gham62 Startet 8.September.2023 Link til dette innlegget Startet 8.September.2023 Hei Ønsker tips om drivning/forsegling inkl. material i akterstevn. Se bildet. Båten er ca 40år och insatt med bl.a tjære. Ønsker også tips om grunning som fester på bra. Bordene er ganske fuktige nå og jeg antar at det må få tørke en tid. mvh Gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Ta en grundig titt på YouTube "Sampson Boat Co" og jobben de gjør på 'Tally Ho'. Her lærer du alt om driving og hva som brukes. Den gangen jeg jobbet med slikt, gikk det i bomullsgarn i små nater mellom bordgangene (kravell) og tjærehamp i større nater (eks. mellom bordganger og stilk/stevn/kjølplanke). Om båten er godt innsatt med tjære, er det vanskelig å få maling til bite. En av guruene her er @Hakkannensom sikkert har et eller annet impregneringstriks. Sitér dette innlegget Link to post
gham62 Svart 9.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Takk for tipsene, får bli helkveld på YouTube da?? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 vil anbefale denne boka bruker hempel sin underwater primer på min hvor treverket vises før bunnsmøring Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
gham62 Svart 9.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Hei, får nok lese opp meg ja. Skal sjekke opp Hempel primer, takk for tips Mvh Gunnar, Måløy Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Fortsett med tjære! Synes jeg ser en bit tråd i ene sprekken mellom stevn og bordende. Tråden skal svelle og holde tett, mens tjæren holder fritt for nedbrytende organismer. Det er ikke så lett eller vellykket med andre mere moderne stoffer på material som er behandlet med tjære. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
J-Å Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Såvidt jeg husker fra min oppvekst ved et trebåtverft, var beking en viktig del av prosessen. http://www.delebanken.no/ffr/info-driving-og-beking.pdf Sitér dette innlegget Link to post
gham62 Svart 11.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Takk aileenll skrev On 9.9.2023 at 20.34: Fortsett med tjære! Synes jeg ser en bit tråd i ene sprekken mellom stevn og bordende. Tråden skal svelle og holde tett, mens tjæren holder fritt for nedbrytende organismer. Det er ikke så lett eller vellykket med andre mere moderne stoffer på material som er behandlet med tjære. Vis hele sitatet Takk for svar, jeg tror nok samme som deg Mvh Gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.