Jump to content

Yamaha 30 autolube kobling av ledninger


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Det har seg slik at bella’n jeg skulle kjøpe ikke ble noe av, så da fikk jeg ideen og ha full restaurering av gh’en min, jeg fant en på Finn som ville bytte 15hk’ern min i 30 autolube med elstart, jeg fikk med 2 kontrollboksen og masse ledninger, jeg klarte og koble opp de som skal til kontroll boksen, men de til batteriet har jeg null peiling hvor hører til, noen som vet?

Link to post
Share on other sites

letter å forklare om du tar noen bilder av ledningene du ikke har fått plassert

 

ellers er det div yamaha manualer inne på dokumentarkivet her inne, der finner du koblingsskjema 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

først må du få krympet på skikkelige kabelsko på batterikablene slik at du får skrudd de fast skikkelig.  


Om jeg ikke husker helf feil så skal + til startrele og minus til startmotor 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Jeg kan ingenting om strøm, men - ledningen er riktig.

Er ikke trygg på at jeg ser orienteringen av releet skikkelig så de smartere enn meg for svare for + ledningen...

Det sto ledning inn til starter på releet, så jeg satt + ledningen på den andre ledige Polen siden jeg syns det virka mest fornuftig?

Link to post
Share on other sites

Kjære @Rolfbåtmann , skal du være båtmann så må du på et eller annet stadie forstå at dersom du oppgir motorkode så kan vi som prøver å hjelpe deg gå inn på dokmentarkivet og finne koblingskjema for rett motor og gi deg rett råd...

 

Dette har du hørt før og jeg skulle ønske du kunne komme til fornuft og forstå verdien av motorkode. "Autolube" er ingen motorkode og heller ikke noe som kan forbindes med en motor.

Husk at Forumet er en dugnad i å samle relevant informasjon om båt/motor/utstyr organisert på en slik måte at en ved logisk søk, kan finne informasjonen når en trenger det, blant over 2 millioner poster..  Søkbarhet er bra for alle andre enn kverulanter.

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 7 minutter siden:

Kjære @Rolfbåtmann , skal du være båtmann så må du på et eller annet stadie forstå at dersom du oppgir motorkode så kan vi som prøver å hjelpe deg gå inn på dokmentarkivet og finne koblingskjema for rett motor og gi deg rett råd...

 

Dette har du hørt før og jeg skulle ønske du kunne komme til fornuft og forstå verdien av motorkode. "Autolube" er ingen motorkode og heller ikke noe som kan forbindes med en motor.

Husk at Forumet er en dugnad i å samle relevant informasjon om båt/motor/utstyr organisert på en slik måte at en ved logisk søk, kan finne informasjonen når en trenger det, blant over 2 millioner poster..  Søkbarhet er bra for alle andre enn kverulanter.

 

Hva mer info skulle jeg skrevet?🧐

Link to post
Share on other sites

Da var ledninger og alt koblet på, fant ut at ledningene til kontrollboksen var det noe surr med, selvom jeg koblet etter fargekoden funka det ikke, men når jeg ga strøm rett inn på starten gikk den rundt, men motoren bare daua vær gang. Gikk i mellom 3-10 sekunder av gangen, høres ikke helt frisk ut heller. Noen som vet hva det kan være?

Link to post
Share on other sites

legg ut en video av hordan det oppfører seg ved oppstart

 

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Vet du noe om motoren virket før den ble koblet løs?

alltid kjekt å vite

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev On 18.9.2023 at 22.11:

Vet du noe om motoren virket før den ble koblet løs? Har forgasser vært renset? Har du gnist på alle plugger?

God gnist i alle 3. Forgassere skulle vist ha blitt rensa før kjøp men har rensa de selv for sikkerhets skyld. Skal montere de på igjen snart og teste

Link to post
Share on other sites

Hadde du vann eller spor av mjød/irr i flotørkammerne?

