Jump to content

Seilbåt, utvide batteribank

OleSunds

Recommended Posts

Hei, jeg tenker å enten kjøpe et til batteri og seriekoble, eller å kjøpe et helt nytt større batteri. Båten er en viggen, batteriene skal gi strøm til alle lys og lanterner, dieselvarmer når det trengs, VHF radio, og mobil lading. Når jeg kjøpte båten hadde tidligere eier tatt ut sitt batteri og kjøpt et lite nytt ett (maritim 74ah), jeg har opplevd at dette batteriet går tomt før dieselvarmeren gir ut varm luft, hadde det vært en ide å kjøpe enda et og seriekoble de, eller å kjøpe et nytt et enda større? Har null peiling på strøm og batteri

OleSunds skrev 35 minutter siden:

hadde det vært en ide å kjøpe enda et og seriekoble de, eller å kjøpe et nytt et enda større? Har null peiling på strøm og batteri

Seriekobling av 2 stk 12 volts batterier vil gi 24 volt, og det er ikke bra for utstyr som antakelig er ment for 12 volt. 

Hvis du skal ha flere batterier må de paralellkobles.

Hvordan tenker du å lade batteriene? Fra motor eller fra landstrøm, eller fra solcellepanel? Eller ta med hjem og lade hjemme?

Hvis de skal monteres i båten fast, og lade med motor, landstrøm og solcellepanel, så kan du nok velge et standard 12V våtbatteri. Du kan kople feks et 110 Ah batteri sammen med ditt 74Ah. De skal parallellkoples. Det vil si pluss mot pluss, og minus mot minus. 

For å være ennå sikrere for å unngå strømtomt for startbatteri til motor, kan du kjøpe feks et 110Ah batteri og kople et skillerelé mellom det og ditt gamle. Og kople diselvarmer og andre strømkrevende apparater mot nytt batteri.

Da vil 110Ah batteriet motta ladning, men hvis du tapper ned batteriet vil fremdeles 74 Ah batteriet kunne starte motor.

Bilder av det du har vil hjelpe oss å hjelpe deg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

OleSunds skrev for 7 timer siden:

... jeg har opplevd at dette batteriet går tomt før dieselvarmeren gir ut varm luft, 

Hvis batteriet er "fulladet", og går tomt før dieselvarmeren er blitt varm, tyder det på at at batteriet ikke lenger holder lading. Altså at det er ødelagt. Da er løsningen å bytte det ut med et nytt batteri (eller to).

For å sjekke om batteriet er ødelagt eller ikke, kan du lade det helt opp, koble det fra alt og la det stå noen timer, f.eks. til neste dag. Så måler du spenningen mellom pluss- og minus-polen. Er spenningen da over 12,6 V, er batteriet fortsatt ganske brukbart, og et nytt batteri kan eventuelt kjøpes og kobles til parallelt for å få "mer strøm". Er spenningen lavere enn 12.5 V, har batteriet tapt mer enn halvparten av opprinnelig kapasitet, og bør byttes.

OleSunds skrev for 2 timer siden:

Batteriet lades av et 50w solcellepanel, hver gang jeg kommer til båten og sjekker strømpanelet er det error. Klarer ikke finne ut om det er solcellepanelet som ikke lader batteriet eller om det er batteriet som rety og slett er ødelagt. 

Det høres ut som om batteriet ditt ikke har blitt fulladet. Og det er dårlig nytt, for blybatterier som ikke er fulladet vil sulfatere og dermed avgå en langsom død. Men en forbruksbank på 74Ah er uansett en vits, i alle fall i en båt som skal brukes til overnatting, og der det er behov for mobil-lading og drift av dieselvarmer. 

OleSunds skrev for 14 timer siden:

Batteriet lades av et 50w solcellepanel, hver gang jeg kommer til båten og sjekker strømpanelet er det error. Klarer ikke finne ut om det er solcellepanelet som ikke lader batteriet eller om det er batteriet som rety og slett er ødelagt. 

Du bør ordne landstrømslader, koster ikke all verden og du bør ha lading fra motoren. 50W solcelle blir for dårlig, funger gerit til vedlikehold når du ikke har landstrøm.  Jeg ville invitert i en batterimonitor, jeg hadde NASA-sin i min båt; helt grei men hvis du vil ha det beste se etter victron sin.   https://seatronic.no/nasa-batterimeter-med-100a-shunt?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid=CLIPPER-BM1&adtype=pla&merchantid=121649197&gclid=Cj0KCQjw9fqnBhDSARIsAHlcQYQ4bu-DSx8yLjK0qpxvE4xKB2qrERs72LV6uKjgzuSyyqVD5q6k4mEaAlV2EALw_wcB.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...