Jump to content

Tørke fuktig elektronikk, en 'druknet' autopilot ST2000


Erik

Recommended Posts

Jeg var ute for ett infernalsk regnvær tidligere i sommer, og neste gang jeg skulle bruke autopiloten , en ST2000+ (Rorkult pilot som er løs og monteres for hver gang), så sa den bare piiiiiiiip og det var dug i displayet (og ikke noe tegn til liv der)  og den var bare å koble den fra, ingen av knappene responderte eller noe heller.

 

Jeg har to like piloter, så jeg har bare brukt den andre, og håpet at den skulle tørke opp igjen av seg selv, men den er fortsatt duggete i  display og uler uavbrutt når den kobles til.

Jeg har nå tatt den hjem og hatt den på baderomsgulvet noen dager, men det ser ikke ut for å ha hjulpet foreløpig.

 

Er det noen triks i ludo for å tørke Elektronikk med fukt i ?

 

Den bør kanskje åpnes ? Den er jo tydeligvis ikke regntett fra før, så det er vel ikke farlig å bryte noen forsegling eller noe , så det er vel bare å gjøre det ?

Det er ikke garanti på den lengre uansett heller...

 

Er det i det hele tatt håp om at den kommer til hektene igjen hvis den blir tørr, eller er det bare å gi den opp først som sist ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Den kan være såpass tett at det er tricky å få ut all fukt. Jeg ville nok åpnet og fått tørket skikkelig ut, gått over med alkohol/elektronikkrens i alle krinkelkroker og sett etter korrosjon/irring. Lite å tape på det når den er utenfor reklamasjonsfrist. Om den livner til igjen går det jo an å dytte inn en liten pose eller to med slik fuktighetssluker en ofte får med i pakken på ny elektronikk, før en ‘forsegler’. Tørkes helt ut på lav varme i stekeovn først.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet ifjor. Det er bare å åpne den, kun skruer og en gummipakning. Vannlekkasjen min var ved knappene, og vannet hadde korrodert kretskortet slik at det kortsluttet. Ubrukelig og sjanseløst, er ikke imponert over designet. Men, litt elektronikkrens og fjerning av korrodert metall, så funker den igjen.

 

Det sagt, så er det mulig raymarine er vrange om du åpner den. Vet at flere sliter med å få enkle reservedeler fra dem. Blir simrad neste gang på meg.

 

 

20220618_172921.jpg

20220618_171938.jpg

Link to post
Share on other sites

Åpne som @Valkyrja skriver. 

Legg den med displayet med. Skru ut alle åtte skruene (de er like) og legg til tørk. Bruk gjerne hårtørrer for å speede opp tørkeprosessen. Ser du tegn til korrosjon så bruk elektronikkrens og se spesielt på kontaktene/kabelskoene på kretskortet. Både der kablene til/fra motor og den lille flatkabelen fra kompasset.

Link to post
Share on other sites

For druknet elektronikk ville jeg gjort følgende:

- Koblet fra all tilførsel

- åpne opp enheten

- skylle grundig med rent vann, helst batterivann

- riste av så mye vann som mulig før en grundig dynking i isopropanol

- tørkes på et lunt med ikke varmt sted. 

 

Tid er selvfølgelig en faktor - jo fortere du får gjort noe med det jo høyere sannsynlighet for at det går bra. Står det spenning på og det er sjøvann som kommer inn på kan det være hinsides på sekunder. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...