Jump to content

Båt stjålet i Danmark funnet i Bergen

-morten-

Recommended Posts

Når jeg så denne i avisen tenkte jeg den ukjente tvillingbroren til SAP skulle vise han var like flink. Men første feil han gjorde var å glemme hentetråd. 🤣

Men kan lure på som har skjedd her. "Proff" tyv klarer å starte båten, fører båten helt til Bergen, sikkert ikke uten et par fulle tanker underveis , for så legge den på en brygge som var privat?

Hadde vært billigerer å kjøpe full flex på KLM med champis servert hvert 10 minutt enn den turen. 

Jaja, han var sikkert lei båtlivet alt. 

Uten direkte sammenheng, så anbefaler jeg forresten podcasten: "Henlagt: båtsvindleren". 

10 hours ago, Thomas_h said:

Når jeg så denne i avisen tenkte jeg den ukjente tvillingbroren til SAP skulle vise han var like flink. Men første feil han gjorde var å glemme hentetråd. 🤣

Det ble litt hektisk så glemte tråden. Var en hyggelig fyr med dansk-meksiskansk aksent som trengte å flytte båten "sin" til bergen. Glad i å bake å han være for det var mange poser med hvetemel ombord :giggle:

Gitt fulle tanker ved avgang må han ha tanket minimum 1 gang på veien, muligens to da Århus - KrS/ Mandal er i grenseland. Vet ikke hvor videoovervåket de forskjellige tankstedene i DK er, men her i Norge er det så som så.

Hvordan kan en sån båt bli stjålet og startet så tilsynelatende lett? Denne har enten vanlige nøkler som kan tjuvkobles på gamlemåten, eller så har den kodebrikker og startpanel. Sistnevnte er ikke like lett å komme rundt.

Men mange lar startnøkler/ brikker ligge i båten. Og hovedbrytere er jo lett å finne...

Tar gjerne oppdraget med å få den tilbake til DK :yesnod:

Mvh. SAP

Utfra årsmodell på denne, har den tradisjonelle nøkler. 

Dette er dessverre veldig lett å starte uten nøkkel. 

Vi hadde en lokal helt i Bergen for 3 år siden som tok en tur til Østlandet og lånte med seg en Windy 35 Khamsin til Bergen et års tid. Det ble oppdaget at den var stjålet da han ikke betalte regningen for opplag, service og konservering, og verkstedet begynte å sjekke mer nøye opp. 

Var ingen tegn til båt var stjålet, da han hadde fått tak i originale vp nøkler som passet til båten. 

Thomas_h skrev for 11 timer siden:

Men hvis dette er smugling; er det vanlig?  har det skjedd før? 

Hadde for noen år siden en nabo som finansierte seilbåten sin med å ha den som utleiebåt. Var veldig fornøyd når han fikk den leid ut i 2 uker på tidlig høst når utleiesesongen egentlig var over.

Han ble mindre fornøyd når politiet på Island ringte og fortalte at båten var beslaglagt der i forbindelse med et forsøk på tidenes narkotikasmugling til landet. Det ble et svare styr med forsikring, og å få båten igjen. Mener å huske at den ble kondemnert (men og satt i stand og solgt i Norge), da den overvintret på Island med mye dieselsøl i salong (smuglerne hadde hatt med ekstra dunker som var blitt sølt ut) og dårlig forberedelser for opplag.

22 hours ago, Thomas_h said:

Men hvis dette er smugling; er det vanlig?  har det skjedd før? 

Jeg er bare en enkel gutt fra tigerstaden, men det virker som baker og fruktimportbransjen er pop om dagen :giggle:

https://www.nettavisen.no/nyheter/narkobetjent-trodde-han-hadde-sett-alt-sa-stoppet-han-to-skolegutter-pa-gata/s/5-95-1087069

Jeg aner lite om metodene narkosmuglere bruker i år2023, men umiddelbart tenker jeg at dette kan ha vært en ny vri.

er ikke noe problem å få plass til å frakte ett tonn eller to med "melis" i en slik båt og vil tro gevinsten er stor.

Det gir hvertfall ikke mening for én elller to stk reisesjuke eller halvkriminelle dansker  å stjele en båt som krever minimum 20k (antagelig 30-40k) i fuel for komme frem til destinasjonen. en flybillett eller to hadde vært langt billigere og raskere....

Mvh. SAP

Thomas_h skrev 47 minutter siden:

Kom vel ikke frem status på båten etter de famt den? 

Men en dele-båt hadde jo vært kjekt. Jeg tenker jeg trenger en Sargo 45 som delebåt.. det vil si, det eneste jeg skal flytte over er serie-nr fra min båt.. hehe

Jeg har slipa over og fresa ut nye nr såpass mange ganger nå at jeg har fått litt teken, så jeg trenger ikke flytte over noe, bare fjerne ett par trackere :p 

sånn jeg ser det så er det 4 muligheter: stjelt for å smugle, stjelt for deler, stjelt for og bruke den selv men tenkte ikke på bryggeplass, forsikringssvindel 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...