Jump to content

Kjøper fra Færøyene, svindel?


tebi

Recommended Posts

Jeg har en båt for salg på Finn og har blitt kontaktet av en angivelig kjøper fra Færøyene. Han ønsker å kjøpe båten usett. Han påstår han har en skippervenn som skal ta båten med som dekkslast. Det kan selvsagt være seriøst, men jeg er veldig skeptisk. Uansett skal pengene på konto før jeg foretar meg noe.

 

Noen som har hørt lignende historie?

Link to post
Share on other sites

Kjøpe båt usett er ikke unormalt.


Naturligvis skal du ha penger på konto før en båt lastes ombord til Færøyene - så hva er egentlig problemet her?

Link to post
Share on other sites

Færøyværingene er minst like glade i småbåter som nordmenn, så det er ikke usannsynlig at de ser etter båt i Norge - særlig nå som krona er nærmest verdiløs i forhold til den danske. Om båten din ser OK ut og ikke er for dyr, tar han sikkert risken på å kjøpe den usett i stedet for å ta turen helt til Norge for å se på den.

Så lenge den blir betalt før den lastes om bord, bør det ikke være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Ganske vanlig at utlandet kjøper både båter og biler fra Norge nå. Så så lenge det skrives en kontrakt om at båt selges "as is", og pengene står på din konto før du gir den fra deg, så regner jeg med at dette er et seriøst kjøp.

Link to post
Share on other sites

Det er vel når man må begynne å legge ut for diverse pussige avgifter kjøper ikke kan betale selv at det begynner å bli mistenkelig. 

Link to post
Share on other sites

Det blir eksportert båter ut av landet nesten hver eneste dag, så at man får spørsmål fra utlandet ser jeg ikke på som noe unaturlig 

 

Jeg skal forhåpentligvis eksportere en båt selv iløpet av noen uker, istedenfor noen få potensielle kjøpere i Skandinavia så prøver jeg heller lykken hos tusenvis av potensielle kjøpere world wide via ebay. Ferdig pakka i en shippingcontainer og klar for worldwide shipping, på første bildet 

Link to post
Share on other sites

Eika:  det er snakk om en gammel Nordwest 740, der frakt er 30-50% av prisen på båten.  Men mulig han får dette gratis.

Tråstarter har ikke vært på banen. men om dette er en som bare spør om pris, uten noe teknisk om båten ville jeg vært skeptisk

Link to post
Share on other sites

Vi har jo i årtier vært "dyre" når det gjelder båt og stor sett har det vært import til oss, ikke eksport ut.

Tar litt tid å omstille seg mentalt til at vi faktisk er billige  å handle fra. Hører også mange brukte utenbordsmotorer selges til utlendinger.

Link to post
Share on other sites

Helt legalt og og trygt selge til Færøyene så lenge betaling er ankommet konto og du trenger ikke være skeptisk til dette 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 7 timer siden:

Vi har jo i årtier vært "dyre" når det gjelder båt og stor sett har det vært import til oss, ikke eksport ut.

Tar litt tid å omstille seg mentalt til at vi faktisk er billige  å handle fra. Hører også mange brukte utenbordsmotorer selges til utlendinger.

Mindre båter og gamle snekker har blitt eksportert i alle år, første jeg hørte om som solgte til Nederland for 30år siden (Joda 8100), vi har hatt billige små båter her på berget i alle år, nå er det blitt enda rimeligere med kr kurs.

Link to post
Share on other sites

Har sett 2 båter gå til Færøyene på ett år nå. Færøysk krone følger Dansk, så de har en stor kursfordel for tiden.

 

Den første ble hentet med et skip som fraktet grus. Ble laget en grop i grusen så la de båten pent i gropen. 

Den neste blir hentet om en uke. ser ikke bort fra samme fraktmetode

Link to post
Share on other sites

Færøyværingene er omtrent som nordmenn. Glade i båter og driftige. Det er ikke noe rart at noen som kjenner en lastebåtkaptein ber han ta med en fritidsbåt som last hjem fra Norge. Med en kronekurs på 1,50 til DKK er det ikke rart det norske fritidsbåtmarkedet er attraktivt.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 9 timer siden:

Eika:  det er snakk om en gammel Nordwest 740, der frakt er 30-50% av prisen på båten.  Men mulig han får dette gratis.

Tråstarter har ikke vært på banen. men om dette er en som bare spør om pris, uten noe teknisk om båten ville jeg vært skeptisk


Hva skal man være skeptisk for? Penger først, varen etterpå. Så enkelt er det.

