jake Startet 31.August.2023 Del på Facebook Startet 31.August.2023 Skal ta opp båten for første gang over helgen og det er jo alltid spennende.. Har satt opp to fundamenter av leca blokker som bildet viser og tenker å ha fire støttebukker fra biltema for å støtte på sidene. Ble imidlertid litt usikker på om leca blokkene tåler trykket fra en fem tonns båt. Blir vel ca. 2,5 tonn trykk på hvert av fundamentene som består av 6stk. 15cm lecablokker. Støttebukkene regner jeg ikke med skal ta noen tyngde av betydning. Noen som har noe kunnskap om dette som de vil dele ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 jake skrev 32 minutter siden: Har satt opp to fundamenter av leca blokker jake skrev 32 minutter siden: Noen som har noe kunnskap om dette som de vil dele ? I de to opplagshavnene jeg har ligget de siste årene er lecablokker bannlyst. Det er bedre å kappe opp f.eks. 2"x6" i lengder på ca 60cm og skru/spikre sammen. To i bunn, to oppå i 90 grader osv. til du får passe høyde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Lecablokker er lite egnet og kan plutselig sprekke. Isopor er mye bedre men lite miljøvennlig. Det beste er tre, 2"*4" eller større som bygges opp i forband. Tre tåler vanvittig belastning og brukes f. eks. under kjølen på svære skip i tørrdokk. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 31.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2023 Ojsann. Det var jeg ikke klar over. Kjedelig om fundamentet kneler under opplaget ja.. Når dere snakker om 2"x4" eller 2"x6" holder det da å bygge en "kasse" eller må det være helt massivt for å holde? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Her ser du blokkene til båt på 35t. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Min er rundt 5 tonn, står på "kasse"- blanding, men mest vekt bak, så viktigst der. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 jake skrev for 2 timer siden: Ojsann. Det var jeg ikke klar over. Kjedelig om fundamentet kneler under opplaget ja.. Når dere snakker om 2"x4" eller 2"x6" holder det da å bygge en "kasse" eller må det være helt massivt for å holde? Bygg massivt, så slipper du å lure på om det holder. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Min veier bare 4,5 tonn, og står på massive 6" x 6" som er understøttet av massivt tre. Tror dette må være rundt 20 år gammelt eller eldre, og ser og oppleves fremdeles veldig solid. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 jake skrev for 10 timer siden: Blir vel ca. 2,5 tonn trykk på hvert av fundamentene som består av 6stk. 15cm lecablokker. Så må du også ta med i vurderingen at sånn du har satt opp lecablokker og plankebiter så får du 2,5 tonn på en lecablokk (og det er hvis du har lik vekt på fremre og bakre lecablokkstabel). Legg merke til at i hver stabel så vil vekten på planken kun gå på ene lecablokka på hver stabel (de to andre på toppen vil ikke få noe vekt). Så står du igjen med en blokk som tar all vekt (2,5 tonn) og attpåtil står på kanten av de tre nederste. Det betyr også at du har veldig lite stabilitet med tanke på å velte hele stabelen når den er så høy med vekta plassert så nærme kanten. Tenk deg at båten får en liten dytt i retning vekk fra tilhengeren i bakgrunnen. Leca er nok fint for hus som ligger med vekten jevnt fordelt over hele flaten, mens båter blir mer punktlaster. Hvis man skulle tatt utgangspunkt i at leca har god styrke (noe de nok ikke har, men uten at jeg kan si eksakt hva de tåler) og brukt 6+6 lecablokker og to plankebiter til å stable opp båten i den høyden ville jeg nok snudd hele lacastablene dine 90 grader, men latt plankebitene henge igjen. Da får du planken på tvers av kjølen (akkurat som nå) for å fordele kreftene på tre lecablokker under planken og dette igjen fordeles på de 3 lecablokkene nederst på en stabil måte (om leca hadde vært solid nok vel å merke). Selv ville jeg