Jump to content

Prat på båtopplaget

Eika

Recommended Posts

Nå for tiden så står jeg i ett opplag der endel folk kan komme å jobbe på båtene selv, men en ting jeg har lagt merke til, er at det er mange som kommer ut, jobber 15minutter, så går de rundt og prater med alt og alle i 3timer, henger over skuldra de for å se på og lære som de sier, stopper deg midt i slipinga for å spørre hva du holder på med og hvorfor du gjør som du gjør, skal prate om forskjellige båtdesign, fordeler og ulemper osv. Er dette normalt der ute eller er det noe spessielt for dette opplaget ? 

Bare hadde en hengende rundt meg 3-4timer i går, uten at han gjorde ett arbeidsslag på sin egen båt. 

Jeg er der i allefall for å jobbe, få båten ferdig, sånn så man kan gå videre til neste prosjekt 

Det kan nok være irriterende, men de er sosiale ihvertfall. I båtforeningen vår er det vesentlig hyggelige folk, men det er en altfor stor andel som ikke engang hilser når man møter dem på brygga.  Når jeg kommer i kjeledress, er andelen enda høyere. Det kan kanskje ha noe med beliggenheten til båtforeningen å gjøre, men særlig høflig er det ikke.

Sjøfjes skrev 2 minutter siden:

Du må være grei, de har det sikkert ikke så bra hjemme. :giggle:

Tror nok det er ganske spot-on... Har opp gjennom tidene møtt mange som er ganske åpne på at de "jobber" i båten mest for å komme seg bort fra kona...

...men timevis med heft, det er definitivt ikke innenfor...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

EiSvIn skrev 1 time siden:

Men er det ikke dette som gjør det hyggelig å ha båt da? Et fellesskap og sosialt samvær? Jeg vil i hvert fall påstå at thermosen er det viktigste verktøyet man har med seg. Men det er jo lov å si til folk at "nå må jeg jobbe litt gitt, men det var hyggelig med en prat" når man føler at man har stått lenge nok. 

Du treffer spot on, men når du sier det og de da kontrer med at de bare skal se på for å lære, spørre masse spørsmål når jeg bygger opp en racerbåt som kommer til å ligge i sjiktet rundt 200km, da kan jeg ikke drive med opplæring, 100% konsentrasjon på støpene som blir lagt "kan ikke du bare flytte deg litt til siden? Sånn at jeg får sett" også høre de puster meg inn i øra. Da må jeg høre om det er sånn alle plasser eller om det er noe særegent på denne plassen. For her er det flere som er sånn 

Dette er gamle arbeidsplassen min, ikke en plass jeg henger siden det er morro og koseligt, men er her for å kjøre siste innspurt på 300 timer på noen uker. 

Helt greit at folk spør meg om hjelp, jeg hjelper gjerne, men når jeg jobber på egene saker så konsentrer jeg meg for og få ett bra resultat så fort som muligt. Greit det kansje er litt imponerende og se på når noen som har kunnskap jobber på 5 plasser samtidigt for å slippe unna dødtid og herdetid, planlegging heter det, det som ikke er tatt med i planen er at jeg skal bli forstyrra når jeg holder på, i det sekundet jeg har blanda inherder så har jeg ikke så mange minuttene på meg, da må det støpes, ikke forklares, etter støpinga så er det en røyk eller to også en red bull/battery og da er det greit med selskap og spørsmål, så er det neste jobb som venter

"Jeg skjønner at du må konsentrere deg, du merker ikke at jeg er her" også hører du den dype pustinga rett inn i øra, når man snur seg for og ta noe man har lagt klart, så kræsjer man siden de står så tett oppat 

Sjøfjes skrev for 1 time siden:

Du må være grei, de har det sikkert ikke så bra hjemme. :giggle:

Jeg prøver på det, han i går som fikk det til å flyte over, fikk seg ett 3-4timers støpe og gelcoat kurs, fikk se hva som skjer når man ikke konsentrerer seg, fikk lært noen nye banneord og forklaring på hvorfor sånt skjer og hvorfor konsentrasjon er viktig, hvorfor det er deiligt og sette seg ned helt aleine noen ganger og se på problemer og tenke ut en løsning i stillhet, men han reiste hjem kjempefornøyd over alt det han hadde lært

Det er dere det går uttover :cheers: men dere tåler det 

EiSvIn skrev for 2 timer siden:

Du får sette opp noen bukker og sperrebånd da.. :-) 

Det er forskjell på isolat og litt prat nå og da

Code0 skrev for 2 timer siden:

Ha på hørselsvern. Sett opp en plakat: ‘. Kurs i båtpuss, 150kr pr påbegynte kvarter’

Kansje det som er trikset :p

index skrev for 2 timer siden:

Du er alt for kjekk og grei, @Eika . Det er det som er problemet..:giggle:

Som småfeit mann på snart 40, med en rørlegger sprekk man kan se fra månen, så tviler jeg på det :p men jeg kjøper forklaringa 

JRK skrev for 1 time siden:

Synes dette er bare hyggelig.  Det er kanskje du selv som har et problem?

