Moas-ark Startet 4.September.2023 Del på Facebook Startet 4.September.2023 Hei. Jeg hadde noe snikstrøm gående i fjor i trebåten og har lagt opp alt på nytt. I samme veva satt jeg bryter på både pluss(Batterivelger) og minus til motor for å lukke systemet helt når jeg ligger i havn. Likevel har jeg etterhvert målt 0,3v mellom batteri og motor med alt avstengt. Jeg mistenker dvsr, helt hva som skjer er en gåte for meg, men jeg stusser også litt over verdiene jeg får fra kjøleskapet. Med alt avslått får jeg noen verdier mellom pluss og minus i sikringsboksen. Det er ikke nok til at det piper. Er det da en jordfeil der? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Fantino Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Multimeteret på bildet står innstilt på diodetesting/beeper(kontinuitetstester). Skal du måle spenning må du sette det på VDC 20, event VDC 2000m om spenning er veldig lav. Vanskelig å si hva du leser i sikringsboksen men om den er strømløs kan det jo være kontinuitet gjennom apparater som evt er påslått (men strømløse) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Hvis du vil måle evt jordfeil med spenning avslått bør du heller inn på Ω områdene. Men det er en litt usikker metode. Det er bedre å måle om det går strøm (A) med alt avslått, og spenning på. Kan for eksempel gjøres (med forsiktighet) ved å ta ut en og en sikring og måle over sikringsklemmene Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 4.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2023 Det er helt strømløst så det er ikke noe volt å måle i sikringsboksen. Jeg har heller ikke funnet noe strømtrekk(A) Det er bare på denne det slår ut. Kobler jeg fra kjøleskapet går den til null. Så hvorfor gjør den det. Er det noe jeg bør bry meg om. Ohm har jeg ikke prøvd ut. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
subwoofer Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Det ser ut til at du har en diode i serie der, antar meteret viser foroverspenning i mV. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Hva betyr Verdier på multimeter... ..som amatør bruker jeg bare disse to innstillingene. V DC betyr Volt Direct current og brukes til å må måle spenning mellom to punkter i en batterikrets. Jeg har 12 Volts anlegg, så jeg stiller den på 20 V. Da ser jeg om det er spenning frem til forskjellige steder. Den 'hesteskoen' uttales Ohm og betyr motstand. Hvis to punkter står i kontakt med hverandre (f eks to ender av en kabel) så får du et tall her. Mindre tall betyr lavere motstand. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Får du 0 på motstand har du en kortslutning. Står gjerne "OL" (over limit) ved åpen krets. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 4.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2023 subwoofer skrev for 1 time siden: Det ser ut til at du har en diode i serie der, antar meteret viser foroverspenning i mV. Betyr det da bare at kjøleskapet står på? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Lars H. Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Glem det måleområdet med diodetegnet, det blir bare "tull" om du ikke spesielt skal måle en diode. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Moas-ark Svart 4.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2023 Lars H. skrev 6 minutter siden: Glem det måleområdet med diodetegnet, det blir bare "tull" om du ikke spesielt skal måle en diode. Takk for tydelighet! 😄 Det er ikke så lett når man er av den nysgjerrige typen 😄 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.