Jump to content

Leie seilbåt på Kypros - Godt nok med det norske Båtførerbeviset?

finnmarken

Recommended Posts

Kona og jeg og et par til har leid oss en 38 fot seilbåt på Kypros i begynnelsen av oktober. Den er leid gjennom noe som heter Boataround. VI tror dette blir fantastisk, men så kom jeg på om vi har riktig formell kompetanse. På nettsiden deres står det:

"To rent the boat Beneteau Oceanis 38.1 | Cala, you need a valid sailing license. You can always verify the validation of your licence with us."

Men hva er egentlig "valid sailing license"? Jeg har sendt bilde av Båtførerbeviset til utleier, så det blir jo spennende å høre hva de sier. 

Noen av dere som vet noe om dette? 

Andre tips mottas også med takk. 

Valid kan oversettes med godkjent. Så kommer spørsmålet, av hvem?

For meg vil en 'valid sailing license' være noe som 'deck officer' eller denne:

20190120_141842.jpg.17882ed0859a76095e735cecd4e18112.jpg

Med stempler og greier, der 'intyget' er verifisert på flere språk.

Det beste du kan gjøre er å på forhånd avklare med utleier. Med det avslører jeg at jeg ikke vet. Kan være at det springende punktet er om båtførerbeviset er på norsk og oversatt til engelsk/fransk/tysk. 

Hulda skrev 1 time siden:

Valid kan oversettes med godkjent. Så kommer spørsmålet, av hvem?

For meg vil en 'valid sailing license' være noe som 'deck officer' eller denne:

Det beste du kan gjøre er å på forhånd avklare med utleier. Med det avslører jeg at jeg ikke vet. Kan være at det springende punktet er om båtførerbeviset er på norsk og oversatt til engelsk/fransk/tysk. 

Ja, sånn for ordens skyld så vet jeg hva "Valid" betyr.:wink: Båtførerbeviset er forresten oversatt til engelsk.

finnmarken skrev for 1 time siden:

Kona og jeg og et par til har leid oss en 38 fot seilbåt på Kypros i begynnelsen av oktober.

Krysser fingrene for at båtførerbeviset duger :thumbsup: 

Men angående å seile på Kypros så ble jeg litt nysgjerrig. Skjærgård finnes jo ikke rundt den øya, så jeg lurer litt på hvordan dere tenker å legge opp turen. Tenker dere å gå fra havn til havn, eller tenker dere å ligge på svai i diverse bukter rundt på øya?

36 minutes ago, finnmarken said:

Ok, jeg vil jo tro det skulle holde. Vi skal til Kypros da. 

Blingsa der. Men øya er jo delt i to. Hvor seiler dere ut fra? På denne tiden av året bør man nok finne godt beskyttede viker hvis man skal svaie, og slike ser ut som mangelvare på Kypros. Som andre har ytret, er jeg også interessert i en liten debriefing. Lykke til!

Ja, jeg skriver gjerne noen ord om turen når jeg kommer hjem.

Så stemmer det at det ikke er skjærgård der, men det er jo en og annen bukt. Vi håper disse kan være egnet til å ligge på svai i. Det kommer nok også litt an på været vil jeg tro. Ellers så er det jo noen gjestehavner som vi kommer til å besøke. Planen er å seile ut fra Limmasol.

Ja, Kypros er jo delt i en gresk del og en tyrkisk del. Slik jeg forstår det, så er det restriksjoner i forhold til å seile til den tyrkiske delen. Men det holder lenge med den greske delen. Vi har jo bare en uke.

Utgangspunktet mitt har vært at jeg ikke har lyst til å ligge på et hotell i to uker, dag ut og dag inn på en strand. Derfor blir det forhåpentligvis båt den ene uka. :yesnod::sailing:

Du må løse ut ICC. Du må ha minimum båtførerprøven her hjemme. ICC er en praktisk prøve hvor du viser dine ferdigheter med båt og navigasjon.Så fylles det ut et skjema hvor evne til håndtering dokumenteres samt at du må svare på en del teorispørsmål. Så på et vis kan det kalles en praktisk og teoretisk prøve. 
Må gjøres med godkjent båt og med godkjent instruktør. 
Hvor holder du til?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

7 hours ago, Chilli Solbris said:

Du må løse ut ICC. Du må ha minimum båtførerprøven her hjemme. ICC er en praktisk prøve hvor du viser dine ferdigheter med båt og navigasjon.Så fylles det ut et skjema hvor evne til håndtering dokumenteres samt at du må svare på en del teorispørsmål. Så på et vis kan det kalles en praktisk og teoretisk prøve. 
Må gjøres med godkjent båt og med godkjent instruktør. 
Hvor holder du til?

Det der er en løsning som ble flittig brukt for noen år siden da det var langt mellom nordmenn som faktisk kunne vise til båtførerprøven. Det er som jeg har skrevet lengre opp tilstrekkelig med båtførerprøve.

Komodo skrev for 7 timer siden:

Kommer dere til å seile østover eller vestover derfra?

