Jump to content

Yamaha 30 autolube kobling av ledninger

Rolfbåtmann

Recommended Posts

Det var et veldig trist syn...

Vær så grei å få bort all rust før du monterer noe som helst. Alt bør være helt rent og fritt for rust før du monterer. 

På bildene peker de gule pilene på løse rustflak... jeg ser også rennende rust på nedre innsugsport.

Få bort alt dette uten at noe kommer inn i veivhuset. Bruk tørr fille som ikke loer og tørk innenfra og utover, ikke spray noe innover.

Når motoren går så blir rustflakene med luftstrømmen inn mot veiv og veivlager.

Det er kritisk for levetiden på din motor.

Den har ganske sikkert vært under vann (sjøvann)

Om det har ligget rustflak på pakningsflaten til reedlokket, så er det ikke rart at motoren lekker eksos ved tilbakeslag. Da kan den suge falsk luft samme vei mens den går.

rustflakpreedyam70Bpil.jpg.95fe1ec2737bc02feaf2b00b70ca6acd.jpg

dieselfan skrev 20 minutter siden:

Reedene står ikke inntil blokka så er ikke sikker på hva som har skjedd først... nå kan iallefall sjøvann komme begge veier 

Det er sant. Jeg har likevel en mistanke om at vannet kommer inn via veivaksletetningen. Men jeg kan jo ta feil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Jeg har likevel en mistanke om at vannet kommer inn via veivaksletetningen

Det er jo en ganske vanlig feil på den motortypen og nå begynner den å dra på åra, så jeg er på ingen måte uenig med deg. Men, jeg har aldri sett så mye rust på et reed assembly før og i hvert fall ikke om eneste årsak til sjøvann inn i veivhuset er lekkasje via veivakseltetningen... min erfaring er veldig små mengder, ofte nesten bare damp. Så havarerer nedre lager, men sjelden å se rustkaker. Ser for meg ut som motoren ligge lagret lenge i omtrent samme stilling som når den er tiltet opp.

Var det min motor hadde jeg løftet av powerhead og satt det i en jigg og startet mens en sprayer startgass på nedre tetning nedenfra og hørt om den øker turtallet.

Selvfølgelig med nytt reed assy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...