Rolfbåtmann Svart 29.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 29.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Ikke lett og se på bilde men prøver og vise dere hva jeg mente med at den spytter røyk ut Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 29.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Det var et veldig trist syn... Vær så grei å få bort all rust før du monterer noe som helst. Alt bør være helt rent og fritt for rust før du monterer. På bildene peker de gule pilene på løse rustflak... jeg ser også rennende rust på nedre innsugsport. Få bort alt dette uten at noe kommer inn i veivhuset. Bruk tørr fille som ikke loer og tørk innenfra og utover, ikke spray noe innover. Når motoren går så blir rustflakene med luftstrømmen inn mot veiv og veivlager. Det er kritisk for levetiden på din motor. Den har ganske sikkert vært under vann (sjøvann) Om det har ligget rustflak på pakningsflaten til reedlokket, så er det ikke rart at motoren lekker eksos ved tilbakeslag. Da kan den suge falsk luft samme vei mens den går. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 30.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 Ja er samme jeg tenkte, falsk luft. Hadde samme problemet på mariner 15hk’ern min. Så også av reed’sa mine tetter ikke ordentlig så kjøper «nye» fra Finn. Skal nedom marina service og kjøpe nye pakninger. Tror dere rusta kommer til og bli noe værre på veiva? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.September.2023 Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 Tørk bort alt du kan få bort, eller så garanterer jeg at det øker. Hvor skal du bruke motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 30.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 Det blir på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.September.2023 Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 Da må motoren puste inn sjøluft hele tiden under bruk, og det vil trigge at alt som brunt på bildene dine vil utvikle seg. En ting som er sikkert om rust er at det bare blir værre, dessverre ikke bedre... Kan du sette en pil på bildet der du så det kom ut eksos? Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 1.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2023 dieselfan skrev for 14 timer siden: Kan du sette en pil på bildet der du så det kom ut eksos? Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 1.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2023 Motoren har vært under vann og levetiden har nok blitt kraftig redusert. Ser dessverre ut som du har blitt lurt av selger, om han ikke fortalte dette? Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 2.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 SørlandetAs skrev for 5 timer siden: Motoren har vært under vann og levetiden har nok blitt kraftig redusert. Ser dessverre ut som du har blitt lurt av selger, om han ikke fortalte dette? Jeg fikk bare høre at den ikke var startet på en stund men var ellers grei Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 Rust i nederste veivhus kan tyde på at nedre veivakseltetning bør skiftes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 index skrev 36 minutter siden: Rust i nederste veivhus kan tyde på at nedre veivakseltetning bør skiftes. Så du bildet av reed-blokka? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 dieselfan skrev 10 minutter siden: Så du bildet av reed-blokka? Ja. Men dette er jo på veivhussida av reed ventilen, så da kommer vel svøvannet innefra og ikke gjennom innsuget? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 Reedene står ikke inntil blokka så er ikke sikker på hva som har skjedd først... nå kan iallefall sjøvann komme begge veier Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 dieselfan skrev 20 minutter siden: Reedene står ikke inntil blokka så er ikke sikker på hva som har skjedd først... nå kan iallefall sjøvann komme begge veier Det er sant. Jeg har likevel en mistanke om at vannet kommer inn via veivaksletetningen. Men jeg kan jo ta feil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 index skrev for 2 timer siden: Jeg har likevel en mistanke om at vannet kommer inn via veivaksletetningen Det er jo en ganske vanlig feil på den motortypen og nå begynner den å dra på åra, så jeg er på ingen måte uenig med deg. Men, jeg har aldri sett så mye rust på et reed assembly før og i hvert fall ikke om eneste årsak til sjøvann inn i veivhuset er lekkasje via veivakseltetningen... min erfaring er veldig små mengder, ofte nesten bare damp. Så havarerer nedre lager, men sjelden å se rustkaker. Ser for meg ut som motoren ligge lagret lenge i omtrent samme stilling som når den er tiltet opp. Var det min motor hadde jeg løftet av powerhead og satt det i en jigg og startet mens en sprayer startgass på nedre tetning nedenfra og hørt om den øker turtallet. Selvfølgelig med nytt reed assy. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 2.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 dieselfan skrev 1 time siden: Det er jo en ganske vanlig feil på den motortypen og nå begynner den å dra på åra, Var innom marinan å de sa det var 98 modell når de søka opp produksjonsnummer. Synes det virka rart med tanke på at de var vel grå? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2023 Hvilken bokstav står i nedre høyre hjørne av merkeskiltet ? Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 6.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 dieselfan skrev On 2.10.2023 at 19.48: Hvilken bokstav står i nedre høyre hjørne av merkeskiltet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.