Det går da an å si ifra at om skal man komme igjennom det man skal, får jeg henge i, på en høflig måte.  Det gjorde jeg selv ofte når jeg bare hadde tilgang til båten i helgene. 

Men nå er jeg pensjonist, og setter pris på all denne praten

Du er pensjonist ja, jeg kjører ett maraton med timer for og bli ferdig. Så problemet er nok at jeg fokuserer mer på min båt og fremgangen, enn det sosiale. Jeg har prøvd og si vennligt ifra uten at det har hjulpet, ting har skjært seg siden man blir ukonsentrert og jeg har sagt ifra at jeg MÅ konsentrere meg "du merker ikke at jeg er her", har prøvd og forklare hvor godt det er å sitte i stillhet og løse problemer. Til slutt pakka jeg bare sammen og sa det var alt for idag. Har såpass sosiale antenner at jeg ikke ber vedkommende ha seg til helvette vekk, så jeg kan fokusere på jobben jeg holder på med. 

Prøvde tilogmed og si at båten til vedkomne ikke blei ferdig av og se på meg, blei svart med at det var så mye å lære, det var viktigt hvis man noen gang skulle trenge det. 

Men at jeg har ett problem, det er det ikke tvil om, har mange problemer jeg, jobber med å løse de, men det er ikke få lett når man blir avbrutt hele tiden 

Furu skrev for 8 timer siden:

hvis du ikke liker tilskuere strekk opp en presenning eller to, bruker å hjelpe 

Pressening ? Skulle tru det holdt med 4 vegger og ett tak.  Men tilskuere er en ting, men når de står så nære at man kjenner pustinga i nakken å kræsjer i vedkomne bare man snur seg for og ta det man har lagt klart til neste steg, da blir det for gærnt. Også er det forskjell på 5-10min og 3 timer.

Skal man ha støpekurs, så finnes det folk på forumet her som arrangerer det, ikke forstyrr og hekt folk som faktisk jobber ræva av seg. Kommer han tilbake, så skal jeg spørre hvor han jobber, så møte opp på jobben hans og henge på han som en klegg, kun holde de 30-50cm avstand som han holdt. 

Otto R skrev 1 minutt siden:

Man styrer vel også praten selv-

Normalt ja, men enkelte klarer ikke å ta et hint samme hvor tydelig det er...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg må jo si, når Hulda ligger på land til flerehundrekornerdagen i et passe værvindu, så er jeg der for å jobbe. Den hender at en og annen stikker bortom og veksler noen ord. Og det er bare hyggelig. 

Story: Den gangen vi var unge, hadde vi båt på Skotta i Larvik. Det var en 14 fot bygget i tre. Det skulle lakkes, oljes og stoffes. Med en gang jeg nærmet meg området, peilet gamlegutta meg inn. De gikk på skift for å fortelle meg hvordan de ville gjort jobben, hvilket utstyr og produkter de ville brukt. Omvendt av Eika. Men det var like umulig å få gjort jobben. 

SveinHa skrev 24 minutter siden:

Normalt ja, men enkelte klarer ikke å ta et hint samme hvor tydelig det er...

Hulda skrev 3 minutter siden:

Jeg må jo si, når Hulda ligger på land til flerehundrekornerdagen i et passe værvindu, så er jeg der for å jobbe. Den hender at en og annen stikker bortom og veksler noen ord. Og det er bare hyggelig. 

Story: Den gangen vi var unge, hadde vi båt på Skotta i Larvik. Det var en 14 fot bygget i tre. Det skulle lakkes, oljes og stoffes. Med en gang jeg nærmet meg området, peilet gamlegutta meg inn. De gikk på skift for å fortelle meg hvordan de ville gjort jobben, hvilket utstyr og produkter de ville brukt. Omvendt av Eika. Men det var like umulig å få gjort jobben. 

Dere har skjønt litt av greia, hvor frekk er man på en skala fra 1 til 10, hvis man sier rett ut: jeg jobber 70-80timers uker på båten for og bli ferdig, nå har du allerede satt meg 15-20 timer tilbake den uka her siden du maser, gjør så jeg ikke får konsentrert meg og nå må støpen slipes vekk og støpes på nytt siden du forstyrra meg, det koster både tid og penger. Så vær så snill og hold deg unna meg og båten min. Det sosiale kommer når båten nærmer seg ferdig og jeg kan roe ned igjen, men akuratt nå har jeg en deadline jeg må forholde meg til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...