Roger og Olina Startet 1.September.2023 Del på Facebook Startet 1.September.2023 Hei folkens. For ikke lenge siden kjøpte vi en båt med 2 Yamaha STI 420. Jeg bemerket allerede ved oppstart at jeg syntes den røyk en del på tomgang. Har tidligere hatt en Ford Sabre og veldig lik røyken som fra den. Selger sa at den i grunnen alltid hadde gjort det og han tenkte ikke noe over det. Har ikke noe spesielt oljeforbruk, men nå har vi bare hatt båten i ett par mnd. Så er dette normalt på disse motorene, eller kan man gå inn å justere på noe eller helle på noe lurium på tanken? Kan ikke se noe spesielt med røyk når vi går i plan, men kanskje ikke så lett å få med seg heller da. Røyken er forresten ikke mørk, mister ikke vann fra kjøler og spiller ingen rolle om motoren er kald eller varm, like mye røyk. Takker for tilbakemeldinger Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Hvilken farge har røken, ryker begge motorene likt, og ryker det like mye kald som varm? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2023 Hulda skrev for 1 time siden: Hvilken farge har røken, ryker begge motorene likt, og ryker det like mye kald som varm? Styrbord ryker litt mer. Samme røyk kaldt som varm. Røyken er lys"blå" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Det kan vel tyde på at det er en liten klunk olje som forsvinner inn i forbrenningen. Litt mer enn vanlig veivhusventilasjon. Og da det vel oljelekkasje fra tetning på turbo som jeg i første rekke tenker på som sannsynlig. Men det er bare en hypotese som sikkert kan debatteres. Og jeg hadde vel tatt det nokså med ro om det hadde vært mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2023 Hulda skrev 31 minutter siden: Det kan vel tyde på at det er en liten klunk olje som forsvinner inn i forbrenningen. Litt mer enn vanlig veivhusventilasjon. Og da det vel oljelekkasje fra tetning på turbo som jeg i første rekke tenker på som sannsynlig. Men det er bare en hypotese som sikkert kan debatteres. Og jeg hadde vel tatt det nokså med ro om det hadde vært mine motorer. Takk for tilbakemelding Hulda. Kom til å tenke på noe. Tidligere eier har satt på sports luftfilter og i midten av dem, så har han satt inn slangen som det kommer oljedamp fra. Jeg kjenner ikke til de originale luftfilerne, så mulig det gjorde det på dem også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Det er vanlig at det er en PCV-ventil (en boks som kondenserer oljedampen, kondensert olje renner tilbake til bunnpannen) og restdampen går til innsuget. Luftfilteret til denne motoren kjenner jeg ikke. Men 'sportsfilter' på en slik motor gir mer psykologisk effekt enn øket hk. Bare pass på at filteret ikke gir mer motstand enn det Yanmar spesifiserer. For da kan effekten gå ned og blårøken øke. Jeg ville, som en test, midlertidig plukket av filtrene og sett om røken ble redusert. Kun som en test. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Roger og Olina skrev for 4 timer siden: eller helle på noe lurium på tanken? Dette er vel sjelden noen god løsning. Finn heller årsaken til at det ryker (med mindre den skal være slik), så løser du problemet i stedet for å behandle symptomene. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Fantino Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Disse motorene er jo ganske sjeldne på sjøen her til lands i alle fall, men mener jeg har sett at basemotor er fra Toyota Landcruiser. Det i seg selv høres jo beroligende ut men jeg tenkte mer i retning av at det sikkert finnes mange entusiastfora for disse bilene og at det gjerne er noen tips og triks å hente der ift eventuelle typiske svakheter. Og ikke minst kan gjerne enkelte deler som er identiske være rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.September.2023 Del på Facebook Svart 2.September.2023 Slettet Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2023 Fantino skrev for 9 timer siden: Disse motorene er jo ganske sjeldne på sjøen her til lands i alle fall, men mener jeg har sett at basemotor er fra Toyota Landcruiser. Det i seg selv høres jo beroligende ut men jeg tenkte mer i retning av at det sikkert finnes mange entusiastfora for disse bilene og at det gjerne er noen tips og triks å hente der ift eventuelle typiske svakheter. Og ikke minst kan gjerne enkelte deler som er identiske være rimeligere. Stemmer det. Yamaha har vel aldri produsert innenbords motor så vidt jeg vet. Forskjellen mellom Toyota Landcruiser og denne motorene, er visstnok stemplene. Ellers går delene om hverandre. Jeg skal teste det som @Huldaforeslår med å ta av luftfilter og se da. Må innrømme at jeg er skeptisk til disse filterne selv... Sitér dette innlegget Link to post
Vigor Svart 31.Juli Del på Facebook Svart 31.Juli Lurium løser alt👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.