heller satset på noe mer stabilt og forutsigbart som feks treverk. Og helst ikke bygget høyere enn nødvendig da fallhøyden blir større hvis det går galt (men du trenger kanskje noe høyde pga busstoff eller lignende eller fordi båthenger den kommer fra har høyde?) Du har ikke skrevet noe om hva slags båt du skal sette oppå der og hva slags skrogform den har (planende båt, rund snekke, seilbåt eller annet). Selv har jeg noen ganger satt min planende båt med noe kjøl på land for bunnstoff. For å unngå søl og for bedre tilgjengelighet har jeg tatt den av hengeren og satt den på en pallestabel i hvert hjørne bak (kontaktflate ca 20x20 cm i hvert hjørne. Foran under kjølen (ganske langt frem, men ikke så langt frem at det blir veldig skrå kjøl) setter jeg en bukk ment for bilreparasjoner, som igjen settes på ei plate så den ikke skal synke ned i plenen og velte. Så sikrer jeg med en pallestabel foran det igjen bare sånn i tilfelle bukken skulle svikte. Jeg skal jo tross alt under der for å bunnstoffe og da får jeg god tilgjengelighet de fleste steder (bukken opptar ca 5x5cm). Pallestabelen foran bukken er jo endel iveien ved bunnstoffing, så den fjernes når jeg skal stoffe der (da ligger jeg jo ikke under båten og kan klare meg uten den sikringen en stund). Men min båt veier bare litt under tonnet, så man kan ikke nødvendigvis bare kopiere min metode. Vinterlagringen av største båten min foregår på henger innendørs. Husk at båter ofte ikke er like tunge foran og bak, så du kan få mer enn halvparten av vekta på en av to støtter. Husk også at ved store punktlaster på bakken kan bakken gi etter over tid. Alle har vel jekket opp bilen og sett at selv asfalt kan få merker og søkk når man løfter noe av bilens vekt en liten stund. Da vil også 5 tonn over et halvt år kunne sige ned noe i bakken så man mister stabiliteten om bukkene dine ikke har en solid og stor flate under. Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Ref materialstyrke. Trykkfasthet på Leca er 3 N/mm2, omtrent samme som tre (furu, vanlig konstruksjonsvirke). Forskjellen er at tre deformeres gradvis ved overskridelse av grenseverdier, leca knuses. Ditt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Snu lecastabelen 90 grader og plasser to stk 2x4 som ligger på tvers av blokkene. Da blir belastningen bedre fordelt, og med styrken på 3N/ mm2 som er oppgitt, skal dette kunne tåle flere slike båter hvis jeg har regnet riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Ville ikke brukt leca blokker. Når de ligger ute som her blir de utsatt for fukt/vann/kulde, som igjen medfører stor fare for frostsprengning, eller annen ytre påvirkning som gjør at de plutselig sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Bruflaat skrev for 13 timer siden: Her ser du blokkene til båt på 35t. Er du her inne også ? Fikk deg med på det bilde her også. Oppkappa jernbanesviller er fint, brukes på 100tonns båter også Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 På snekka jeg hadde tidligere (ca. 3,5 tonn) så benyttet jeg en krybbe som var satt oppå 6 lecablokker. En i hvert hjørne, og to under kjølen. Det fungerte fint i noen år, men et år sprakk en av blokkene i det båten ble satt nedpå av kranbilen. På båten jeg har nå som vel veier ca. 5 tonn har jeg derfor heller satset på treverk. Har skrudd sammen 2x4" bjelker i passende høyde, og har en foran og en bak. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Eika skrev for 4 timer siden: Er du her inne også ? Fikk deg med på det bilde her også. Oppkappa jernbanesviller er fint, brukes på 100tonns båter også Bare lusker Jaa hadde samme blokker på gamlebåten og den var 97t! Uansett til trådstarter, med mindre du vil ha båten opp i høyden fra bakken kan du fint legge en plank på 2x4 i bunn uten at det er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
