Bjørkski Startet 31.August.2023 Link til dette innlegget Startet 31.August.2023 Hei, Jeg har en eldre Mikuni dieselvarmer (luft) montert i båten, som bråker som et mindre jettfly... Det er montert lyddemper (https://www.maritim.no/eksosslange-28mm-225cm-isolert-m-demper), skrog gjennomføringen er derimot ikke "original", men en vanlig messing skroggjennomføring. Vil det hjelpe på lyden å montere denne gjennomføring https://www.maritim.no/eberspacher-eksosutlop-28mm-45grader ? Spør fordi jeg mistenker at dagens skroggjennomføring "struper" eksosen, og gir "jettfly" lyden, men vet ikke om det samme vil være tilfellet med gjennomføringen fra Maritim.no mvh Bjørkski Link to post
Bårdp Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Nei skroggjennomføringen betyr neppe noe i denne sammenheng. Men er det montert lyddemper på luftinntaket til forbrenningslufta? Link to post
marius Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Det er jo ikke lyddemping i den gjennomføringen du viser til, men mulig at strupingen du har kan lage lyd. Litt merkelig at den lager så mye lyd når det er montert eksoslange med lyddemper. Har selv en Mikuni MY30 og den er knapt hørbar utenfor båten, bare en svak suselyd. Link to post
Bjørkski Svart 31.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Bårdp skrev 1 time siden: Nei skroggjennomføringen betyr neppe noe i denne sammenheng. Men er det montert lyddemper på luftinntaket til forbrenningslufta? Nei, ingen lyddemper på luftinntak, og jeg tror ikke problemet ligger der. Varmeren er montert i et stuerom, og lyden er sterkest ute. Link to post
Bjørkski Svart 31.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 marius skrev 50 minutter siden: Det er jo ikke lyddemping i den gjennomføringen du viser til, men mulig at strupingen du har kan lage lyd. Litt merkelig at den lager så mye lyd når det er montert eksoslange med lyddemper. Har selv en Mikuni MY30 og den er knapt hørbar utenfor båten, bare en svak suselyd. Kan det ha noe å si hvordan eksosslangen med demper er montert? Min går i et kraftig "s-sving" fra varmeren til skroggjennomføringen. Link to post
Bårdp Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Det skal være en slik på forbrenningsluftinntaket vis ikke får du en fryktelig hyling. https://seatronic.no/forbrenningsluftlyddemper-24mm Link to post
Bjørkski Svart 31.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Bårdp skrev 16 minutter siden: Det skal være en slik på forbrenningsluftinntaket vis ikke får du en fryktelig hyling. https://seatronic.no/forbrenningsluftlyddemper-24mm Takker, jeg skal få tak i en slik. Satser på det løser problemet, og gir meg lidt bedre samvittighet med å bruke varmeren i havn :-) Link to post
aebi Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Kan du ta bilde av eksos slange? Har selv blitt lurt til å sette på eksos slange uten demper, kunne ikke brukes i havn grunnet støy. Slangen du har bilde av fra Maritim har ikke lyddemper. Slange med lyddemper er tydelig merket med hvilken ende som skal monteres mot varmer. Link to post
Førstefender Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 aebi skrev 24 minutter siden: Kan du ta bilde av eksos slange? Har selv blitt lurt til å sette på eksos slange uten demper, kunne ikke brukes i havn grunnet støy. Slangen du har bilde av fra Maritim har ikke lyddemper. Slange med lyddemper er tydelig merket med hvilken ende som skal monteres mot varmer. Har du @aebi link til slange med lydemper? har selv en vannvarmer som bråker som et lite jetfly, har samme slange/demper som det er linket til over her.. Link to post
Førstefender Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Bjørkski skrev for 6 timer siden: Takker, jeg skal få tak i en slik. Satser på det løser problemet, og gir meg lidt bedre samvittighet med å bruke varmeren i havn :-) tror neppe dette vil hjelpe på støy på utsiden av båten. Link to post
Okkaby Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Har du den isolerte slangen ed lyddemper fra Maritim, så er det lite lyd utvendig. Har sjøl denne slangen, men husk å montere smed rett retning som piler/tekst viser. Har sjøl brukt denne på samme varmer frem til varmeren sluttet å fungere i sommer. Har aldri brukt lyddemper på innsug av brenn luft. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bjørkski Svart 31.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 aebi skrev for 1 time siden: Kan du ta bilde av eksos slange? Har selv blitt lurt til å sette på eksos slange uten demper, kunne ikke brukes i havn grunnet støy. Slangen du har bilde av fra Maritim har ikke lyddemper. Slange med lyddemper er tydelig merket med hvilken ende som skal monteres mot varmer. Hmm, jeg må sjekke. Jeg trodde eksosslangen var med lyddemping, men vil det si at det kan være at den slange jeg har «bare» er isolert og altså uten lyddemping. Link to post
Lars Hansen Svart 31.August.2023 Link til dette innlegget Svart 31.August.2023 Vi har samme varmer med den type slange du linker til, med lyddemper. Ingen slange på forbrenningsluften, og varmeren er veldig stillegående. Standard skroggjennomføring fra Bavaria som eksosgjennomføring, ikke smeltet skroget på 18 år... Link to post
Bjørkski Svart 1.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2023 Da har jeg sjekket varmer og eksossslange i båten. Og aebi med flere har rett, eksosslangen har ikke demper, så da er det satt på listen over ting som må anskaffes. Takk for gode innspill til dere alle. bjørkski Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn