VnL Startet 3.September.2023 Del på Facebook Startet 3.September.2023 Har en kad 300 der turboen fusket en periode, da den begynte å blåse opp mistet den litt av momentet men den pleide å komme seg etter noen få sekunder. Nå vil ikke turboen slå inn lenger, mens motoren og kompressoren fungerer som de skal. Er det naturlig å tenke at det er turboen som må byttes eller kan det være noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Ring Turbo-service i Skui til mandag (wwe.turbo.no). De kan det som er verdt å vite og litt til Kjøote to bytteturboer til KAD32 og er godt fornøyd Jeg byttet begge to selv. Det ligger en flott tråd fra @Windy37GM har laget en flott How to Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
dieselfan Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 VnL skrev for 5 timer siden: Er det naturlig å tenke at det er turboen som må byttes eller kan det være noe annet? Visst kan det være noe annet. Anbefaler å starte med å demontere slangen inn på luftsiden av turboen. Spinner turboen lett? ta tak i akselen, prøv å få et inntrykk av radial og aksial klaring, har du tilgang på et måleur på magnetfot (eller er villig til å bruke 3-400kr på å kjøpe ett for å få svaret) så er en slik måling gull verdt. Har du ladetrykkmåler? En turbo som gir nominelt ladetrykk hele tiden eller periodevis, og ikke lekker olje i pakkboksen, ville ikke jeg byttet... før jeg visste at alt annet er iorden. Husk at noe så simpelt som et tett dieselfilter kan føre til at motoren ikke får tilstrekkelig mengde diesel, dersom motoren ikke får nok diesel på turtall høyere enn der turboen overtar for kompressoren kan man feiltolke dette som at det er feil på turboen... En ladetrykkmåler som du ganske enkelt kan montere rett i innsugsmanifolden, kan leies på Forumet eller kjøpes for 300/2000kr litt avhengig av materialer og kvalitet. Ladetrykkmåler var også ekstrautstyr som 52mm klokke hos Volvo Penta til hele KAD/KAMD serien. Det blir avertert et høyt antall brukte turboer hvert år av båteiere og mekanikere som har byttet turbo, til ingen nytte.. Om du velger å kjøpe ny/"overhalt"/"bytte" turbo, så ville jeg valgt turbo med rustfri innsats på eksossiden. Generelt tenker jeg at en ladetrykkmåler er så nyttig, og det til en kostnad på 33% av det en verkstedtime koster meg... så lurer jeg litt på hvorfor det er så få av de jeg omgåes som har en i båten Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Mål turbotrykket først :-) Bor du i Vestfold kan du låne av meg. Eller lage en selv: mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
VnL Svart 3.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2023 Takk for svarene, skal prøve å bytte dieselfilteret og feilsøke mer før turbobytte. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Og bor du i nærheten av Son kan du låne turbotrykkmålere av meg. Lagde like godt to så jeg kunne følge med på begge mine KAD32 samtidig. Satt sammen av deler fra Biltema. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Pontus2 Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 Jeg hadde dette hver vår da båten ble sjøsatt. Fikk den ikke over 2700 rpm Det slapp etter noen minutters kjøring, men etterhvert var det vanskelig å få den over 2700 rpm Demonterte slange inn mot turbo og skrapte vekk avleiringer i turbokammer slik at viften ikke satte seg fast hver vinter. Etter dette er problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.