Jump to content

Kjøper fra Færøyene, svindel?

tebi

Recommended Posts

Færøyværingene er minst like glade i småbåter som nordmenn, så det er ikke usannsynlig at de ser etter båt i Norge - særlig nå som krona er nærmest verdiløs i forhold til den danske. Om båten din ser OK ut og ikke er for dyr, tar han sikkert risken på å kjøpe den usett i stedet for å ta turen helt til Norge for å se på den.

Så lenge den blir betalt før den lastes om bord, bør det ikke være noe problem.

Ganske vanlig at utlandet kjøper både båter og biler fra Norge nå. Så så lenge det skrives en kontrakt om at båt selges "as is", og pengene står på din konto før du gir den fra deg, så regner jeg med at dette er et seriøst kjøp.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det blir eksportert båter ut av landet nesten hver eneste dag, så at man får spørsmål fra utlandet ser jeg ikke på som noe unaturlig 

Jeg skal forhåpentligvis eksportere en båt selv iløpet av noen uker, istedenfor noen få potensielle kjøpere i Skandinavia så prøver jeg heller lykken hos tusenvis av potensielle kjøpere world wide via ebay. Ferdig pakka i en shippingcontainer og klar for worldwide shipping, på første bildet 

Eika:  det er snakk om en gammel Nordwest 740, der frakt er 30-50% av prisen på båten.  Men mulig han får dette gratis.

Tråstarter har ikke vært på banen. men om dette er en som bare spør om pris, uten noe teknisk om båten ville jeg vært skeptisk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hanto1 skrev for 7 timer siden:

Vi har jo i årtier vært "dyre" når det gjelder båt og stor sett har det vært import til oss, ikke eksport ut.

Tar litt tid å omstille seg mentalt til at vi faktisk er billige  å handle fra. Hører også mange brukte utenbordsmotorer selges til utlendinger.

Mindre båter og gamle snekker har blitt eksportert i alle år, første jeg hørte om som solgte til Nederland for 30år siden (Joda 8100), vi har hatt billige små båter her på berget i alle år, nå er det blitt enda rimeligere med kr kurs.

-morten- skrev for 9 timer siden:

Eika:  det er snakk om en gammel Nordwest 740, der frakt er 30-50% av prisen på båten.  Men mulig han får dette gratis.

Tråstarter har ikke vært på banen. men om dette er en som bare spør om pris, uten noe teknisk om båten ville jeg vært skeptisk

Hva skal man være skeptisk for? Penger først, varen etterpå. Så enkelt er det.

Goddis77 skrev 49 minutter siden:

I NW900 forumet var det en kar som kjøpte en båt av denne typen her i Bergen. Han og faren endte opp med å kjøre denne hjem til Færøyene via Shetland. Så det omsettes tydeligvis båter fra Norge til Færøyene.

Når han tok den turen, så var vel det bekreftelse for min del om ar båttypen jeg har tåler en tur eller to :wink:

Det toler den nok, i fint vær.... Eg hat segla mange gangar til Shetland, og ein gang til Færøyane, men eg gjer der aldri i ein motorbåt som er bygd for innaskjærs seglas. 

Du kan få vera med neste gang, og sjå sjøl. 

Aner ikke hvordan det blir med kjøpsloven når man selger ut av landet, men i landet er jeg skeptisk til å selge ting uten at kjøper har sett varen.  Dette da det stiller både kjøper og selger i en helt annen posisjon I etterkant, hvor opplysningsplikt blir mer "vesentlig". Jus er ikke mitt språk, advokaten her inne og de mange artiklene på nett kan nok forklare det bedre.  Jeg er hverfall mer forsiktig og unngår helst å selge uten at kjøper har sett. Unntak finnes, som "småting" hvor man vet at det er lite grunnlag for uenighet og oppfattelse av ting.  

Et eksempel er hvor jeg som kjøper heldigvis dro å så den strøkne bilen før jeg kjøpte.  Strøken lakk var ett av punktene til selger, men bilen så ut som den var vasket med sandpapir.  Det var en av flere ting som var langt fra perfekt stand,  om noen kjøpte den usett vil jeg tro det ble sak i etterkant. selv om selger mente det var slik tviler jeg på det hadde hjulpet. Om en kjøper av båt sitter i lik situasjon, vil jeg tro problemene rakt melder seg.  Bra stand for meg, og bra stand for deg kan være 2 helt forskjellige ting. 

Jeg forstår veldig godt at trådstarter er skeptisk.  

FjordHT skrev 4 minutter siden:

Aner ikke hvordan det blir med kjøpsloven når man selger ut av landet, men i landet er jeg skeptisk til å selge ting uten at kjøper har sett varen.  Dette da det stiller både kjøper og selger i en helt annen posisjon I etterkant, hvor opplysningsplikt blir mer "vesentlig". Jus er ikke mitt språk, advokaten her inne og de mange artiklene på nett kan nok forklare det bedre.  Jeg er hverfall mer forsiktig og unngår helst å selge uten at kjøper har sett. Unntak finnes, som "småting" hvor man vet at det er lite grunnlag for uenighet og oppfattelse av ting.  

Et eksempel er hvor jeg som kjøper heldigvis dro å så den strøkne bilen før jeg kjøpte.  Strøken lakk var ett av punktene til selger, men bilen så ut som den var vasket med sandpapir.  Det var en av flere ting som var langt fra perfekt stand,  om noen kjøpte den usett vil jeg tro det ble sak i etterkant. selv om selger mente det var slik tviler jeg på det hadde hjulpet. Om en kjøper av båt sitter i lik situasjon, vil jeg tro problemene rakt melder seg.  Bra stand for meg, og bra stand for deg kan være 2 helt forskjellige ting. 

Jeg forstår veldig godt at trådstarter er skeptisk.  

Det er snakk om en båt som selges på rot til 50 000 kr…

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...