reiersen Startet 7.September.2023 Link til dette innlegget Startet 7.September.2023 Hei båtfolk. I fjord skaffet jeg meg min første båt! En 21ft Thaule Grimsøy 1978 modell med en Yanmar Ysb12. Jeg er veldig fornøyd med båten. Den er i bra stand og motoren starter og går akkurat som den skal. Motoren kjøles med sjøvann, noe som jeg igrunn ikke liker. Men så har jeg etter å ha blitt veldig intressert i båt klart å få litt kunskap. Kan jeg montere en varmeveksler? Hvor stor varmeveksler trengs det til en 1 silyndret båt motor? Det blir litt trangt under motorlokket, så vet ikke om jeg får plass. Må den sitte høyt på motoren? Eller kan den monteres andre steder? Eller er det bare tull å montere en varmeveksler på en motor som har det helt fint? Lønner det seg å heller kjøre en slags rens av kjølesystemet hvert år? Link to post
Lazyjack Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Tror ikke du skal tenke så mye på å marinisere denne lille tassen som jeg antar er en hel del år gammel. Du vil kunne få problemer med rust som løsner og tetter i sirkulasjonspumpe og varmeveksler med varmgang og problemer som resultat om du ikke får renset kjølevannskanalene godt nok. For å få gjort det bør du også ha av toppen. Motoren represent vel heller ikke noen stor verdi og å marinisere den vi koste en hel del både arbeid og deler. Disse småtassene er bygget for saltvannskjøling og vil sikkert gå greit i mange år slik den er nå. Link to post
reiersen Svart 7.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Takk, det var et godt svar. Kan det Lazyjack skrev 5 minutter siden: Tror ikke du skal tenke så mye på å marinisere denne lille tassen som jeg antar er en hel del år gammel. Du vil kunne få problemer med rust som løsner og tetter i sirkulasjonspumpe om du ikke får renset den godt nok. Motoren represent vel heller ikke none stor verdi og å marinisere den vi koste en hel del arbeid. Disse småtassene er bygget for saltvannskjøling og vil sikkert gå greit i mange år slik den er nå. Takk. Det gir god mening. Jeg har fått med meg at noen kjører rens av motor. Er det spesielt for å rense varmeveksler? Eller er det gunstig for meg å gjøre dette? Link to post
Lazyjack Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Fint å kjøre en runde med systemrens, sørg for å tette igjen så det ikke renner ut og får stå og virke et døgns tid. Vinterkonservering med god frostvæske er også et bra tiltak, da har du du halvert tiden det kan ruste i løpet av et år. Forutsetter selvsagt at båten brukes bare i sommerhalvåret. Link to post
reiersen Svart 7.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Lazyjack skrev 3 minutter siden: Fint å kjøre en runde med systemrens, sørg for å tette igjen så det ikke renner ut og får stå og virke et døgns tid. Vinterkonservering med god frostvæske er også et bra tiltak, da har du du halvert tiden det kan ruste i løpet av et år. Forutsetter selvsagt at båten brukes bare i sommerhalvåret. Da kjører vi systemrens og vinterlagrer med frostvæske. Takk for gode svar? Link to post
Ask Svart 7.September.2023 Link til dette innlegget Svart 7.September.2023 Spar heller pengane til å kjøpa nu motor når den gamle tek kvelden. Det kan skje om 20 år, eller i morgon. Før vinterkonservering er det lurt å køyra motoren med ferskvatn ei stund før du avsluttar med frostvæske. Dersom det står vatn i motoren om vinteren kan den frysa i stykker. Link to post
reiersen Svart 8.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Ask skrev for 8 timer siden: Spar heller pengane til å kjøpa nu motor når den gamle tek kvelden. Det kan skje om 20 år, eller i morgon. Før vinterkonservering er det lurt å køyra motoren med ferskvatn ei stund før du avsluttar med frostvæske. Dersom det står vatn i motoren om vinteren kan den frysa i stykker. Ferskvann først ?takker Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn