Jump to content

Erfaringar med Yanmar 3YM20, 3YM30AE motorar, og SD 25 seglbåtdrev?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg vurderer motorbytte, og i den samanhengen er det naturleg å vurdera å bytta drevet samstundes.

 

Båten har Yanmar 2GM20F med Yanmar SD 20 drev.

 

Yanmarmotor er eit av alternativa. 3YM20 eller 3YM30AE motorar. (Begge er tresylindra.)

 

Om eg vil bytta drev samstundes så er det Yanmar SD 25 Yanmar leverer no.

Er det einkvan som har erfaring med desse motorane, og/eller SD 25 seglbåtdrev?

 

Det skal vera mogeleg å skifta olja på dette drevet sjølv om båten ikkje står på land.

Er det einkvan som veit om det fungerer i praksis?

 

Eg er takksam for svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt endel som mannskap på en båt med SD25 drev. Vi hadde problemer med at oljenivået begynte å stige, men fant ikke noen tilkobling for å bytte olje innenfra på det drevet.  Så vi måtte bare tappe av olje og fortsette til et sted hvor båten kunne løftes for bytte av zimmerringer.  Det har tidligere vært problemer med sluring i revers på det drevet. En ganske kostbar reparasjon tror jeg. Propellnavet røk også, Flexofold.

Link to post
Share on other sites

Yanmar 3YM20 (21hk) er en ypperlig motor. Hadde denne i ei ny Polar snekke i flere år. Fullstendig prikkfritt vennskap år etter år. Kompisen min hadde en Yanmar 3YM 30 (29hk) i sin Nidelv 24,  også i flere år, aldri noe tull/problem overhode. Har også hatt flere tidligere små Yanmar motorer i mine båter. Kan absolutt anbefale disse. Gjør aldri noen feil med å satse på en Yanmar. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

Hei

 

Takk. Kom det vatn i olja då nivået steig?

Oljen så helt grei ut på peilepinnen, men jeg forsto det slik at den første oljen var misfarget da den ble tappet på land .  Vi så forresten først noen små oljeflekker i kjølvannet, det var da vi begynte å peile nøyaktig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 3ym30 veldig fornøyd med denne. Hadde en gang problem med startrele. Lett å bytte, men vanskelig å få tak i. Relet var da utsolgt fra fabrikk og fantes ikke på lager i Europa. Løsningen var å ringe rundt til forhandlere for å spørre om de hadde inne. Lyktes på tredje ring heldigvis. Vet ikke hvordan deletilgangen er ellers. Filtre, impeller ol er kurant og billig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til flere som har hatt problemer med seildrevene til Yanmar. I noen av tilfellene har vi skiftet ut forholdsvis nye og velfungerende Yanmar-motorer med Volvo fordi båteierne er lei av dyre reparasjoner på seildrevene deres. Dersom du skal ha ny motor med seildrev ville jeg ikke vurdert noe annet enn Volvo. Her har de vært utrolig gode, både motorene og drevene er det svært lite problemer med og tilgangen på service og reservedeler er overlegen. 

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL skrev for 8 timer siden:

Jeg kjenner til flere som har hatt problemer med seildrevene til Yanmar. I noen av tilfellene har vi skiftet ut forholdsvis nye og velfungerende Yanmar-motorer med Volvo fordi båteierne er lei av dyre reparasjoner på seildrevene deres. Dersom du skal ha ny motor med seildrev ville jeg ikke vurdert noe annet enn Volvo. Her har de vært utrolig gode, både motorene og drevene er det svært lite problemer med og tilgangen på service og reservedeler er overlegen. 

 

Hei Kaftein

 

Du er vel mekanikar, og tek oppdrag for andre, om eg ikkje tek feil.

Altså lang erfaring det er verdt å lytta til.

 

Kva modellnamn, og modellår, yanmardrev er det du har dårleg erfaring med?

 

Eg har to SD 20-drev. Desse er frå 1995, og har vore problemfrie. Dette med unntak av at det har hendt nokre gangar at det har kome vatn i olja, og at eg har måtte skifta zimmerringar.

Det er òg slitespor i akslingane.

Motorane har gått ca. 6000 timar, og då har nok dreva gått om lag like lenge.

 

Kva er di erfaring med SD 20? Kan eg rekna med at desse snart takkar for seg, eller kan eg rekna med at dreva held i mange år til?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL skrev for 8 timer siden:

Jeg kjenner til flere som har hatt problemer med seildrevene til Yanmar. I noen av tilfellene har vi skiftet ut forholdsvis nye og velfungerende Yanmar-motorer med Volvo fordi båteierne er lei av dyre reparasjoner på seildrevene deres. 

Kan jeg gjette på at dette gjelder SD50? Dette drevet med sine påfølgende koneclutch problemer er ikke noe som følger Yanmars gode navn og rykte.

Link to post
Share on other sites

Mener det er SD50 som hadde mest probelmer, men jeg skiftet også på en 50-foter med 75 hk for noen år tilbake. Det tok ikke mer enn 5-6 år og forholdsvis få driftstimer før det var problemer å få i revers og yanmar selvfølgelig nektet å ta det på sin kappe. Jeg har arbeidet både med Yanmar og Volvo. Til tross for at at majoriteten var Volvo kan jeg aldri huske at vi hadde problemer med disse drevene, utover slitespor i aksel (som var kurrant å ordne), men vi skiftet flere yanmar-drev, til tross for at Yanmar sin markedsandel på seildrev-motorer utgjør svært lite sammenliknet med Volvo. En annen ting er at det er langt finere gange på Volvo og kraftigere dynamo. Det er generelt svært lite problemer med disse motorene, men MDI-boksen kan finne på å skape problemer. Det er imidlertid enkelt å lage en backupløsning slik at en kan overstyre denne boksen om den skulle finne på å streike.  

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL skrev for 8 timer siden:

Mener det er SD50 som hadde mest probelmer, men jeg skiftet også på en 50-foter med 75 hk for noen år tilbake. Det tok ikke mer enn 5-6 år og forholdsvis få driftstimer før det var problemer å få i revers og yanmar selvfølgelig nektet å ta det på sin kappe. Jeg har arbeidet både med Yanmar og Volvo. Til tross for at at majoriteten var Volvo kan jeg aldri huske at vi hadde problemer med disse drevene, utover slitespor i aksel (som var kurrant å ordne), men vi skiftet flere yanmar-drev, til tross for at Yanmar sin markedsandel på seildrev-motorer utgjør svært lite sammenliknet med Volvo. En annen ting er at det er langt finere gange på Volvo og kraftigere dynamo. Det er generelt svært lite problemer med disse motorene, men MDI-boksen kan finne på å skape problemer. Det er imidlertid enkelt å lage en backupløsning slik at en kan overstyre denne boksen om den skulle finne på å streike.  

Takk @Kaftein ØL

 

Kva tenkjer du om SD20? Dreva mine har gått ca. 6000 timar, og er frå 1995. Med unntak av slitespor i akslingane, og vasslekkasje eit par tre gangar, så har dei vore problemfrie. Bør eg bytta dreva, om eg byttar motor?

 

Korleis fiksar ein spor i akslingen?

 

Har du negative erfaringar med SD25?

 

Eg har forstått det slik at SD20 og SD25 er like på den måten at dei passar på same motorar. Altså at ovanfor nemnte motorar vil passa til SD20. Veit du om det stemmer?

 

Somme seier/skriv at 2GM20F er 16 hk. Andre seier/skriv at dei er 18 hk. Veit du kva som er korrekt?

(Dersom dei er 16 hk så vil auken til 21 hk 3YM20 vera større.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...