larole Startet 30.August.2023 Del på Facebook Startet 30.August.2023 En av de vanlige typene, med flottør, ville ikke stoppe. Flottøren var ikke låst i øvre posisjon. Måtte bare koble fra batteriet til slutt. Noen som har et forslag til hva som kan ha skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Prøv å slippe flottøren litt hardt ned, sikkert kula som har satt seg Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
NilsPils Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Bare å bytte flottørbryter. Jeg ville også byttet pumpa med det samme dersom den er gammel. Sånne har som regel begrenset levetid. Selv praktiserer jeg alltid to pumper med separate brytere av forskjellig fabrikat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
larole Svart 30.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2023 Ja, det blir ny pumpe i morgen. Mistenker at den er 16 år gammel... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.August.2023 Del på Facebook Svart 30.August.2023 Jeg har en elektronisk Quick EBSN nivåbryter som jeg er veldig fornøyd med. Ingen bevegelige deler. Lenser en gitt tid når den starter, og har så en pause før neste start. Kan også startes med en trykk-knapp, og går da en gitt tid. Kan monteres opp ned, og kan da ha veldig lav sensorhøyde. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 31.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2023 Nå har jeg montert ny pumpe. https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-digital-nivavakt-2000043027 Den gode nyheten er at denne ikke går kontinuerlig når jeg kobler den opp. Jeg har tre nivåer på bryteren. Manuell, av og auto. Manuell, ingenting skjer uten at jeg holder pumpen opp ned, altså at flottøren går i taket. Av - ingenting skjer Auto - ingenting skjer, heller ikke når jeg holder den opp ned. Er det slik med denne at den faktisk merker forskjell på vann og ikke vann? Hva kan være galt her? Tror dere den vil gå automatisk om jeg heller vann nok nedi? Det kan selvsagt være noe galt med bryteren....den har en sikring, og der lyser en lampe når pumpen går. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Det står jo at denne har ‘digital’ nivåvakt. Et elendig ordvalg, elektronisk hadde antakelig vært mer presist. Den starter neppe ved å snu den opp ned da den ikke har noen flottør, men antakelig om du dypper den i en bøtte med vann. Jeg monterte elektronisk nivåbryter i gråvannstank. Denne hadde to målepunkter (høy/lav) og ved å sette en finger på hver av disse kunne den testes. Biltema har ikke brydd seg med å skrive dette i bruksanvisningen men er gjerne noe tilsvarende om du ser etter. Beste test er dog vann selvsagt Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 31.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2023 Den starter når jeg snur den, på manuell. Det er en "dings" som beveger seg opp og ned og for meg ser det ut som en flottør. Det er pussig at den ikke kan kjøres på manuell uten å snu den opp ned. Det blir vel å fylle litt vann nedi i morgen, og se hva som hender da :-) Men man burde vel alltid kunne kjøre den på manuelt, selv om det ikke er vann nedi? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Åh, da er det sikkert en mellomting med magnet på bryteren og føler inni. Kan vel være at den gamle pumpa må frikjennes og bryteren tiltales i stedet? Ville koplet utenom bryter for å sjekke da. Ut fra det du observerer høres det jo ut om om den får strøm i auto men ikke i manuell egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 larole skrev for 8 timer siden: Det blir vel å fylle litt vann nedi i morgen, og se hva som hender da :-) Men man burde vel alltid kunne kjøre den på manuelt, selv om det ikke er vann nedi? Ja prøv den i vann, så får du svaret på om den funker eller ikke. Så enkelt er det. Om den ikke funker så får du ny eller pengene tilbake hos biltema. (Hvorfor vil du at pumpa skal gå på manuell, når det ikke er noe vann)? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 1.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2023 1 hour ago, Jannmar said: Ja prøv den i vann, så får du svaret på om den funker eller ikke. Så enkelt er det. Om den ikke funker så får du ny eller pengene tilbake hos biltema. (Hvorfor vil du at pumpa skal gå på manuell, når det ikke er noe vann)? Vil og vil... jeg trodde manuell var en slags override. Nå kjører du uansett liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 larole skrev 38 minutter siden: Vil og vil... jeg trodde manuell var en slags override. Nå kjører du uansett liksom. Du har helt rett i det. Den skal kunne tvangskjøres med manuell. Kabelen merket manuell går vel direkte til pumpemotor og den merket automatisk via nivåbryter. Red: mener det sto i manual at den ikke tåler tørrkjøring så sikkert lurt å teste den i vann uansett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 larole skrev 48 minutter siden: Vil og vil... jeg trodde manuell var en slags override. Nå kjører du uansett liksom. Sjekk om du har strøm fra bryteren når den står på manuell. Det er en god begynnelse. Mest sannsynlig har du det, siden den gamle ikke ville stoppe. Men mål nå litt likevel;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Hadde den gamle pumpen en ekstern nivåføler? Jeg mistenker det ihvertfall. Den nye biltemapumpen har vel tre ledninger? Da må du koble sort på minus og brun ledning på den som kommer fra bryteren i manuell posisjon, da vil den starte uansett om der er vann eller ikke. Brun/hvit kabel må kobles til ledningen som bryteren trigger når den står i auto. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.