Sånn generelt ville jeg ikke demontert og åpnet forgarrerne før du har sjekket om du hadde gnist og om flotørnivået var likt i alle forgassere.
Nå har du mistet synkroniseringen av forgasserne, og egentlig tilført en ny feilkilde.

Ikke for hvemsomhelst å synkronisere 3 forgassere...

 

Når en motor dør ut etter 5 sekunder tyder det på at en forgasser renner over eller at tomgangsjusteringen er helt ute.

Om du får råd om å sjekke lufttilkuddskruen, så lukk ørene. Den skruen er til FIN justering. Og på en motor med flere forgassere så er det lurt å overlate den skruen til en dreven mekaniker.

Om ditt problem er at motoren ikke går mer enn fem sekunder så har du ett GROV problem. Det kan være en nåleventil som henger, eller ikke åpner. Spinnvill synkronisering. En skade i forgasserpakningen. Ødelagt reedventil. Henger choken ? Står alle stagene riktig. Står det kile i kilesporet i til svinghjulet? Har du tenningslanpe så sjekk tenningspunktet.

Om motoren har vært skrudd på av en som ikke kan, så kan det være mange ting. Lurt å begynne med det enkle og billige. 

Eleminer systematisk.

Om alt det vanlige virker å være ok så kjør en dynamisk flotørnivåtest. Om du ikke vet hva det er så søk på Forumet.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Nå har du mistet synkroniseringen av forgasserne, og egentlig tilført en ny feilkilde.

 

forgasserrekka på disse kobles sammen med stag som klipses på.  Aldri tenkt på at synk kommer i ulage ved demontering ..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

forgasserrekka på disse kobles sammen med stag som klipses på.  Aldri tenkt på at synk kommer i ulage ved demontering ..?

 

Disse forgasserne er tre løse forgassere på 70B, de er vel ikke montert som et fast rack som på enkelte smartere motorer. Forgasserne har heller ikke styrepinner eller liknende som sikrer re-montasje på identisk plass. Det er derfor tilfeldig, innenfor slarken i forgassernes monteringshull, relativt sett til pinneboltene i blokka, hvorvidt forgasserne ender opp her eller der. 0.5mm er ikke ok i denne sammenhengen...

Så det er god løsning med Yamaha sin snap-clips justerbare stagløsning, men at løsningen fullt ut bevarer synkronisering kan jeg ikke være enig med deg om.

Til race bruk så var jo Yamaha sin 90hk 2T på 1.3liter mye brukt så den har jeg brukt noen timer på, men der kjører man stort sett WOT og da "forsvinner" behovet for synkronisering.

Skal du dorge mye så er det viktig å ha det på stell.

Som amatør kan en få til "to like og en som bremser" og på den måten få til en motor som høres ut til å gå pent, men egentlig har den det ikke noe bra....

Først når alle 3 sylindre går likt er det mulig å gjøre en vettug justering av bensin/luft blanding.

 

Du har vel flere dyktige kjenninger som er meget gode på 3syl Yam/Rotax snøskutere som du kan sparre med på dette. Jeg kan i alle fall ikke juge å si at det ikke spiller noen rolle.

 

Men som nevnt, stagene er laget genialt enkelt og driftsikkert. Hadde Yamaha gidde å borre styrepinner så hadde det blitt fanatisk bra 

Link to post
Share on other sites

Ja liten update, ingen forgassere er ute av synkronisering, fikk faren til kompisen min (eier av båtverksted og utdannet båtmekaniker) til og se på de, de trengte han ikke og gjøre noe med, jeg får motoren til og gå hvis jeg starter med choke og går rett på gassen og ruser den mens jeg tar av choken. Jeg la også merke til at jeg så eksos komme ut mellom den biten reedventilen er bolta i og underdelen av blokka. Jeg valgte derfor igjen og ta til skralla og demontere, var ikke veldig fornøyd med det jeg fant (se bilde)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...