Jump to content

Eikedørk på badeplattform, erfaringer?

Simhelg

Recommended Posts

Det er vel ikke mange som har erfaringer med eik på badeplattform. Av den grunn at eik blir ganske fort sort i kontakt med sjøvann. Og at syren i eik er nokså aggressiv. Det er ikke et vakkert tre å ha uten behandling i sjøsprøyt. Ask er et annet hard treslag, det blir ikke like misfarget, men råtner nokså fort. Jeg regner med at du bor i Vestfold, og da kunne muligens bøk være et alternativ. Uten at jeg kjenner dette treets egenskaper.

Bøk råtner dessverre også ganske fort, med mindre det blir innkapslet.

For trådstarters del ville jeg da heller tydd til Biltema-teak enn eik, med mindre det skal innkapsles i lakk (noe som gjerne ikke er ideelt på ei badeplattform, blir fort glatt). Blar du litt i teaken hos Biltema kan du finne fjøler som er OK. Ideelt sett stående åringer, og fjølene som veier mest er i de alle fleste tilfeller av bedre kvalitet enn de som føles unaturlig lette i vekt.

Et annet alternativ kan være varmebehandlet tre. Finnes i flere varianter/typer, også med hardere tresorter. Blir brukt blant annet til kledning, terrasser og lignende, og er mer råtebestandige enn virke som ikke er varmebehandlet.

Big Horn skrev 20 minutter siden:

Kebony høres ut som alternativet for deg.

Artikkel i Seilmagasinet om kebony (+sak)

"Salgsjef Arnt Kristian Barsten hos Kebony forteller at de ikke lenger satser på båtmarkedet, og at kostbar sortering av materialene har vært en utfordring. Han innrømmer at de har slitt med bordganger som sprekker, og at dette gjelder særlig brede bordganger.

Sprekker er ikke det eneste problemet i min båt. Listene bøyer seg med voldsom kraft, og de løsner både mot glassfiberlaminatet de er produsert på, og mot cockpitdørken som de er limt fast til.

Barsten har sett bilder og mener jeg har vært uheldig med sorteringen av treverket."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...