tebi Startet 7.September.2023 Link til dette innlegget Startet 7.September.2023 Jeg har en båt for salg på Finn og har blitt kontaktet av en angivelig kjøper fra Færøyene. Han ønsker å kjøpe båten usett. Han påstår han har en skippervenn som skal ta båten med som dekkslast. Det kan selvsagt være seriøst, men jeg er veldig skeptisk. Uansett skal pengene på konto før jeg foretar meg noe. Noen som har hørt lignende historie? Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Kjøpe båt usett er ikke unormalt. Naturligvis skal du ha penger på konto før en båt lastes ombord til Færøyene - så hva er egentlig problemet her? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Færøyværingene er minst like glade i småbåter som nordmenn, så det er ikke usannsynlig at de ser etter båt i Norge - særlig nå som krona er nærmest verdiløs i forhold til den danske. Om båten din ser OK ut og ikke er for dyr, tar han sikkert risken på å kjøpe den usett i stedet for å ta turen helt til Norge for å se på den. Så lenge den blir betalt før den lastes om bord, bør det ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Er det en Nord West 740 fra 80 tallet? har han spurt om pris? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Ganske vanlig at utlandet kjøper både båter og biler fra Norge nå. Så så lenge det skrives en kontrakt om at båt selges "as is", og pengene står på din konto før du gir den fra deg, så regner jeg med at dette er et seriøst kjøp. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ohio Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Har selv solgt båt til Færøyene og så lenge betaling kommer så er det ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Det er vel når man må begynne å legge ut for diverse pussige avgifter kjøper ikke kan betale selv at det begynner å bli mistenkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Start å bli skeptisk hvis kjøper snakker om å sende kontanter :-D https://komputer.no/internett/facebook/ny-svindel-var-pa-vakt-nar-du-selger-ting-pa-nettet#svindelen Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Det blir eksportert båter ut av landet nesten hver eneste dag, så at man får spørsmål fra utlandet ser jeg ikke på som noe unaturlig Jeg skal forhåpentligvis eksportere en båt selv iløpet av noen uker, istedenfor noen få potensielle kjøpere i Skandinavia så prøver jeg heller lykken hos tusenvis av potensielle kjøpere world wide via ebay. Ferdig pakka i en shippingcontainer og klar for worldwide shipping, på første bildet Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Eika: det er snakk om en gammel Nordwest 740, der frakt er 30-50% av prisen på båten. Men mulig han får dette gratis. Tråstarter har ikke vært på banen. men om dette er en som bare spør om pris, uten noe teknisk om båten ville jeg vært skeptisk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Vi har jo i årtier vært "dyre" når det gjelder båt og stor sett har det vært import til oss, ikke eksport ut. Tar litt tid å omstille seg mentalt til at vi faktisk er billige å handle fra. Hører også mange brukte utenbordsmotorer selges til utlendinger. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Helt legalt og og trygt selge til Færøyene så lenge betaling er ankommet konto og du trenger ikke være skeptisk til dette Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 hanto1 skrev for 7 timer siden: Vi har jo i årtier vært "dyre" når det gjelder båt og stor sett har det vært import til oss, ikke eksport ut. Tar litt tid å omstille seg mentalt til at vi faktisk er billige å handle fra. Hører også mange brukte utenbordsmotorer selges til utlendinger. Mindre båter og gamle snekker har blitt eksportert i alle år, første jeg hørte om som solgte til Nederland for 30år siden (Joda 8100), vi har hatt billige små båter her på berget i alle år, nå er det blitt enda rimeligere med kr kurs. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Har sett 2 båter gå til Færøyene på ett år nå. Færøysk krone følger Dansk, så de har en stor kursfordel for tiden. Den første ble hentet med et skip som fraktet grus. Ble laget en grop i grusen så la de båten pent i gropen. Den neste blir hentet om en uke. ser ikke bort fra samme fraktmetode Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
S/Y Emma Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Færøyværingene er omtrent som nordmenn. Glade i båter og driftige. Det er ikke noe rart at noen som kjenner en lastebåtkaptein ber han ta med en fritidsbåt som last hjem fra Norge. Med en kronekurs på 1,50 til DKK er det ikke rart det norske fritidsbåtmarkedet er attraktivt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
