Storm på Stavøy Startet 31.August.2023 Link til dette innlegget Startet 31.August.2023 Hei. Jeg har en 35 ft en-tonner fra 1979 og skal reparere roret men klarer ikke å få det løsnet. Roret er veldig stivt og jeg kan ikke bruke autopilot. Jeg har vedlagt to bilder, det ene fra under dekk som viser rorstang og hylse, det andre bildet er fra cockpitten. I det første bilde ser det ut som rorstanga og hylsen ikke er rett. Hva er det jeg ser på bilde fra cockpiten? Er det en mutter? Hvordan løsner jeg den? Jeg vet at den firkantet blokken er til å feste en rorkult, men hva er det som er rundt den? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! Link to post
Grimme Elling Svart 1.September.2023 Link til dette innlegget Svart 1.September.2023 På bildet fra cockpit, så tolker jeg det slik at det firkantede er akselen, og det som er rundt er en mutter. Mutteren har spor for å kunne låses med en splint som tres igjennom akselen. Så med en pipe som er lang nok til å rekke ned og tynn nok i godset til å få plass, burde gjøre susen. Mothold på akselen blir vanskelig med pipa på, men du må kanskje se etter om det er flere steder på akselen hvor det er mulig å få grep med noe verktøy? Evt holde i selve roret? Lykke til. Link to post
Storm på Stavøy Svart 1.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2023 Tusen takk. Jeg skal prøve å finne ei pipe som passer til denne. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn