Jump to content

Er Biltemas marinebatterier brukbare?


subwoofer

Recommended Posts

Taskeladden skrev 6 minutter siden:

Vil si de er like gode som andre i samme prisklasse. Og biltema er enkel å ha med å gjøre på reklamasjon om det skulle være noe, lite diskusjon om man har kvitteringen tilgjengelig.

 

Men du verden så kranglete de kan være hvis du ikke har kvitteringen - selv om alt du prøver å oppnå er å bytte noe som åpenbart bare er forsøkt brukt en gang med en identisk som ikke faller fra hverandre når man skrur den sammen...

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 22 minutter siden:

Vil si de er like gode som andre i samme prisklasse. Og biltema er enkel å ha med å gjøre på reklamasjon om det skulle være noe, lite diskusjon om man har kvitteringen tilgjengelig.

Stor forskjell fra butikk til butikk dessverre, når det kommer til "service".

 

Ang batteriene så har jeg biltema batteri i bil, båt og mc og kan ikke si noe negativt om disse.  I båten har batteriet stått ca 3-4 år( husker ikke type). Har de grå i "hytte bilen", bilen til mora mi og et som har vært i bil, alle er flere år gamle og fungerer utmerket.  Tok knekken på ett i mc, men det var nok like mye egen feil og det er nok noe som sitter langt inne å innrømme hos dem som klager på biltema batteri. 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 28 minutter siden:

 

Men du verden så kranglete de kan være hvis du ikke har kvitteringen - selv om alt du prøver å oppnå er å bytte noe som åpenbart bare er forsøkt brukt en gang med en identisk som ikke faller fra hverandre når man skrur den sammen...

Det problemet løste seg etter jeg begynnte å bruke mitt biltema-appen. Da er kortet linka opp mot kontoen der så alle kvitteringer finnes automatisk. Samme om man bestiller med klikk&hent. Betaler jeg kontakt så scanner de bare en QR kode i kassen så kommer kjøpet opp i appen. Ganske nifty greier faktisk. Ikke har jeg på 3 år heller opplevd noe spam fra de, verken på sms eller mail. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Et godt råd, ta med multimeter og mål hvilespenningen. Og er den akseptabel, er vel batteriene fra Biltema på høyde med andre. I Hulda har ett batteri passert 10 år. Startbatteriet 9 år. Batteriet i BMW'en 9 år osv.

Når jeg har kjøpt batteri hos BT, så har de testet det, å skrevet ut test resultat til meg. Da vet en tilstand på batteriet. Var en ganske så stor å avansert tester de hadde lokalt, mer avansert enn denne kina dingsen jeg har hjemme.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har to gule Biltema AGM. Ingenting å utsette på de, men de lever et rolig liv etter at det kom litiumbatterier ombord.. Jeg ser det er kommet noen nye blå Marine dual AGM, men om de er verdt prisforskjellen er jeg usikker på.  Det spørs egentlig om de til den prisen er konkurransedyktige med LiFePo4 batterier .

Link to post
Share on other sites

Tok med voltmeter på biltema for et par uker siden for å kjøpe mc-batteri, mer en 50% av batteriene var under 11,7v.

En annen kunde som hadde funnet batteriet som passet hans sykel spurte pent om jeg kunne måle for han, det målte 5.9v!

Sist jeg kjøpte større batterier på biltema (180ah), kjørte jeg en mini batteritest på dem og valgte ut de 2 beste, da målte de fleste 12,6-12,7, men ett av ti var nede på 12,4, så en test er absolutt å anbefale.

Nå er det ikke bare på biltema de synder litt, var innom Thansen, ikke ett mc-batteri på hylla målte over 9volt..