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å seile østover mot Larnaca og Aigia Napa, men i går snakket jeg med en som har bodd på Kypros. Han sier at det er fint vestover mot Pafos. Der skal det visst være noen øyer. Har ikke fått sjekket så mye enda. 

Big Horn skrev for 2 timer siden:

Det der er en løsning som ble flittig brukt for noen år siden da det var langt mellom nordmenn som faktisk kunne vise til båtførerprøven. Det er som jeg har skrevet lengre opp tilstrekkelig med båtførerprøve.

Håper du har rett. Det som er kjipt med Båtførerbeviset er at der står det, som jo også er helt riktig, at man kan det teoretiske. De henger seg litt opp i det. Jeg må finne en måte å bevise for dem at jeg har hatt båt selv i mange år og at det er slik det er i Norge. Kanskje jeg kan få en bekreftelse fra forsikringsselskapet eller noe... 

Big Horn skrev for 3 timer siden:

Nei det er det ikke! Det får vi jevnlig tilbakemeldinger på. 

Mvh

Solbris II

finnmarken skrev for 5 timer siden:

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å seile østover mot Larnaca og Aigia Napa, men i går snakket jeg med en som har bodd på Kypros. Han sier at det er fint vestover mot Pafos. Der skal det visst være noen øyer. Har ikke fått sjekket så mye enda. 

Håper du har rett. Det som er kjipt med Båtførerbeviset er at der står det, som jo også er helt riktig, at man kan det teoretiske. De henger seg litt opp i det. Jeg må finne en måte å bevise for dem at jeg har hatt båt selv i mange år og at det er slik det er i Norge. Kanskje jeg kan få en bekreftelse fra forsikringsselskapet eller noe... 

Det er ikke riktig at det er tilstrekkelig med båtførerbevis. Det har vi fått flere tilbakemeldinger på. Det er mange som kommer til meg nettopp med den begrunnelsen at utleieselskapet ikke godtar båtførerprøven!

Mvh

Solbris II

finnmarken skrev for 1 time siden:

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å seile østover mot Larnaca og Aigia Napa, men i går snakket jeg med en som har bodd på Kypros. Han sier at det er fint vestover mot Pafos. Der skal det visst være noen øyer.

Begge deler er jo mulig. Jeg ville nok sjekket ut hva som statistisk er den dominerende vindretningen for årstiden. 

Nå er ikke jeg kjent på kysten ved Pafos. Det er sikkert fint der, men de øyene han snakket om lurer jeg på hvor er. Her ser du et satelittbilde. Pannet meg langs den kysten, men så ikke ei eneste øy:

image.png.706b24bb20c013d778a8b53408fd034d.png

Hvis du skal ligge til ankers tror jeg du bør finne bukter som ligger i le for vinden. Hvis du f.eks. er på sydkysten rundt Aya Napa er det veldig få lune steder å ankre. Vest for Aya Napa vet jeg ikke. Vær også obs på et millitært område rundt Kapp Greko. Men vindforholdene er ofte slik at du enten finner le vest for Kapp Greko, eller på østsiden av kappet og nordover. Kyststrekningen fra Kapp Greko og nordover til den tyrkiske grensen / Paralimni har flere lune bukter som egner seg for ankring dersom det ikke blåser rett øst. På denne strekningen er det også flere havner. Både små fiskehavner, og litt større havner der det f.eks. ligger charterbåter, kystvakt osv. 

image.png.aca66e9948390a3ebe2b3021fe745ac1.png

Big Horn skrev for 4 timer siden:

Da har jeg vel hatt uanmindelig flaks alle fem gangene jeg har leid båt i Kroatia og Hellas da....

Ja. Vi har en ganske stor kontaktflate og er i kontakt med mange folk fra hele landet året gjennom. At du har hatt flaks fem ganger er ikke nødvendigvis representativt for statistikken totalt sett?

Mvh

Solbris II

shipahoy skrev 28 minutter siden:

Blir D5L godtatt i Hellas @Chilli Solbris?

Det er faktisk litt opp og ned! Enkelte steder er det helt ok. Andre ikke. Over 50 fot så er det D5L-A som gjelder. Men vi har fått høre at noen som har D5L ikke får leie men må vise fram ICC. Det samme gjelder faktisk D5L-A. Noen steder er ICC det som er kjent mens D5L-A er ukjent. 
Jeg tenker at skal du leie båt under 50 fot er det like greit å løse ut ICC selv om du har D5L så er du sikker. Så det er variabelt dessverre. 

Mvh

Solbris II

Ja, det er nok veldig varierende hva de krever, både i de ulike landene og hos utleierne. Mitt inntrykk er at det er hva de ulike utleierne bestemmer seg for som gjelder og ikke hva som er lov eller ikke i de ulike landene. 
I går formiddag så det ikke så bra ut, men ut på ettermiddagen så ble jeg «akseptert» :wink: Nå venter jeg på å få den endelige bekreftelsen på mandag. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...