Link to post
Share on other sites

I NW900 forumet var det en kar som kjøpte en båt av denne typen her i Bergen. Han og faren endte opp med å kjøre denne hjem til Færøyene via Shetland. Så det omsettes tydeligvis båter fra Norge til Færøyene.

 

Når han tok den turen, så var vel det bekreftelse for min del om ar båttypen jeg har tåler en tur eller to :wink:

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 49 minutter siden:

I NW900 forumet var det en kar som kjøpte en båt av denne typen her i Bergen. Han og faren endte opp med å kjøre denne hjem til Færøyene via Shetland. Så det omsettes tydeligvis båter fra Norge til Færøyene.

 

Når han tok den turen, så var vel det bekreftelse for min del om ar båttypen jeg har tåler en tur eller to :wink:

Det toler den nok, i fint vær.... Eg hat segla mange gangar til Shetland, og ein gang til Færøyane, men eg gjer der aldri i ein motorbåt som er bygd for innaskjærs seglas. 

 

Du kan få vera med neste gang, og sjå sjøl. 

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvordan det blir med kjøpsloven når man selger ut av landet, men i landet er jeg skeptisk til å selge ting uten at kjøper har sett varen.  Dette da det stiller både kjøper og selger i en helt annen posisjon I etterkant, hvor opplysningsplikt blir mer "vesentlig". Jus er ikke mitt språk, advokaten her inne og de mange artiklene på nett kan nok forklare det bedre.  Jeg er hverfall mer forsiktig og unngår helst å selge uten at kjøper har sett. Unntak finnes, som "småting" hvor man vet at det er lite grunnlag for uenighet og oppfattelse av ting.  

 

Et eksempel er hvor jeg som kjøper heldigvis dro å så den strøkne bilen før jeg kjøpte.  Strøken lakk var ett av punktene til selger, men bilen så ut som den var vasket med sandpapir.  Det var en av flere ting som var langt fra perfekt stand,  om noen kjøpte den usett vil jeg tro det ble sak i etterkant. selv om selger mente det var slik tviler jeg på det hadde hjulpet. Om en kjøper av båt sitter i lik situasjon, vil jeg tro problemene rakt melder seg.  Bra stand for meg, og bra stand for deg kan være 2 helt forskjellige ting. 

 

Jeg forstår veldig godt at trådstarter er skeptisk.  

Link to post
Share on other sites

FjordHT skrev 4 minutter siden:

Aner ikke hvordan det blir med kjøpsloven når man selger ut av landet, men i landet er jeg skeptisk til å selge ting uten at kjøper har sett varen.  Dette da det stiller både kjøper og selger i en helt annen posisjon I etterkant, hvor opplysningsplikt blir mer "vesentlig". Jus er ikke mitt språk, advokaten her inne og de mange artiklene på nett kan nok forklare det bedre.  Jeg er hverfall mer forsiktig og unngår helst å selge uten at kjøper har sett. Unntak finnes, som "småting" hvor man vet at det er lite grunnlag for uenighet og oppfattelse av ting.  

 

Et eksempel er hvor jeg som kjøper heldigvis dro å så den strøkne bilen før jeg kjøpte.  Strøken lakk var ett av punktene til selger, men bilen så ut som den var vasket med sandpapir.  Det var en av flere ting som var langt fra perfekt stand,  om noen kjøpte den usett vil jeg tro det ble sak i etterkant. selv om selger mente det var slik tviler jeg på det hadde hjulpet. Om en kjøper av båt sitter i lik situasjon, vil jeg tro problemene rakt melder seg.  Bra stand for meg, og bra stand for deg kan være 2 helt forskjellige ting. 

 

Jeg forstår veldig godt at trådstarter er skeptisk.  


Det er snakk om en båt som selges på rot til 50 000 kr…

Link to post
Share on other sites

Man selger vel teknisk sett båten i Norge. Hva kjøper gjør med båten etterpå hadde ikke vært min sak. Sette opp kontrakt og få den signert, samt pengene på konto. Overlevere, ferdig. Til den prisen skriver man vel at det er et reparasjonsobjekt, burde vel være sikret da. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

On 9/8/2023 at 7:35 PM, sap_2000 said:

Den første ble hentet med et skip som fraktet grus. Ble laget en grop i grusen så la de båten pent i gropen. 

Den neste blir hentet om en uke. ser ikke bort fra samme fraktmetode

 

Som sist. Båt på vei til færøyene hvilende på en seng av grus i magen på et lasteskip

3B544150-C4E3-40BC-A30D-C5EBFD1274E9_1_201_a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...