool: . Jeg bruker heller mer penger på skikkelig verktøy, enn å "slite" med "driten" (unnskyld uttrykket) Claes Ohlsson :cryin: eller Europris :cryin: har å by på...

Jeg bruker heller mer penger på skikkelig verktøy, enn å "slite" med "driten" (unnskyld uttrykket) Claes Ohlsson eller Europris har å by på...

Skal verktøet bare brukes en kort periode, kan det det være like greit med noe til en tiendedel av prisen.

Kan vel ikke kalle det lønsomt å kjøpe en Fein til 2500,- ,og bruke den en kort stund, for så å legge den på hylla når jobben er gjort.

Når det gjelder holdbarheten, så er klart Fein det beste i mye bruk etc.

Jeg bruker fein-kopien MYE, og har ved 2 ganger reklamert (har hatt dette siden kopiene kom på markedet), fått ny hver gang, men det som er morsomt, er at jeg får hele startpakka omatt og omatt, dette betyr at min maskin har betalt seg inn flere ganger, slik at jeg egentlig er betalt for å ha denne maskinen :smiley::smiley::smiley::smiley::lol:

Hvordan? Selvsagt fordi startpakke inneholder kniver, skraper samt noe pussepapir........... :wink:

Skal verktøet bare brukes en kort periode, kan det det være like greit med noe til en tiendedel av prisen.

Kan vel ikke kalle det lønsomt å kjøpe en Fein til 2500,- ,og bruke den en kort stund, for så å legge den på hylla når jobben er gjort.

Det har du selvsagt rett i, men når du har båt (noe jeg ikke har for tiden :cryin: ), kan man nesten ikke ha for MYE verktøy. En annen ting er at det er godt kjent at jeg har det meste, så for noen fungerer jeg som lånesentral. Det positivet med det er selvsagt at det begynner å bli mange som skylder meg en tjeneste :wink: . Kanskje jeg skulle kjøpe meg en halvfabrikata, og la hele gjengen bygge båten for meg?

Kan nevne for dere at importøren av FEIN el- verktøy, ligger langs E6 på furuseth (nordgående bane), og der selger de allt tenkelig utstyr til Fein (og disse kopiene...) til mye bedre priser enn på f.eks maxbo.. kjøpe et blad der til 250,- er jo galskap, når det ikke tåler berøring av stål... Bare et tips fra meg.... God jul.

Hvor får jeg kjøpt en slik kopi (Fein) i Kristiansand? Jeg har lenge vært på jakt etter en, men det er ingen som har. :confused:

Mener det var Europris som hadde den billig-billig kopien til kr. 299?. Jeg kjøpte min på Europris ved Fiskåtangen. Men Torjesen har en noe dyrere til ca 6-700 Multi et-eller-annet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...