Jump to content

"Solsnu"!


Lars H.

Recommended Posts

Ahhh ....endelig .... det var på tide, mørket sliter på både kropp og sjel og humør. Nå kjenner jeg hvordan det formelig begynner å sitre i fingertuppene i spent forventning om å få betjene gir- og gass reglasjene; hvordan overkroppen higer etter å få på redningsvesten, og, ikke minst, hvorledes lungene lengter etter en dose fet oppstarts-røk!! :wink: Detblir ikke lenge til ... skal en tur ned i båten snart ... det er like gøy hver gang, og like godt å kjenne henne vugge bedagelig i sjøen. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vannseng?

 

Sorry - klarte ikkeå dy meg.

Regnet med at du ville kommentere den, ja, ikke tok det lang tid heller. Det var nok båten jeg mente. Men jeg glemte at du er skuteløs ... du har vel kanske ingen erindring av hvor godt det føles å være om bord, bare være der, uten et egentlig mål eller en egentlig mening, bare for å kjenne hvor godt skuten duver i bølgene, bare for å få kontakt med den innerste sjelero som man bare kan få om bord??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det var nok båten jeg mente. Men jeg glemte at du er skuteløs ... du har vel kanske ingen erindring av hvor godt det føles å være om bord, bare være der, uten et egentlig mål eller en egentlig mening, bare for å kjenne hvor godt skuten duver i bølgene, bare for å få kontakt med den innerste sjelero som man bare kan få om bord??

Takk for at du vrir kniven i såret :lol::lol: Fredag skal abstinensen stimuleres med visning av W37 for lettmatrosen i familien.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har solen snudd, det går mot sol og sommer!! :fishing::sailing::diving:

 

Lars H.

Ikke helt riktig vel...

 

Så vidt jeg vet så er det jorden som nå nettopp har endret sin hellningsgrad i forhold til solen. Solen står nemlig stille, mens det er jorden som beveger seg.

 

Men det viktige er jo at fra i dag av blir dagene lengre og vi går mot VÅR OG SOMMER, HURRA :flag:

Link to post
Share on other sites

:flag::flag::flag:

 

 

Nå skal det snart :sailing: og :fishing: .

 

Jeg kjører forbi M/S Victoria og M/S Henrik Ibsen hver dag når jeg henter minstejenta i barnehagen. Hver dag sier hun;" Pappa, der er båtene på vannet - hvorfor kan ikke båten vårs være det, sånn at vi kan fiske krabber?"

 

:cryin: Neste år, jenta mi - neste år. Men nå går det rette veien....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg visste det var noe. Til tross for julehandel, underkjølt regn/glatte handlegater og frustrerte fruer både på tven og i sofaen, kjente jeg meg litt glad i kveld. Og jeg hadde akkurat unnet meg et glass rødvin og en sveip innom Båtplassen. Og så forteller Lars H at det faktisk er nyttårsaften i kveld. Takk, og godt nytt år!

Båten er forøvrig innefrosset, med demontert kjølesystem, men reparasjonen er utført. Så det blir montering i romjula, stålbåt som lager råk, muligens en torskefisketur, og så rett i boblehavn.

Link to post
Share on other sites

....og jeg som trodde at det ikke mørkner fullt så tidlig nå framover.

 

Ja det jo spørsmålet: Blir det nå tidligere lyst eller senere mørkt? Eller 1-2 minutter i hver ende?

Sola går faktisk opp et minutt senere den 22 og enda ett minutt senere den 25. Tidligste solnedgang hadde vi den 19. Ettermiddagene begynte å bli lengre før solsnu. Er det ikke helt fortreffelig?

 

Her i Stavanger-området er dagen på sitt korteste dag med 6 timer og 11 minutter. Nyttårsaften er lengden økt til 6 timer og 19 minutter. Det går jo alt fremover så det monner. Få frem pussesakene østlendinger. Båten skal snart på vannet igjen. :sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Slipper å tenke på isproblemer på sjøen.

 

Men for å være helt sikker på at ikke noe fryser ombord så har jeg i likhet med mange andre også montert 2 stk frostvakter på 200W hver (C. Ohlson), som jeg de siste dagene bare har hatt stående på "for fullt" for å teste de ut.

På tross av den beskjedne kapasiteten - det føles godt å ha "en liten lunk" stående på gjennom vinteren.

 

Vi gleder oss også over "Solsnu" :smiley::yesnod::wink::sailing: og at det igjen går mot lysere tider, og håper som bl.a. Astor på at Juletorsken også har merket at et eller annet er på gang, slik at den dukker opp på de faste plassene - skal ihvertfall ut å sjekke dette imorgen! :sailing:

 

Skitt fiske!

 

God Jul til alle sammen - med eller uten selvfisket Juletorsk! :santa:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nimbuster:....og jeg som trodde at det ikke mørkner fullt så tidlig nå framover.

Jeg håper lyset og lengten etter lengre og varmere dager vil muntre deg opp, Nimbuster . La ikke tvilen overskygge det faktum at solen skal stige høyere over horisonten for hver dag. Tenk heller ikke på at den snur om 6 måneder. Nå rusler du rundt og ser bare skygger og mørke. Snart vil solen skinne fra en blå himmel og en varm vind vil stryke din gyllende hud og alt det triste vil være borte for en stund.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har solen snudd, det går mot sol og sommer!! :fishing::sailing::diving:

 

Lars H.

 

Mitt høyst personlige motto gjennom mange år er som følger:

 

Det går alltid mot en ny sommer!!

 

Så langt så har det medført riktighet; herlige båtsesonger og herlige sesonger med elvefiske og masse annen sommerkos.

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...