steib Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 -morten- skrev for 9 timer siden: Eika: det er snakk om en gammel Nordwest 740, der frakt er 30-50% av prisen på båten. Men mulig han får dette gratis. Tråstarter har ikke vært på banen. men om dette er en som bare spør om pris, uten noe teknisk om båten ville jeg vært skeptisk Hva skal man være skeptisk for? Penger først, varen etterpå. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 I NW900 forumet var det en kar som kjøpte en båt av denne typen her i Bergen. Han og faren endte opp med å kjøre denne hjem til Færøyene via Shetland. Så det omsettes tydeligvis båter fra Norge til Færøyene. Når han tok den turen, så var vel det bekreftelse for min del om ar båttypen jeg har tåler en tur eller to Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Goddis77 skrev 49 minutter siden: I NW900 forumet var det en kar som kjøpte en båt av denne typen her i Bergen. Han og faren endte opp med å kjøre denne hjem til Færøyene via Shetland. Så det omsettes tydeligvis båter fra Norge til Færøyene. Når han tok den turen, så var vel det bekreftelse for min del om ar båttypen jeg har tåler en tur eller to Det toler den nok, i fint vær.... Eg hat segla mange gangar til Shetland, og ein gang til Færøyane, men eg gjer der aldri i ein motorbåt som er bygd for innaskjærs seglas. Du kan få vera med neste gang, og sjå sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Aner ikke hvordan det blir med kjøpsloven når man selger ut av landet, men i landet er jeg skeptisk til å selge ting uten at kjøper har sett varen. Dette da det stiller både kjøper og selger i en helt annen posisjon I etterkant, hvor opplysningsplikt blir mer "vesentlig". Jus er ikke mitt språk, advokaten her inne og de mange artiklene på nett kan nok forklare det bedre. Jeg er hverfall mer forsiktig og unngår helst å selge uten at kjøper har sett. Unntak finnes, som "småting" hvor man vet at det er lite grunnlag for uenighet og oppfattelse av ting. Et eksempel er hvor jeg som kjøper heldigvis dro å så den strøkne bilen før jeg kjøpte. Strøken lakk var ett av punktene til selger, men bilen så ut som den var vasket med sandpapir. Det var en av flere ting som var langt fra perfekt stand, om noen kjøpte den usett vil jeg tro det ble sak i etterkant. selv om selger mente det var slik tviler jeg på det hadde hjulpet. Om en kjøper av båt sitter i lik situasjon, vil jeg tro problemene rakt melder seg. Bra stand for meg, og bra stand for deg kan være 2 helt forskjellige ting. Jeg forstår veldig godt at trådstarter er skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 FjordHT skrev 4 minutter siden: Aner ikke hvordan det blir med kjøpsloven når man selger ut av landet, men i landet er jeg skeptisk til å selge ting uten at kjøper har sett varen. Dette da det stiller både kjøper og selger i en helt annen posisjon I etterkant, hvor opplysningsplikt blir mer "vesentlig". Jus er ikke mitt språk, advokaten her inne og de mange artiklene på nett kan nok forklare det bedre. Jeg er hverfall mer forsiktig og unngår helst å selge uten at kjøper har sett. Unntak finnes, som "småting" hvor man vet at det er lite grunnlag for uenighet og oppfattelse av ting. Et eksempel er hvor jeg som kjøper heldigvis dro å så den strøkne bilen før jeg kjøpte. Strøken lakk var ett av punktene til selger, men bilen så ut som den var vasket med sandpapir. Det var en av flere ting som var langt fra perfekt stand, om noen kjøpte den usett vil jeg tro det ble sak i etterkant. selv om selger mente det var slik tviler jeg på det hadde hjulpet. Om en kjøper av båt sitter i lik situasjon, vil jeg tro problemene rakt melder seg. Bra stand for meg, og bra stand for deg kan være 2 helt forskjellige ting. Jeg forstår veldig godt at trådstarter er skeptisk. Det er snakk om en båt som selges på rot til 50 000 kr… Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Man selger vel teknisk sett båten i Norge. Hva kjøper gjør med båten etterpå hadde ikke vært min sak. Sette opp kontrakt og få den signert, samt pengene på konto. Overlevere, ferdig. Til den prisen skriver man vel at det er et reparasjonsobjekt, burde vel være sikret da. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 On 9/8/2023 at 7:35 PM, sap_2000 said: Den første ble hentet med et skip som fraktet grus. Ble laget en grop i grusen så la de båten pent i gropen. Den neste blir hentet om en uke. ser ikke bort fra samme fraktmetode Som sist. Båt på vei til færøyene hvilende på en seng av grus i magen på et lasteskip Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ask Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Du kan gjerne ta med, i kontrakten, at eventuelle tvistar skal løysast etter norsk rett, og med din heimstad som verneting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.