Jump to content

Lensepumpe ville ikke stoppe.

larole

Recommended Posts

Nå har jeg montert ny pumpe. https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-digital-nivavakt-2000043027

Den gode nyheten er at denne ikke går kontinuerlig når jeg kobler den opp. Jeg har tre nivåer på bryteren. Manuell, av og auto.

Manuell, ingenting skjer uten at jeg holder pumpen opp ned, altså at flottøren går i taket.

Av - ingenting skjer

Auto - ingenting skjer, heller ikke når jeg holder den opp ned.

Er det slik med denne at den faktisk merker forskjell på vann og ikke vann? Hva kan være galt her? Tror dere den vil gå automatisk om jeg heller vann nok nedi? Det kan selvsagt være noe galt med bryteren....den har en sikring, og der lyser en lampe når pumpen går.

Det står jo at denne har ‘digital’ nivåvakt. Et elendig ordvalg, elektronisk hadde antakelig vært mer presist. Den starter neppe ved å snu den opp ned da den ikke har noen flottør, men antakelig om du dypper den i en bøtte med vann. Jeg monterte elektronisk nivåbryter i gråvannstank. Denne hadde to målepunkter (høy/lav) og ved å sette en finger på hver av disse kunne den testes. Biltema har ikke brydd seg med å skrive dette i bruksanvisningen men er gjerne noe tilsvarende om du ser etter. Beste test er dog vann selvsagt

Den starter når jeg snur den, på manuell. Det er en "dings" som beveger seg opp og ned og for meg ser det ut som en flottør. Det er pussig at den ikke kan kjøres på manuell uten å snu den opp ned. 

Det blir vel å fylle litt vann nedi i morgen, og se hva som hender da :-) Men man burde vel alltid kunne kjøre den på manuelt, selv om det ikke er vann nedi?

larole skrev for 8 timer siden:

Det blir vel å fylle litt vann nedi i morgen, og se hva som hender da :-) Men man burde vel alltid kunne kjøre den på manuelt, selv om det ikke er vann nedi?

Ja prøv den i vann, så får du svaret på om den funker eller ikke. Så enkelt er det.

Om den ikke funker så får du ny eller pengene tilbake hos biltema.

(Hvorfor vil du at pumpa skal gå på manuell, når det ikke er noe vann)?

1 hour ago, Jannmar said:

Ja prøv den i vann, så får du svaret på om den funker eller ikke. Så enkelt er det.

Om den ikke funker så får du ny eller pengene tilbake hos biltema.

(Hvorfor vil du at pumpa skal gå på manuell, når det ikke er noe vann)?

Vil og vil... jeg trodde manuell var en slags override. Nå kjører du uansett liksom.

larole skrev 38 minutter siden:

Vil og vil... jeg trodde manuell var en slags override. Nå kjører du uansett liksom.

Du har helt rett i det. Den skal kunne tvangskjøres med manuell. Kabelen merket manuell går vel direkte til pumpemotor og den merket automatisk via nivåbryter. 

Red: mener det sto i manual at den ikke tåler tørrkjøring så sikkert lurt å teste den i vann uansett. 

larole skrev 48 minutter siden:

Sjekk om du har strøm fra bryteren når den står på manuell. Det er en god begynnelse. Mest sannsynlig har du det, siden den gamle ikke ville stoppe. Men mål nå litt likevel;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde den gamle pumpen en ekstern nivåføler? Jeg mistenker det ihvertfall. Den nye biltemapumpen har vel tre ledninger? Da må du koble sort på minus og brun ledning på den som kommer fra bryteren i manuell posisjon, da vil den starte uansett om der er vann eller ikke. Brun/hvit kabel må kobles til ledningen som bryteren trigger når den står i auto.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...