Link to post
Share on other sites

Greit å ta med seg et multimeter og måle selv ja. En kamerat kjøpte to 120Ah batterier i Egersund for et års tid siden. Disse ble testet av betjeningen og viste 12,3 og 12,4V. Et år senere holdt de kjøpeboksen i gang under halvtimen før alarmen for lav batterispenning gikk. Da hadde han ligget med landstrøm og lader (en eller annen dyr sak fra Victron) i ei uke, og vi hadde gått sammenhengende 3-4 timer for motor. Heldigvis hadde han kvittering og fikk disse byttet uten problemer. Jeg sa til ham at du går ikke ut fra butikken med batterier som viser lavere enn 12,65V, helst 12,7, denne gangen! De nye batteriene holder ladninga godt og han hadde to overnattinger med både kjøleboks i gang og litt varme på kvelden i helga som var. Men han fortalte han måtte bla litt i batteriene på pallen for å finne noen over 12,6V, så det kan virke som både Biltema (og også andre) burde ha målt batteriene ved ankomst for så å lade dem litt, de kan jo risikere å bli stående i butikken en tid før salg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har Biltema batterier i bilene, båtene og plentraktoren. Fungerer som de skal alle steder. Men jeg har alltid med multimeter når jeg kjøper batterier. Selv om de i butikken hårdnakket prøver å hevde at det er unødvendig. 

 

Jeg tror ikke man kan forvente at Biltema skal lade batteriene de har i hyllene, de har noen hundre stående og det kan fort bli en uoverkommelig oppgave ser jeg for meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei jeg har kjøpt et par Exide batterier fra Thansen i det siste. to båtbatterier og et bilbatteri. De virker som de har kunskap og ok priser. Men i sånne kjedebutikker er det jo sikkert litt avhengi av de som jobber der. Veldig hyggelig gjeng der jeg bor ihvertfal! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Jeg tror ikke man kan forvente at Biltema skal lade batteriene de har i hyllene, de har noen hundre stående og det kan fort bli en uoverkommelig oppgave ser jeg for meg.

De kan nok ikke lade alle nei, men hadde de (i ledige stunder) fått målt i alle fall de øverste batteriene på pallen kunne de ha plukket ut de som det (nesten garantert) kommer til å bli reklamasjon på, så kunne de gjerne spart litt mer tid i andre enden.

 

Har selv 5stk 120Ah batterier om bord og er fornøyd med disse. I tillegg har jeg hatt Biltemas batterier i de fleste bilene mine, og der har de holdt godt. Men har tatt med meg tipset om å måle de aktuelle batteriene jeg kjøper, tror man kan spare seg for litt plunder heft der:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har handlet mye batterier på BT og stort sett har det vært veldig greit. En reklamasjon fikk jeg ikke gjennom fordi BTs "Batteritester" sa de var ok mens en utladingstest jeg gjorde selv fortalte om rundt 25% gjenværende kapasitet.

 

Var borti lignende hos et mer spesialisert batterifirma. Jeg visste at bilbatteriet mitt var dårlig (sleit med start i kaldt vær og startmotoren virket "trøtt") men gubben i butikken kobla til testeren og sa at batteriet var som nytt så jeg fikk ikke lov å kjøpe nytt. Kjøpte nytt på BT og problemet var løst. 

 

Konklusjonen min er at "Batteritestere" kun er pålitelige som "Reklamasjonsnektere"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 17 minutter siden:

Så..hvis en vurderer å bytte ut forbruksparken muligens i vinter, så kan Biltema sine batterier være et godt alternativ?

Alternativet for meg er ellers å dra inn til Maritim eller Sønnak og handle der.

Alle disse er greie leverandører men sjekk tomgangsspenningen uansett. Selv den beste leverandøren kan ha dårlige/gamle batterier i hyllene. Har handlet et par Exide AGM batterier fra Maritim den gang de bare fantes i Arendal og de ble returnert etter kort tid...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bladde meg gjennom bunken på min lokale Biltema, to med meg et 86Ah-batteri, det beste av dem som sto der. Omrokkerer batteribanken litt, av en eller annen grunn hadde forrige eier satt et 86Ah på forbruk og et 110Ah på start. Nå har jeg forskjøvet 110Ah-batteriet til forbruk og satt det nye på start. Så får vi se hvordan det går. Skal kontrollere ASAP at skillereleet ikke har hengt seg opp, men glemte å ta med Fluken til båten.

 

Note to self: Kanskje en ide å ha et billig multimeter liggende fast i båten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...