-morten- Startet 7.September.2023 Link til dette innlegget Startet 7.September.2023 Hei noen av dere her som har DF300 og ferskvannskjører disse? er to vanninntak på cone på undervannshuset, så er vel ikke mulig å brukke klokker som på konvensjonelle inntak? må ha stor balje i tilfellet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Jeg kjenner ikke denne modellen, men brukerhåndboka burde jo si noe om dette. Det er kanskje mulig å koble en hageslange til en egen flushport på motoren? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
AskeladdenC65 Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Sånn gjør jeg det. ? Kjører til termostat har åpnet. Og har frostvæske i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Dette var jo et greit opplegg. Men skjønner ikke hvorfor du har frostvæske i vannet ? Når dunken fjernes, renner jo alt vann/frostvæske ut igjen av motoren ?. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Frostveske er unødvendig og i værste fall skadelig. Kan passivisere anodene. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 tkb skrev On 7.9.2023 at 14.37: Frostveske er unødvendig og i værste fall skadelig. Kan passivisere anodene. Vis hele sitatet Den må du forklare nærmere. Mener du at frostvæske på ett eller annet vis endrer de metallurgiske egenskapene til sink, magnesium og aluminium? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
AskeladdenC65 Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Kan sikkert tape igjen fremste inntak og bruke klokker på øverste inntak. Har ikke prøvd det selv... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 HiWard skrev On 7.9.2023 at 15.08: tkb skrev On 7.9.2023 at 14.37: Vis hele sitatet Den må du forklare nærmere. Mener du at frostvæske på ett eller annet vis endrer de metallurgiske egenskapene til sink, magnesium og aluminium? Vis hele sitatet Det var Hulda her som skrev dette for en stund siden. Han har litt peiling. Det vil vel si at anodene får ett belegg på seg, slik at de kan miste effekt? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 AskeladdenC65 skrev On 7.9.2023 at 16.54: Kan sikkert tape igjen fremste inntak og bruke klokker på øverste inntak. Har ikke prøvd det selv... Vis hele sitatet nei det tror jeg ikke er så lurt! Dette funker sikkert litt annerledes sånn at det må være gjennomstrømming! ang frostveske så har jeg aldri brukt det på andre motorer! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
AskeladdenC65 Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Fremste inntak er nok mht viss motor er montert høyt. Er bare en gjennomstrømnings kanal mellom fremste inntak og det øverste. Tror det går greit å tape over og bruke klokke jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
m0rgankan3 Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Det er to flush porter på denne motoren. Det ene siter rett ved siden av den plast slangen hvor alle ledningene går inn i motoren mens det andre sitter på andre siden av motoren. Du ser det såvidt på det bilde som er lagt ut her. du trenger en slik https://www.westsystem.no/produkt/spyleplugg-til-suzuki/ Trenger vel ikke kjøre motoren en gang med denne, vil anta at trykke i haheslangen er såpass høyt at det flusher hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 m0rgankan3 skrev On 8.9.2023 at 20.13: Trenger vel ikke kjøre motoren en gang med denne, vil anta at trykke i haheslangen er såpass høyt at det flusher hele motoren. Vis hele sitatet Mulig det men vil ikke en stengt termostat hindre full gjennom strømming ? Sitér dette innlegget Link to post
m0rgankan3 Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Dette sier manualen, så antar du slipper å kjøre den. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 pipe skrev On 8.9.2023 at 20.30: Mulig det men vil ikke en stengt termostat hindre full gjennom strømming ? Vis hele sitatet For å få en full gjennomspyling av hele motoren må det brukes "øreklokker" , tank, eller lignende. Motoren må da kjøres varm så termostaten åpner. Dette flushing-opplegget med "hageslange" koplet til spyleporten har vel sin misjon, men blir vel bare en slags "halv jobb". Sitér dette innlegget Link to post
m0rgankan3 Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 LM 605 skrev On 9.9.2023 at 5.21: For å få en full gjennomspyling av hele motoren må det brukes "øreklokker" , tank, eller lignende. Motoren må da kjøres varm så termostaten åpner. Dette flushing-opplegget med "hageslange" koplet til spyleporten har vel sin misjon, men blir vel bare en slags "halv jobb". Vis hele sitatet Slik jeg leser manualen er begge dele likeverdige. Vil anta at når de designet motoren med flushporter så tenkte de nok at disse portene bypassser termostaten. Så å si dette er en halv jobb stemmer nok ikke. legger ved den andre siden som forteller hvordan du kan flushe den med motoren kjørende. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 m0rgankan3 skrev On 8.9.2023 at 20.39: Dette sier manualen, så antar du slipper å kjøre den. Vis hele sitatet Takk! Får ikke båten før helga så har ikke manualen enda! Fint å høre andres erfaringer! Noen hevder hardnakket at termostaten må være åpen! Andre ikke!. Lett å bli forvirra! På motorer med vanlig inntak kjører jeg med klokker! Men det ser litt spessielt ut på DF300 i og med at det er frempå kone Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
m0rgankan3 Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 -morten- skrev On 9.9.2023 at 6.19: Takk! Får ikke båten før helga så har ikke manualen enda! Fint å høre andres erfaringer! Noen hevder hardnakket at termostaten må være åpen! Andre ikke!. Lett å bli forvirra! På motorer med vanlig inntak kjører jeg med klokker! Men det ser litt spessielt ut på DF300 i og med at det er frempå kone Vis hele sitatet Kjenner til flere som også bruker disse flushe mulighetene til å flushe motoren etter de har kjørt tur. her er bilde fra en askeladden gruppe på FB. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Er medlem der! Begynner på Askeladd nr.3 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 14.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 AskeladdenC65 skrev On 8.9.2023 at 16.17: Fremste inntak er nok mht viss motor er montert høyt. Er bare en gjennomstrømnings kanal mellom fremste inntak og det øverste. Tror det går greit å tape over og bruke klokke jeg da? Vis hele sitatet Stemmer det! Har lest instruksjonsboka nå og der står det faktisk at man skal tape den fremste om man kjører på klokker! Så da er den saken grei! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lunde14 Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Når jeg hadde min Askeladden med samme motor så brukte jeg klokke og teipet fremre inntak, denne beskrivelsen fikk jeg fra min forhandler. flushing med spyle porten spyler kun motoren ikke undervannshuset og pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.