Simhelg Startet 30.August.2023 Del på Facebook Startet 30.August.2023 (redigert) Hei, er det noen som har lagt Eikedørk i typisk "teak mønster" i glassfiberbåt før? Det gjelder kalesjebåt, men også en badeplattform som naturlignok ikke er under kalesjen. Fordeler og ulemper? Grunnen til at dette er ett alternativt er pris og tilgjengelighet på teak. Mvh Redigert 30.August.2023 av Simhelg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Hvis du endrer overskrift til 'Eike-dørk på utvendig badeplattform (glassfiber)' så slipper folk åpne innlegget for å se spørsmålet, og du får trolig bedre / mer presise svar. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Code0 skrev for 6 timer siden: Hvis du endrer overskrift til 'Eike-dørk på utvendig badeplattform (glassfiber)' så slipper folk åpne innlegget for å se spørsmålet, og du får trolig bedre / mer presise svar. Skal gjør det👌 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Det er vel ikke mange som har erfaringer med eik på badeplattform. Av den grunn at eik blir ganske fort sort i kontakt med sjøvann. Og at syren i eik er nokså aggressiv. Det er ikke et vakkert tre å ha uten behandling i sjøsprøyt. Ask er et annet hard treslag, det blir ikke like misfarget, men råtner nokså fort. Jeg regner med at du bor i Vestfold, og da kunne muligens bøk være et alternativ. Uten at jeg kjenner dette treets egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Bøk råtner dessverre også ganske fort, med mindre det blir innkapslet. For trådstarters del ville jeg da heller tydd til Biltema-teak enn eik, med mindre det skal innkapsles i lakk (noe som gjerne ikke er ideelt på ei badeplattform, blir fort glatt). Blar du litt i teaken hos Biltema kan du finne fjøler som er OK. Ideelt sett stående åringer, og fjølene som veier mest er i de alle fleste tilfeller av bedre kvalitet enn de som føles unaturlig lette i vekt. Et annet alternativ kan være varmebehandlet tre. Finnes i flere varianter/typer, også med hardere tresorter. Blir brukt blant annet til kledning, terrasser og lignende, og er mer råtebestandige enn virke som ikke er varmebehandlet. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Takk for svar. Planen var å behandle dette, men som du sier så blir det vell glatt med lakk på plattformen. Skal se mere på det med varmebehandlet, eventuelt om jeg får tak i teak. Synst det blir for dyrt med 3000,- kvm (prisen jeg fikk for teak) før arbeidet starter.. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Er det noen andre tresorter som er litt enklere å få tak i enn teak som kan brukes? Skal brukes innvendig også, så det blir ca 6kvm pluss kapp. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Kebony høres ut som alternativet for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Iroko kan også brukes, men her er kvaliteten variabel ut fra hvor treet har vokst og hvor på stokken materialet er hentet fra. Fet iroko er meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Big Horn skrev 20 minutter siden: Kebony høres ut som alternativet for deg. Artikkel i Seilmagasinet om kebony (+sak) "Salgsjef Arnt Kristian Barsten hos Kebony forteller at de ikke lenger satser på båtmarkedet, og at kostbar sortering av materialene har vært en utfordring. Han innrømmer at de har slitt med bordganger som sprekker, og at dette gjelder særlig brede bordganger. Sprekker er ikke det eneste problemet i min båt. Listene bøyer seg med voldsom kraft, og de løsner både mot glassfiberlaminatet de er produsert på, og mot cockpitdørken som de er limt fast til. Barsten har sett bilder og mener jeg har vært uheldig med sorteringen av treverket." Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Takk for flere svar, litt vanskelig å lese det siste svaret på telefon, men fikk lest artikkelen. jeg må i tenkeboksen litt å se hva jeg skal gå for, er ofte greit å bare gjør der skikkelig når man først går igang med det. Arbeidet er det samme.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 På badeplattform ville jeg uten tvil gått for teak. Biltemateak ville jeg glemme til badeplattform. Det finnes leverandører av tekdekk til båt som også selger teakstaver. Men det koster litt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Simhelg Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Takk for svar:-) Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Hvis du kjenner noen som driver å skifter vinduer og dører så kan det hende de har hatt jobber med å bytte ut gammle teak vinduer og dører og kanskje de har tatt vare på teaken. I såfall er det skikkelig teak. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Hvis du har tilgang på en rippesag, så finnes det mange gode emner på finn, søk på teakdør! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Simhelg Svart 1.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2023 Har allerede kjøpt en dør, men får ikke hentet den før jeg er tilbake fra jobb. Har stortsett alt av verktøy, så det blir ingen problem å få dette klargjort! Blir vinterprosjektet. Skal prøve å huske bilde når jeg er igang :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.