butikk32 Startet 6.September.2023 Link til dette innlegget Startet 6.September.2023 Hvis jeg har 2x200W HC paneler, med en 40A MPPT regulator og 2x100AH AGM batterier, hvor og hvilke sikringer vil jeg da ha behov for? Takk for svar på forhånd :) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 6.September.2023 Link til dette innlegget Svart 6.September.2023 Ikke 100 prosent sikker. Men har selv sikring tilsvarende regulator mellom batteri og regulator. I ditt tilfelle ville det bli 40a sikring mellom regulator og batterier. Om sikring mellom panel og regulator også har noe for seg vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 6.September.2023 Link til dette innlegget Svart 6.September.2023 Det er også et poeng å plassere MPPT så nær batteriene som mulig og ha nok tverrsnitt på kablene mellom MPPT og batteri. I tillegg er det anbefalt med DC isolasjonsbryter mellom panel og MPPT. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.September.2023 Link til dette innlegget Svart 6.September.2023 Panelene tåler å kortsluttes, batteriene tåler det dårlig. Sikring på batterisiden er viktig, på panelsiden er det helt unødvendig Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.September.2023 Link til dette innlegget Svart 6.September.2023 Eventuelt, dersom man har så mye paneler at regulatoren kan ta fyr kan det kanskje være nyttig med sikring også på den siden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 6.September.2023 Link til dette innlegget Svart 6.September.2023 Sikringene skal sikre at noe ikke tar fyr. Altså sikre kabler/kontaktpunkter. Så da kan man vel bare sjekke hvor mange A som kan passere uten skadelig varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.