Jump to content

KAD300 Turboen slår ikke inn


VnL

Recommended Posts

Har en kad 300 der turboen fusket en periode, da den begynte å blåse opp mistet den litt av momentet men den pleide å komme seg etter noen få sekunder. Nå vil ikke turboen slå inn lenger, mens motoren og kompressoren fungerer som de skal. Er det naturlig å tenke at det er turboen som må byttes eller kan det være noe annet?

 

Link to post
Share on other sites

VnL skrev for 5 timer siden:

Er det naturlig å tenke at det er turboen som må byttes eller kan det være noe annet?

Visst kan det være noe annet.
Anbefaler å starte med å demontere slangen inn på luftsiden av turboen. Spinner turboen lett? ta tak i akselen, prøv å få et inntrykk av radial og aksial klaring, har du tilgang på et måleur på magnetfot (eller er villig til å bruke 3-400kr på å kjøpe ett for å få svaret) så er en slik måling gull verdt.

 

Har du ladetrykkmåler? En turbo som gir nominelt ladetrykk hele tiden eller periodevis, og ikke lekker olje i pakkboksen, ville ikke jeg byttet...  før jeg visste at alt annet er iorden.

Husk at noe så simpelt som et tett dieselfilter kan føre til at motoren ikke får tilstrekkelig mengde diesel, dersom motoren ikke får nok diesel på turtall høyere enn der turboen overtar for kompressoren kan man feiltolke dette som at det er feil på turboen...

En ladetrykkmåler som du ganske enkelt kan montere rett i innsugsmanifolden, kan leies på Forumet eller kjøpes for 300/2000kr litt avhengig av materialer og kvalitet.

Ladetrykkmåler var også ekstrautstyr som 52mm klokke hos Volvo Penta til hele KAD/KAMD serien. 

 

Det blir avertert et høyt antall brukte turboer hvert år av båteiere og mekanikere som har byttet turbo, til ingen nytte..

 

Om du velger å kjøpe ny/"overhalt"/"bytte" turbo, så ville jeg valgt turbo med rustfri innsats på eksossiden.

 

Generelt tenker jeg at en ladetrykkmåler er så nyttig, og det til en kostnad på 33% av det en verkstedtime koster meg... så lurer jeg litt på hvorfor det er så få av de jeg omgåes som har en i båten 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde dette hver vår da båten ble sjøsatt. 
Fikk den ikke over 2700 rpm

Det slapp etter noen minutters kjøring, men etterhvert var det vanskelig å få den over 2700 rpm

Demonterte slange inn mot turbo og skrapte vekk avleiringer i turbokammer slik at viften ikke satte seg fast hver vinter. 
Etter dette er problemet løst. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...