Jump to content

Ferskvannskjøre Suzuki DF300APX


-morten-

Recommended Posts

Hei noen av dere her som har DF300 og ferskvannskjører disse?  er to vanninntak på cone på undervannshuset, så er vel ikke mulig å brukke klokker som på konvensjonelle inntak? 

må ha stor balje i tilfellet!

Out300.webp

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

tkb skrev 28 minutter siden:

Frostveske er unødvendig og i værste fall skadelig. Kan passivisere anodene.

Den må du forklare nærmere. Mener du at frostvæske på ett eller annet vis endrer de metallurgiske egenskapene til sink, magnesium og aluminium?

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 20 timer siden:
tkb skrev for 20 timer siden:

 

Den må du forklare nærmere. Mener du at frostvæske på ett eller annet vis endrer de metallurgiske egenskapene til sink, magnesium og aluminium?

Det var Hulda her som skrev dette for en stund siden. Han har litt peiling.

Det vil vel si at anodene får ett belegg på seg, slik at de kan miste effekt?

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, AskeladdenC65 said:

Kan sikkert tape igjen fremste inntak og bruke klokker på øverste inntak. Har ikke prøvd det selv... 

nei det tror jeg ikke er så lurt! Dette funker sikkert litt annerledes sånn at det må være gjennomstrømming!

ang frostveske så har jeg aldri brukt det på andre motorer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fremste inntak er nok mht viss motor er montert høyt. Er bare en gjennomstrømnings kanal mellom fremste inntak og det øverste. Tror det går greit å tape over og bruke klokke jeg da🙂

Link to post
Share on other sites

Det er to flush porter på denne motoren. Det ene siter rett ved siden av den plast slangen hvor alle ledningene går inn i motoren mens det andre sitter på andre siden av motoren. Du ser det såvidt på det bilde som er lagt ut her. 
 

du trenger en slik

https://www.westsystem.no/produkt/spyleplugg-til-suzuki/

 

Trenger vel ikke kjøre motoren en gang med denne, vil anta at trykke i haheslangen er såpass høyt at det flusher hele motoren. 

Link to post
Share on other sites

m0rgankan3 skrev 13 minutter siden:

Trenger vel ikke kjøre motoren en gang med denne, vil anta at trykke i haheslangen er såpass høyt at det flusher hele motoren. 

Mulig det men vil ikke en stengt termostat hindre full gjennom strømming ?

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

Mulig det men vil ikke en stengt termostat hindre full gjennom strømming ?

For å få en full gjennomspyling av hele motoren må det brukes "øreklokker" , tank, eller lignende. Motoren må da kjøres varm så termostaten åpner. Dette flushing-opplegget med "hageslange" koplet til spyleporten har vel sin misjon, men blir vel bare en slags "halv jobb".

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 27 minutter siden:

For å få en full gjennomspyling av hele motoren må det brukes "øreklokker" , tank, eller lignende. Motoren må da kjøres varm så termostaten åpner. Dette flushing-opplegget med "hageslange" koplet til spyleporten har vel sin misjon, men blir vel bare en slags "halv jobb".

Slik jeg leser manualen er begge dele likeverdige. Vil anta at når de designet motoren med flushporter så tenkte de nok at disse portene bypassser termostaten. Så å si dette er en halv jobb stemmer nok ikke. 
 

legger ved den andre siden som forteller hvordan du kan flushe den med motoren kjørende.  

 

 

IMG_3227.jpeg

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, m0rgankan3 said:

Dette sier manualen, så antar du slipper å kjøre den. 

 

IMG_3226.jpeg

Takk! Får ikke båten før helga så har ikke manualen enda! Fint å høre andres erfaringer! Noen hevder hardnakket at termostaten må være åpen! Andre ikke!. Lett å bli forvirra! På motorer med vanlig inntak kjører jeg med klokker! Men det ser litt spessielt ut på DF300 i og med at det er frempå kone

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Takk! Får ikke båten før helga så har ikke manualen enda! Fint å høre andres erfaringer! Noen hevder hardnakket at termostaten må være åpen! Andre ikke!. Lett å bli forvirra! På motorer med vanlig inntak kjører jeg med klokker! Men det ser litt spessielt ut på DF300 i og med at det er frempå kone

Kjenner til flere som også bruker disse flushe mulighetene til å flushe motoren etter de har kjørt tur. 
 

her er bilde fra en askeladden gruppe på FB.

IMG_3228.jpeg.cc4f529953b7856d19063cd4a52405de.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...
On 9/8/2023 at 6:17 PM, AskeladdenC65 said:

Fremste inntak er nok mht viss motor er montert høyt. Er bare en gjennomstrømnings kanal mellom fremste inntak og det øverste. Tror det går greit å tape over og bruke klokke jeg da🙂

Stemmer det! Har lest instruksjonsboka nå og der står det faktisk at man skal tape den fremste om man kjører på klokker! Så da er den saken grei!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Når jeg hadde min Askeladden med samme motor så brukte jeg klokke og teipet fremre inntak, denne beskrivelsen fikk jeg fra min forhandler.

flushing med spyle porten spyler kun motoren ikke undervannshuset og pumpa.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...