oleos Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Flere forslag på treverk: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Lecablokker kan bli frostsprengt. Fatter'n, i sin visdom, plasserte to skur på Leca. Etter noen år var blokkene blitt til Leca-kuler. Fellesgarasjen vår står på ringmur av Leca. Og ikke en eneste blokk har knekt på 20 år. Så, jeg vet ikke, men jeg ville ikke parkert en båt på Leca. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Lazyjack skrev for 23 timer siden: Det beste er tre, Som jeg nevnte over, tre er gode greier, og nå har det kommet fram bilder som viser det jeg forsøkte å forklare over. Men det beste er vel stål i mine øyne da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jake Svart 1.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2023 Takk for gode forslag. Har kjøpt inn 20m med 2" x 6" som jeg skal skru sammen omtrent som opplagsblokkene som oleos har bilde av. Tenker å legge annenhver lag på høykant da jeg tror jeg trenger en høyde på ca. 50cm siden opplagsbukkene som jeg har kjøpt på biltema er på 60-90 cm høyde og båten er veldig flatbunnet (Forbina 10000) så jeg er redd for at jeg skal stå der med kranbilen og ikke få plass til støttebukkene under på sidene. (Da blir jo rådyra gode). Usikker på hvilken vinkel det er på V-bunn i skroget men redd for at det ikke skal være mer enn 10-15 cm høydeforskjell på kjøl og ytterkant og da må kjølen opp 45-50 cm fra bakken for at jeg skal få plass til støttebukkene på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 @jake, da vil jeg anbefale deg å ha et utvalg av trebord/ planker av litt ulike tykkelser liggende, slik at du kan finjustere litt dersom du trenger det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 jake skrev 1 time siden: Har kjøpt inn 20m med 2" x 6" som jeg skal skru sammen omtrent som opplagsblokkene som oleos har bilde av. Tenker å legge annenhver lag på høykant 2"4" på høykant, ja, men 2"6" på høykant, nei. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2023 Del på Facebook Svart 2.September.2023 Som det går fram av bildet har jeg hatt båten min liggende på lecablokker. Den ene vinteren det skjedde gikk det greit - ingen uhell eller "knelte" blokker (jeg har seinere hatt båten liggende på en 2-akslet tysse henger, men hengeren skal nå selges) Derfor er det interessant å lese denne tråden. Det jeg lurer på er: Bør jeg bruke trykkimprignert materiale når jeg skrur sammen opplagsblokkene (båten vil bli stående på ny opparbeidet opplagsplass som består av stein med dårlig jord over, tålig flat (valset over med 8 tonns gravemaskin), det har grodd frodig av "alt mulig" her, dette er nå klippet ned)? Jeg tenker 2" x 4" materialer, hvordan er det best å skru sammen disse for best styrke? Andre ting jeg bør tenke på? Stål hadde vært utmerket, men det har jeg dessverre ikke tilgang til. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Roger jo Svart 2.September.2023 Del på Facebook Svart 2.September.2023 Var på trelasten og fikk nok drøye 2" X 2" strø delte de i to og skrudde de sammen som @oleos sitt forslag la 2 stk. 2" X 8" plus en strø på toppen billig og trykkimpregnert. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Olevine Svart 2.September.2023 Del på Facebook Svart 2.September.2023 tom Cognac skrev for 2 timer siden: Som det går fram av bildet har jeg hatt båten min liggende på lecablokker. Den ene vinteren det skjedde gikk det greit - ingen uhell eller "knelte" blokker Jeg gjorde det sånn i 8-9 år med min Joda 24. Ingen tegn til ødeleggelse av blokkene. Jeg mener det var 20 cm brede blokker jeg brukte. Flyttet de inn i garasjen om våren når båten ble sjøsatt, og satte de ut som bildene viser om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 4.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2023 Takk for mange gode innspill. Slik ble resultatet til slutt 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.