Jump to content

Hva betyr Verdier på multimeter

Moas-ark

Recommended Posts

Hei. Jeg hadde noe snikstrøm gående i fjor i trebåten og har lagt opp alt på nytt. I samme veva satt jeg bryter på både pluss(Batterivelger) og minus til motor for å lukke systemet helt når jeg ligger i havn. Likevel har jeg etterhvert målt 0,3v mellom batteri og motor med alt avstengt. Jeg mistenker dvsr, helt hva som skjer er  en gåte for meg, men jeg stusser også litt over verdiene jeg får fra kjøleskapet. Med alt avslått får jeg noen verdier mellom pluss og minus i sikringsboksen. Det er ikke nok til at det piper. Er det da en jordfeil der? 

IMG_6275.jpeg

Det er helt strømløst så det er ikke noe volt å måle i sikringsboksen. Jeg har heller ikke funnet noe strømtrekk(A) Det er bare på denne det slår ut. Kobler jeg fra kjøleskapet går den til null. Så hvorfor gjør den det. Er det noe jeg bør bry meg om. Ohm har jeg ikke prøvd ut.

Hva betyr Verdier på multimeter...

..som amatør bruker jeg bare disse to innstillingene. V DC betyr Volt Direct current og brukes til å må måle spenning mellom to punkter i en batterikrets. Jeg har 12 Volts anlegg, så jeg stiller den på 20 V. Da ser jeg om det er spenning frem til forskjellige steder. Den 'hesteskoen' uttales Ohm og betyr motstand. Hvis to punkter står i kontakt med hverandre (f eks to ender av en kabel) så får du et tall her. Mindre tall betyr lavere motstand. 

image.png.34964f75f76155d1376a1cdfdb5173ae.png

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Glem det måleområdet med diodetegnet, det blir bare "tull" om du ikke spesielt skal måle en diode.

Takk for tydelighet! 😄 Det er ikke så lett når man er av den nysgjerrige typen 😄 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...