Jsvn Startet 30.August.2023 Link til dette innlegget Startet 30.August.2023 Hei Har en Penta Md5 på 26 fot seilbåt som går fint i tomgang og går bra op i turtall når den står i fri og uten belastning. Men når drevet bliver koblet inn og motor må jobbe dør den ut. Som om den ikke får nok diesel eller mangler kompresjon? Vi har haft «dieseldyr» i systemet og evt. vann. I tillegg virker det som om det kommer litt diesel i motoroljen. Har byttet tank så den får ren diesel, byttet filter, sjekket at dysen spreder ok, sjekket matepumpen og luftet systemet. Nogen bud? Er det høytrykkpumpen, må slanger byttes efter dieseldyr eller kan det være stempel og kompresion? På forhånd takk Vh Jens Link to post
subwoofer Svart 30.August.2023 Link til dette innlegget Svart 30.August.2023 Er drevet ditt i orden? Hvis propellen har vondt for å gå rundt blir det dårlig med futt. Link to post
mawilu Svart 30.August.2023 Link til dette innlegget Svart 30.August.2023 Kompresjon er enkelt å sjekke,drei på svinghjulet.Vil anbefale ventiljustering veldig enkelt på den motoren.diesel i olja kan komme fra fødepumpa lekk membran Link to post
J-Å Svart 30.August.2023 Link til dette innlegget Svart 30.August.2023 Litt uvanlig, men kan det være selve styringen av høytrykkspumpen, altså at stangen mellom den og turtallsregulatoren ikke har fri bevegelse? Når belastningen øker er det jo sentrifugalregulatoren (governor) som skal sørge for å opprettholde turtallet. Ellers kan luftbobler i dieselen ha en lignende effekt, men da skal du oppdage "ny" luft ved gjentatt lufting Link to post
index Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Jeg har hørt flere som har slitt med slapp motor etter dieseldyr, da pleier feilen å ligge i enten høytrykkspumpe eller dyser. Men sjekk slanger først, det er billig og grums eller delaminering i en slange kan gi samme resultat. Om du får diesel i olja er første bud bytte av matepumpe. Selv om den ser fin ut. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Hei Velkommen til Båtplassen. Dersom du har tau i propellen vil motoren stoppa når du koplar motoren i gir. Då vil motoren ofte stoppa rimeleg momentant. Ser du om det kjem litt vatn frå propellen før motoren dauar? Eg har hatt ein slik motor før (og eg likte den ikkje) men eg hugsar ikkje om det er ein hendel for å opna opp for kompressjonen. Er det det så kan du opna den, kopla motoren i gir, og sjå om du klarar å dreia på svinghjulet. Alternativt undervasskikkert eller bading. Link to post
Roger jo Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Kan lekke Diesel her og det havner i Smo sjekk mens en kjører i fri med litt omd. " Under topp dekslet." Kan vel også lekke ørlite fra mutteren under rør nr 10 sjekk den og. Toppdeksel med hendel for å åpne opp for kompressjonen. manual http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_MD5A_manual.pdf Som sakt før dritt i filter i fødepumpen. Lekk mebram = Diesel i sump. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jsvn Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 index skrev On 31.8.2023 at 7.23: Jeg har hørt flere som har slitt med slapp motor etter dieseldyr, da pleier feilen å ligge i enten høytrykkspumpe eller dyser. Men sjekk slanger først, det er billig og grums eller delaminering i en slange kan gi samme resultat. Om du får diesel i olja er første bud bytte av matepumpe. Selv om den ser fin ut. Takk for svar, vi må prøve at bytte matepumpe, kan efter sigende få en ny uorginal som funger bra. Hadde vi sjekket og de var ok. Da må vi sjekke høytrykkspumpe som neste. Link to post
Jsvn Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 J-Å skrev On 30.8.2023 at 21.33: Litt uvanlig, men kan det være selve styringen av høytrykkspumpen, altså at stangen mellom den og turtallsregulatoren ikke har fri bevegelse? Når belastningen øker er det jo sentrifugalregulatoren (governor) som skal sørge for å opprettholde turtallet. Ellers kan luftbobler i dieselen ha en lignende effekt, men da skal du oppdage "ny" luft ved gjentatt lufting Ja har hørt en anden som har sagt dette kan være problemet. Er det til p fikse selv eller må vi ha høytrykkspumpen ut og inn til service. Syntes vi har luftet mye i systemet og fået det ut Link to post
Jsvn Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Roger jo skrev On 31.8.2023 at 10.03: Kan lekke Diesel her og det havner i Smo sjekk mens en kjører i fri med litt omd. " Under topp dekslet." Kan vel også lekke ørlite fra mutteren under rør nr 10 sjekk den og. Toppdeksel med hendel for å åpne opp for kompressjonen. manual http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_MD5A_manual.pdf Som sakt før dritt i filter i fødepumpen. Lekk mebram = Diesel i sump. Hvordan sjekket du kompressjonen? Er det hul der du kan montere trykkmåler? Link to post
Roger jo Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Jsvn skrev 9 minutter siden: Hvordan sjekket du kompressjonen? Er det hul der du kan montere trykkmåler? Det hullet er det som blir når du tar ut brennstoffventilen. Du kjenner om det er komp når du tørner for hand og slipper dekomopresjonshendlen Er det nesten ikke forskjell å tørne for hand med og uten dekomopresjonshendlen så ville jeg sjekket ventilklaringen. som et sted å starte. En årsak til tungstart er et slapt batteri prøv med et annet batteri og se om det blir mer fart på starteren, bruk dekomopresjonshendlen så starteren får opp farta en ca. 5-6 sek. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn