Jump to content

Speidergruppe drømmer om 47 fot Colin Archer i tre, hva med vedlikehold?


Sjøspeidern

Recommended Posts

Hei, jeg har en svak drøm om at sjøspeidergruppa mi skal med tiden kjøpe en Colin Archer gjort i tre, jeg tenker mest på en av 47 fots lengden.

Vet noen konkret hva man må gjøre årlig/månedtlig/jevnlig av vedlikehold for å holde den flytende?
Hovedutfordringene som ikke gjør det mulig er dugnadsmannskap og litt på kostnaden av vedlikehold, finnes det interesse i vedlikehold av sånne fartøy mot f.eks få være med på seilaser som seiles på gamlemåten (uten Jernklyveren) i Kristiansand regionen.

Lurer også litt på hvordan det er med støttemuligheter på en slik skøyte

 

 

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post

Antar du er med i enten syvende, Flekkerøy eller Søgne? Alle disse gruppene har vel allerede ganske sammenlignbare båter som burde gi deg en pekepinn på hva som kreves av innsats. I tillegg har jo speiderforbundet en 45 fots kutter bygd i tre, Havbraat, som jeg mener alle de 3 sjøspeidergruppene i Kristiansand jevnlig bruker og er med å vedlikeholder. 
 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Får man tak i en nyere båt som er 100% vedlikeholdt til en god pris er det gjennomførbart, men tre er og blir et forgjengelig materiale.

Reperasjoner er dyrt og tidkrevende. Må dekket byttes på en 47` ryker det fort 5-600 000.( vi har kostet ut over 700K på dekket de siste år på en 48`trebåt/ foreningsbåt ) Master og rigg skal holdes og byttes ut etterhvert.

Bare det å bytte småting koster fort  100 000 om man ikke er båtbygger og har fullt utstyrt slipp.

Ca 90% av kostnadene til vedlikehold og utskiftinger gir ingen verdiøkning på båten.

Er båten gammel og historisk kan man få støtte til diverse prosjekter via riksantikvaren og lignende, men da er det for  millionbeløp om man må utføre større reperasjoner.

Har man ikke masse penger og tid tilgjengelig så er dette dømt til å mislykkes. Sorry.

 

Link to post

Jeg vet at Drammen speiderne som disponerer og vedlikeholder Christiane av Drammen er kun 60 medlemmer, det er vel halvparten av det Kristiansand gruppene har?

Det kan jo hende at Kystlaget og lokale har lyst å danne venneforening for å ivareta en skøyte? 
 

Link to post

En nedslitt båt blir et tidskrevende prosjekt, og garantert meget krevende økonomisk.

MEN, det vil gi læring og minner for resten av livet. Det er en god grunn for å gå igang med slikt!

Få et kostnadsoverslag reparasjoner, vedlikehold, driftsutgifter ( forsikring,havneleie,

drivstoff mm.)

Blir dere flere deltakere så lag en avtale.

Link to post

Antar at Sjøspeidern er en av Søgnespeiderne.

Gruppeledelsen diskuterer om vi vil "overta" den helt nyrestaurerte losskøyta Songvaar fra 1926 som snart sjøsettes eller om vi bør ha en mer moderne båt. Kommer mye an på om innredningen i Songvaar er egnet for mange unge på langtur.

 

Fint å lufte alle slike tanker på gruppeting ol.

 

Mons

Mons

Link to post

Forstår på en kompis som er med på restaureringsjobben at innredningen blir tilbakeført til slik den var da hun gikk som losskøyte. Sammenlignet med da Sjøkorpset brukte henne er visst endel køyeplasser fjernet. Hører ellers at det ikke er så mye igjen av den gamle skøyta, det meste skal være byttet ut. 
Men håper at båten kommer i aktiv bruk av noen, sjøspeidere eller andre. Å bli liggende uvirksom uten noen som bruker og har tilsyn med den vil ikke være bra. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Min umiddelbare tanke er at dere burde eid en slik båt sammen med feks et lokalt kystlag. Altså, folk som kan gamle trebåter. Kystlaget kan overføre masse kunnskap til speiderne og samtidig fortelle hva som skal gjøres og hvordan det gjøres og når det skal gjøres. Da blir det gjort skikkelig. Det er mange kystlag som forgubbes i disse dager og de er bekymret for at de ikke får videreført kunnskapen. Dør kunnskapen med med gubbene, så forsvinner også de gamle båtene som dugg for solen. Tenker det kan være vinn vinn for begge/flere parter.

Link to post
Rolf skrev for 17 timer siden:

Forstår på en kompis som er med på restaureringsjobben at innredningen blir tilbakeført til slik den var da hun gikk som losskøyte. Sammenlignet med da Sjøkorpset brukte henne er visst endel køyeplasser fjernet. Hører ellers at det ikke er så mye igjen av den gamle skøyta, det meste skal være byttet ut. 
Men håper at båten kommer i aktiv bruk av noen, sjøspeidere eller andre. Å bli liggende uvirksom uten noen som bruker og har tilsyn med den vil ikke være bra. 

Spørsmålet med å skulle ha en full orginal Losskøyte? Er jo at den har ikke mye rekkverk eller plass inni, så til speidere er den kanskje ikke helt optimalt

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...